Kan de moderne westerse mens zich zelf niet meer vermaken en moet hij steeds vermakt worden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Als het idd zo is dat de moderne westerse mens vermaakt moet worden is dat erg triest .

tegenwoordig lijkt de Mobiel Idinges ,S mart nogwat (ik hou het niet eens meer bij ) levensbehoefte nr 1 te zijn .

heb een eenvoudig mob die vaker uit dan aanstaat((
tgeld ook voor de Tv.
bezit een 2ehands laptop gekregen van zoon. vindt iknog steeds een luxe kado!

ik geniet van het eenvoudige,wat er op mn pad komt .
de natuur die nu weer zn mooie kleuren laat zien .
ik geniet van een bordspel metzn allen om de tafel .
behalve Risk ;)
ik geniet van de mensen om me heen ,een groet,goed gesprek
glimlach etc zijnvan die kleine geniet momenten,
ik genietook van een mooie film of documentaire op TV.
ik geniet ontzettend van muziek luisteren heb voor elke mood een keuze .
ik geniet van een goed boek lezen
Ik geniet als mn huis/tuin weer netjes is ..
kan nog wel even door gaan ...

ik vermaak mezelf prima , in mn eentje of in gezelschap.
ikvermaak ook anderen met n aanwezigheid .

mensen laten zich teveel beinvloeden door alles wat er geboden wordt voornamelijkdoor de reclame media .internet etc.
en vaak nog opdingerig ook.

het mee willen doen ,erbij willen horen .
over mee kunnen praten .

Gaan voorbij aanzichzelf
zo denk ik erover.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Wij spelen geregeld 'Mens erger je niet' en soms óók nog 'Blaasvoetbal', kortom: wij vermaken onszelf....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach Moolkees, men krijgt de kans niet meer om te zien of men zichzelf kan vermaken! Daar is geen tijd voor, want er zijn overal en steeds weer nieuwe 'evenementen', festivals, en wat dies meer zij. Overal en altijd is iets te 'doen'.
Als ik naar jouw avatars kijk lijkt het met jou en je familie anders gesteld! Gelukkig maar...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een boswandeling vind ik heerlijk om te doen, en heb er niets voor nodig behalve een bos... ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat zeker een feit is, is dat mensen zich steeds minder lang kunnen concentreren.
Als je nu kijkt naar een Derrick van 15 jaar geleden, en je vergelijkt het met de hedendaagse tv-series over moorden oplossen, dan zie je het enorme verschil : er gebeurt véél meer, de scenes flitsen van de ene verhaallijn naar de andere, en de langdurige dialogen van Derrick en de zoom-ins op zijn gezicht ( en dat van de medespelers) doen nu al gauw 'langdradig' aan.

Ik had tijdens mijn opleiding colleges van 2 uur, terwijl bekend is, dat nu na 45 minuten de studenten zich niet meer kunnen concentreren, en er dus gepauzeerd, of over andere onderwerpen overgegaan zal moeten.

Alles gaat sneller, sensationeler - wie kan zich nu nog vermaken met het tennisspel, wat de grote hit van de eerste computerspelletjes was? Of met Pacman, het happertje?

Ik zie zelden meer een kind met een kleurplaat. Laat stáán een schetsboek met waterverf of kleurpotlodenom zélf iets te maken.
Boeken worden gekozen om hoe 'dun' ze zijn, en niet meer om de inhoud of de schrijfstijl.

Alles is gericht op consumeren, nieuw nieuwer nieuwst, en je ergens echt in verdiepen komt weinig meer voor.

Ik weet wel, dat we op de kleuterschool 's morgens mochten kiezen, wat we wilden gaan spelen : kleien, de verkleedhoek, de poppen, de zandbak, schilderen, tekenen - en dat deden we dan de hele ochtend. Ik denk, dat je daar nu niet meer mee aan hoeft te komen...
In de elastiekentijd of de rolschaatstijd of de knikkertijd of de touwtjespringtijd deed je dat vroeger elke dag urenlang na school. Nu zie je kinderen hooguit verveeld op een schommel hangen in zo'n kinderspeelplek in de steden.

De mens heeft het verleerd te spelen, denk ik.
Dus kan hij zich niet meer met een paar kleine voorwerpen vermaken. Nee, als het geen muis heeft of allerlei geluiden uitstoot en flitsend je volledige aandacht opeist en het tempo voor jou bepaalt, én dan nog nieuwer en luxer is dan dat van je buren, dan telt het niet mee mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk dat ik ouderwets ben als ik vertel dat ik mezelf kan vermaken, en vind het niet prettig om mensen te entertainen of om entertaint te worden.
(tenzij het gewoon ontspannen/spontaan/ongeforceerd is)

wandeling in het park hier, lekker op de bank hangen met de kids en wat lopen stoeien, met hond en kids 'zwemmen' in Bussloo zoals afgelopen weekeinde, een prettig boek

nee, wij redden ons wel, de kids vermaken zich ook perfect, en dankzij mijn ASS kenmerken (hoe hip of modern is dát ;-))) en vind ik het HEERLIJK in de Einzelgänger 'modus' als de kids bij hun vader zijn.
(ik doe dan ook écht de deur niet open, en neem de foon niet op als het de kids niet zijn)

maar goed, over het algemeen denk ik persoonlijk dat men zich snel kan vervelen als er niet 'iets' te ondernemen is omdat men zich vaak afhankelijk maakt van anderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha, heerlijk he?
ben alleen voor mijn moeder en de kids te bereiken, en verder? echt, ik ben niet thuis want zit ff lekker in mijn ausie ding, en je wil niet weten hoe de uren voorbij vliegen zonder dat ik productief ben of maatschappelijk/sociaal verantwoord bezig ben.
zo vaak gaan ze niet naar hun vader, dus als het even kan claim ik gewoon MIJN moment, en beleef het op MIJN manier. lekker ego, maar vind dat het moet en mag kunnen ;-)
Als de moderne westerse mens zich maar genoeg verveelt, gaat hij vanzelf ook weer dingen verzinnen om zelf te doen en vermaakt hij zichzelf. Alleen is er zo veel te doen en zo veel afleiding, dat er zelden nog tijd is voor simpele verveling.

Verveling is goed voor kinderen, dat maakt ze creatief. Maar wij ouders en pedagoochelaars hebben vaak geen geduld voor dat 'geverveel' en bieden maar weer iets leuks aan. Terwijl het vervelen eigenlijk een belangrijk leermoment is waarin een kind nadenkt over wat het nou echt zelf wil gaan doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De moderne mens kan zich steeds beter vermaken, in zijn uppie. De moderne mens heeft niemand anders nodig om zich te vermaken. Steeds meer moderne westerse mensen vereenzamen omdat ze zich zo goed zelf kunnen vermaken.

Wel met spullen natuurlijk, zoals de pc en het internet. De mens vermaakt zich uren en uren in zijn eentje met een computer. En die computer doet niks uit zich zelf om mij te vermaken, dat moet ik allemaal zelf doen.

Dus ik denk dat de mens zich prima en steeds beter zelf kan vermaken, en steeds minder mensen om zich heen nodig heeft voor vermaak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb 2 pubers in huis en ze tekenen allebei erg graag de oudste ook wel via tekentablet maar ze maakt de mooiste dingen ook maakt ze video's voor op you tube,monteren e.d. dan heb je wel over computer maar ook daar kan je je heel goed op vermaken op een creatieve manier en je moet het echt zelf doen en uitvinden...

De tijd is veranderd maar mijn kinderen kunnen ook nog steeds een poos tekenen verven en andere dingen doen al blijft de computer wel een grote magneet.
Toch vind ik het niet helemaal een negatief product.
Het is wat je ermee doet ...

De dames sporten ook graag en de jongste vind elke keer iets anders uit om te kokkelrellen bakken of zoiets.

Ik denk wel dat de lat lager lag vroeger.
wij hingen vaak op dorp rond winkelen op vrijdagavond want er was niets anders te doen.
Hadden wij vroeger meer keuze gehad hadden we dat ook vaker gedaan want het vermaak was echt wel eenzijdiger.
Wij liepen op straat rond met oud en nieuw gewoon omdat er niets open was om heen te gaan, ik ben blij dat straks mijn kinderen ergens binnen kunnen stappen.
Wij hingen op de schommel in de speeltuin rond en hebben een eigen discotheek opgezet in die speeltuin.
Ja om vermaak voor de jeugd en voor onszelf.

Ook vroeger wilden we wel vermaak maar het was er vaak niet nu misschien wel te veel keus ...
je ziet het is altijd wat...