Waarom houden vele mensen ervan anderen te kwetsen ?

Ik had dat gevoel een beetje bij de verwijderde vraag: is het waar dat de mensen in de top 5 van GV verslaafd zijn?

Ik heb dat gevoel nu weer omdat ik op mijn werkplek een poster zag hangen van een werknemer die zich opstelt voor ondernemingsraad of vakbond en dus zijn best doet werknemers te vertegenwoordigen.

Zijn tanden zijn gedeeltelijk zwart gemaakt en hij heeft hoekige wenkbrouwen gekregen op de foto.

Waarom?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

Ik zat laatst op het strand en was getuige van het volgende tafereel. Een forse, grote man met een hond aan de lijn kocht een ijsje bij zo´n ijsventerkarretje, het was zo´n conusijsje, je kent dat wel... Omdat hij maar één hand vrij had probeerde hij de verpakking met zijn tanden open te trekken... Het lukte aardig, maar toen hij het laatste stukje papier lostrok, schokte zijn hand een beetje en viel het zojuist losgemaakte stukje ijs op de grond, waarschijnlijk hadden ze met de ijsdozen gegooid of zo, het was kennelijk al gebroken in de verpakking... Het duurde even tot het goed en wel bij de man doordrong dat hij het grootste gedeelte van zijn fel begeerde lekkernij kwijt was en dat er ook geen redden meer aan was... De man was zo gefrustreerd door wat er gebeurde dat hij met een grote armzwaai de rest van het ijsje ook in het zand gooide en trapte het hele kliederige zaakje met zijn voet uit het zicht... Hij moet gedacht hebben als ik niet een heel ijsje kan hebben dan hoef ik dat kleine kutstukje ook niet meer... Vervolgens keek hij nog snel om zich heen of niemand zijn kinderachtige gedrag had gezien en liep toen boos weg met zijn hond er kwispelend achteraan... Ik was blij dat hij niet zag dat ik lag te rollenbollen van de lol, hij had me afgemaakt als hij wist waarom...

Ik wil hiermee zeggen dat mensen moeten laten zien dat ze gekwetst zijn door anderen te gaan kwetsen... Het is niet dat ze ervan houden anderen te kwetsen, maar ze kunnen niets anders doen dan daardoor anderen te gaan kwetsen... Ze kunnen niet anders, net zo als de hoofdpersoon in het verhaal hierboven...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

jaloezie+niet tegen kunnen dat ze er niet zo gepassioneerd in zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook mensen met zwarte tanden en hoekige wenkbrauwen kunnen zich heel verdienstelijk maken binnen de OR en de bond, dus ik zou me dat niet zo aantrekken.
14 jaar geleden
Ik denk dat een boel mensen ook niet in de gaten hebben hoe kwetsend ze zelf kunnen zijn. Voor hun is het slechts een geintje, weliswaar over de rug van iemand anders om de lachers op hun hand te krijgen.

Ik denk dat hun gewetensgrens wat lager ligt wat dat betreft. Op zich hoeft dit nog niet zo heel erg te zijn maar dan moeten ze er wel op aangesproken kunnen worden. Dus dat ze zich dan ook in jouw proberen te verplaatsen en dan niet iets zeggen als 'stel je niet aan', ofzo, want dat vindt ik wèl heel erg.

Toegevoegd na 2 minuten:
En het heeft natuurlijk ook te maken met degene die zich gekwetst voelt en hoe snel deze zich gekwetst voelt of dingen als een persoonlijke aanval op hem/haar betrekt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat de mensen in de top 5 gewoon meer interesse hebben en daarom proberen veel,maar lang niet alle vragen te beantwoorden! Natuurlijk komt er een bepaalde mate van verslaving bij kijken,maar dat is beslist niet de hoofdzaak. Mij ontgaat trouwens nhet verband met die poster,maar dat zal wel komen omdqat ik nietin de top 5 zit!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zit 'um, denk ik, een beetje in onze nederlandse mentaliteit : doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg.....Als je 'boven het maaiveld' uitsteekt, lijkt dat een uitnodiging om een kopje kleiner gemaakt te worden. Het is misschien ook een evolutionair iets : buiten de middelmaat vallen, of afwijken in positieve of negatieve zin, kan gevaarlijk zijn voor de groep, en wordt dus een beetje argwanend bekeken. Wij verwaarlozen onze genieën (helaas), en proberen er een etiketje op te plakken, waardoor een afwijking van de norm benadrukt, dat de veilige norm de gewenste wijze van zijn is. Een kind dat erg goed kan leren (en dit ook fíjn vindt) wordt een nerd, een goeie GVér is verslaafd, een politikus met uitgesproken ideeën wordt sterk in de gaten gehouden, en kunstenaars en andere kreatief-begaafden zijn, door hun afwijkende manier van in-het-leven-staan, bij voorbaat al buitenbeentjes.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En zo is het +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mooi.. +1
Ik ben het met je eens dat de Nederlandse mentaliteit best wel een beetje zo kan zijn om een ieder die op een bepaalde manier zichzelf manifesteert negatief te benaderen.
Je ziet het ook op het werk bij mensen die een hogere functie, of hogere beoordeling krijgen. Daar wordt al snel denigrerend over gedaan.
In mijn ogen speelt hier jaloezie een grote rol. Waarom kan een ander dat wel en jij niet? En om maar niet als reden te hoeven geven dat de ander misschien wat meer capaciteiten heeft dan jij of zijn capaciteiten op een andere manier weet in te zetten, ga je de ander neerbuigend behandelen.
En, for the record, ik sta deze week wel in de top 5, maar het enige waar ik verslaafd aan ben is teveel kauwgum kauwen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
volgens mij doen dat mensen met een minderwaardigheids complex,ze zouden zelf graag op die poster staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik begrijp uit jouw antwoorden dat je redelijk geloofd dat alles om ons heen energie is.

Energetisch gezien willen wij mensen "energie" hebben/krijgen.
Dit kunnen we doen door de energie vanuit de kosmos op te nemen. We kunnen het ook doen door van iemand anders energie te nemen/krijgen.
Op het moment dat wij iemand kwetsen, gebeurt er energetisch dat wij van die persoon zijn energie "stelen" (nemen). Dit gebeurt ongevraagd en ongewild en die persoon krijgt er een naar gevoel van. Zijn energie wordt als het ware opgeslurpt.

Je hebt het wel eens meegemaakt. Als je een tijdje met iemand staat te praten, en na afloop als jullie uit elkaar zijn, voel je je enorm moe, uitgeput.
Je energie is door die persoon geslurpt. Energie die jij op dat moment niet vanuit het kosmos heb kunnen opnemen.

Dit voorbeeld gebeurt nu niet via kwetsen, er zijn vele manieren om iemand energie te nemen.

Als antwoord op je vraag:
We hebben al een hele tijd de kennis verloren om de energie uit de kosmos te verkrijgen. Als resultaat is het dat we de energie van elkaar gaan nemen.
Door:
Angst opwekken (zoals dreigen, vechten, oorlog), plagen, pesten, zielig zijn, iemand boos maken. En dan zijn er nog meer subtielere methoden zoals jaloezie opwekken en veroordelen.

By the way: personen hoeven elkaar niet te zien om hun energie te nemen/krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1: Mensen die zelf gekwetst zijn in hun leven reageren dat vaak af op hun omgeving. Soms tegelijkertijd met de periode waarin ze gekwetst worden, maar meestal jaren later. Het is een manier om de eigen frustraties postuum af te reageren.

2: Mensen die zich aangevallen of voor schut gezet voelen, laten dit meestal niet over hun kant gaan, en reageren vaak met kwetsende opmerkingen.

3: Er zijn mensen met een laag eq. (emotionele intelligentie). Deze mensen kunnen zich maar moeilijk verplaatsen in een ander, en hebben dus geen idee wat ze voor verdriet aanrichten met hun plagerijen en gemene opmerkingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen die andere mensen kwetsen zijn vaak erg onzeker over zichzelf. Of ze hebben te weinig inlevingsvermogen en hebben geen idee dat ze een ander pijn doen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zit in ze bloed.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
afgunst, puberaal gedrag en dwarsliggerij, of.. verveling.
het word niet geaccepteerd, en de reden is wat moeilijk uit te leggen maar in dit geval zal het wel jaloezie zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat ze bang zijn om zelf gepest te worden..
Pesten stop ermee svp..

Pesterijen zijn echt geen geintjes..

Pesten is erger dan je denkt.

En helaas durven anderen niet goed voor de gepeste op te komen, want die zijn als de dood dat zij zelf daarna de pineut zullen zijn. En ondanks dat er psychologen zijn die vinden dat de pester even beklagenswaardig is als de gepeste en óók hulp behoeft, de ouder/opvoeder van het gepeste kind wordt door geen enkel mededogen gedreven. Die wil maar één ding: een eind maken aan de treiterijen die zijn eigen kind ongelukkig maken.

18-jarig meisje heeft zelfmoord gepleegd nadat haar ex-vriend uit wraak een naaktfoto van haar naar iedereen op school had rondgestuurd en ze daarom gepest werd...

Het slachtoffer probeerde zelfs nog via een tv-oproep de pesterijen te stoppen, maar dat mocht niet baten,want even daarna kon ze er niet meer tegen en hing ze zichzelf op.

Hier dan maar even voor jong en oud om te laten zien dat het geen geintjes zijn:
Meer lezen: http://kinderombudsman.web-log.nl/kinderombudsman/pesten/index.html