Kun je zonder diploma het nog redden in deze tijd? Kun je dan nog slagen in je leven? Hoe dan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is dat jouw huisje op je avatar... Dan ben jij wel goed geslaagd... Welke diploma's heb je daarvoor gehaald?...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat noem jij slagen in je leven?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zolang mijn hart slaat, slaag ik... Hartslagen dus...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
O, sorry:-) @Congoleo
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Minimaal en minstens financieel voor jezelf kunnen zorgen..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus op bijstandsniveau. Of heb je een hogere eis voor jezelf?

Het beste antwoord

Ik ga er altijd van uit dat diploma's zijn voor mensen die zichzelf niet kunnen verkopen. Als je ergens werk in wilt, moet je van jezelf weten of je dat kunt. Als je dat kunt, dan is er toch geen reden om jezelf tegen te laten houden door diploma's?

Er is echter wel een voordeel aan het bezitten van diploma's. Stel voor een baan krijg je minimumloon. Maar volgens de CAO (klein metaal bijvoorbeeld) geldt dat als je een HBO opleiding (relevant voor je werk) hebt, je 500 euro meer krijgt. Dus dan is je diploma het verschil tussen zegge 2000 of 2500 euro op maandbasis.

Om te slagen in het leven heb je alleen jezelf en datgene waar je dromen liggen nodig. MAW laten we hopen dat je werk ook een beetje in de richting van je dromen ligt, anders doe je werk voor werk, waar je uiteindelijk iets mee verdient, maar niet in je hart mee slaagt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Hard werken, goed netwerk opbouwen, laten zien dat je wat waard bent, beetje bluf op zijn tijd maar dan wel waar maken, beetje geluk soms handig.. eigenlijk net zoals iemand met papieren aan de top komt :)

En je kunt natuurlijk ook heer goed zijn in iets, handelaar, uitvinder etc etc. Genoeg mogelijkheden!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ken mensen zonder diploma, die meer kunnen dan mensen met een diploma.
Helaas gaan veel werkgevers uit van de zogenaamde zekerheid van een diploma.
In bepaalde beroepen is dat natuurlijk een noodzaak, maar in andere gevallen vind ik werkervaring en levenservaring net zo belangrijk of nog belangrijker.
In mijn bedrijf werken 2 medewerkers zonder de vakopleiding maar met een schat aan ervaring. Ze doen het fantastisch!
Heerlijk toch!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De meeste mensen die het héél ver hebben geschopt in het leven qua carriere hadden en hebben géén diploma.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om 't huishouden te doen c.q. de kinderen op te voeden is geen diploma nodig. En je kan altijd nog met een rijke partner trouwen.