Waarom kwetsen mensen elkaar zo vaak?

Ik weet dat er een soortgelijke vraag is gesteld... maar ik heb het meer over: waarom hebben we niet gewoon respect voor elkaar?
Altijd als er wordt gepraat over geloof, politiek of wat dan ook moet er met modder worden gegooid.
Mensen die geloven vinden het denk ik niet zo leuk als er 1 beweert dat alle religies sprookjes zijn. Mensen die op pvda/cda/pvv stemmen, krijgen ook vaak iedereen over zich heen, die een andere mening heeft.

Wat drijft mensen ertoe om een ander te overtuigen van zijn gelijk, het liefst door de ander zo veel mogelijk te kwetsen? Waarom laten we elkaar niet lekker met rust?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.5K

Het beste antwoord

Wat mij betreft kwetsen mensen elkaar vaak uit egoïsme. Het kost namelijk moeite om rekening te houden met een ander.
Je moet je inspannen , geïnteresseerd zijn, jezelf inleven in die ander. En dat kunnen veel mensen teveel moeite vinden, die anderen moeten niet zeuren, zei zeggen gewoon even hoe het is.
De andere reden: veel mensen zijn eenvoudigweg lomp en leven alleen voor zichzelf, dus als ze iemand kwetsen beseffen ze dat niet eens.
Dat kan het ook nog komen door het niet weten wat er echt bij die ander speelt. Oprecht geen idee hebben, zonder opzettelijk te willen kwetsen.
En dat zijn er de mensen die ervan genieten om te provoceren, anderen tegen de schenen te schoppen, heerlijk vinden ze het, des te verdrietiger of gekwetster die ander reageert des fijner vinden ze dat.
Dan zijn er ook nog de mensen die een mening of overtuiging hebben waarbij geen ruimte is voor de mening van een ander. Zij hebben altijd gelijk en zullen je kost wat kost overschreeuwen en je hard aanpakken als hun mening maar gehoord wordt. Het idee dat ze een ander kwetsen komt al helemaal niet bij ze op, nee, zei vinden zichzelf juist geweldig omdat ze zeggen wat ze denken,zonder daarbij met een ander rekening te houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ik begrijp het ook niet hoor. Mensen hebben verschillende meningen over de maatschappij en het leven en dat wordt bepaald door hun opvoeding en hun eigen zienswijzen. Hierdoor is er zo'n groot verschil in wat mensen vinden. Maar waarom willen we anderen ervan overtuigen dat alleen wij gelijk hebben? Volgens mij is dat om te horen dat jouw mening de beste is. We proberen iedereen onze mening op te leggen, want dan wordt ons leven makkelijker en kunnen wij zeggen:"zie je wel dat ik gelijk had". Het siert mensen juist als we anderen respecteren voor hun eigen mening, ook al is het niet de onze. Daar waar mensen met fysiek of verbaal geweld proberen hun mening op te dringen is er, volgens mij, sprake van grote onzekerheid of andere (wellicht financiele of sociale) achtergronden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is hoofdzakelijk onwetendheid dat men elkaar kwetst... Wat de één een grapje vindt, ervaart de ander als diep grievend...

En elkaar met rust laten is niet altijd een optie, je moet de straat op, je moet naar een klant, je krijgt een klant, je moet met de bus enz enz... Je kunt het niet ontlopen dat je een ander ontmoet...

En dan komt toch weer snel het woord respect naar boven...

De reden dat mensen elkaar zo vaak kwetsen is onwetendheid...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat vraag ik mezelf ook altijd al af !

Macht, aandacht, egoisme misschien, boven een ander willen staan.

De meeste oorlogen zijn door geloofs overtuigingen, maar God zegt dat iedereen elkaar lief moet hebben?

2 mensen houden van voetballen, zijn ze voor de zelfde club dan zijn ze dikke vrienden, is de 1 voor een andere club, slaan ze elkaar de hersens in!

En wij de mens zijn het inteligente wezen op deze wereld.

Het gevaarlijkste beest op aarde DE MENS.

Of zijn wij mensen minder inteligent dan we denken?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Respect hebben betekent niet dat je geen eigen mening geeft over het standpunt of gedachtegoed van een ander. Als er met modder wordt gegooid slaat dat altijd terug op de persoon die dat doet en nooit op degene waar hij naar gooit. Het zijn vaak machtspelletjes en is ook effectbejag.
Niet kwetsen of de ander met rust laten zijn overigens twee verschillende zaken. Je kan de ander wel degelijk niet met rust laten zonder hem/haar te kwetsen.
Wees een heer of dame en geeft duidelijk je mening. Het verrijkt alleen maar het (eigen) denken.
Dat sommigen over de schreef gaan, moet bestreden blijven worden. De maatschappij en de beleefdheidsvormen verlangen een strikt optreden. Als voorbeeld neem ik Gerdi Verbeet, voorzitter Tweede Kamer. Zij let goed op en grijpt in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een mening is democratisch en bedoeld om zo kwetsend mogelijk te zijn om je te harden in respect.Mensen proberen niet te overtuigen van het gelijk maar verwijzen elkaar met respect dat ze verkeerd denken.Dat eerlijkheid loont met respect en oneerlijkheid met respect behandelt dient te worden.Als we elkaar lekker met rust laten in aller respect zou ik zeggen dat is respectloos want dat is niet omzien naar een ander.Tussen komen en gaan moet het wel leuk blijven en prettig met respect kunnen leven en jouw met respect blijven behandelen.Dus niet iedereen is kwetsend,een klein groepje enkel die je zonder respect alles door je strot heen duwen.Maargoed met aller respect die geloven ook in sprookjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens je toelichting:

Dit komt omdat een aantal mensen een mechanisme heeft ontwikkeld.
Zij willen het pad van een ander vernietigen. Zij willen elk ander pad wat niet bij hun zelf past vernietigen.
Zij hebben hun focus gericht op andermans wegen. Hierdoor hoeven/kunnen zij niet hun eigen weg te vinden en te volgen.

Het zou beter zijn als zij inzien dat een andermans pad er mag zijn. Het hoeft niet hun eigen pad te zijn, dat wil nog niet zeggen dat het dan ook meteen vernietigd moet worden.

Toegevoegd na 10 minuten:
Zij vernietigen andere paden, omdat zij bang zijn dat deze paden hun opgedrongen worden. Kennelijk vinden zij zichzelf zwak om beïnvloed te worden.
Zwakte willen ze niet hebben, dus vernietigen ze.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kwetsen gebeurt uit een soort onmacht.
Je wilt je mening uiten, en een ander overtuigen van jouw mening. Dit lukt niet meteen en dan wordt er met modder gegooid. Omdat er het gevoel is niet te kunnen winnen.
Volgens mij is de samenleving juist zo leuk omdat we allemaal een andere mening, andere levensovertuiging, ander (of geen) geloof hebben. Laten we met die ander in gesprek treden, en hem/haar in zijn waarde laten.
Als we allemaal dezelfde visie hadden was het ook maar saai op de wereld toch?