Hoe herkent de brandweer het verschil tussen brandstichting en brand door ongeluk?

Ik snap dat ze allemaal forensische wetenschappen en dergelijke hebben maar stel dat iemand zegt dat hij per abuis een sigaret ergens liet vallen in de kamer, en vervolgens in slaap viel op het bed, en voordat hij het wist stond het hele huis in de fik, hoe kan je dat weerleggen als politie/brandweerman?

Je kan wel vaststellen of een sigaret wel of niet de oorzaak van de brand is geweest, maar hoe kan je bepalen of de sigaret nou eigenlijk neer werd gegooid of of het wel een ongeluk is?

Dan moet je toch de verklaring van het individu accepteren?

Vooral wat het de bewijslast betreft?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

In dit geval zullen ze het op een ongeluk houden aangezien er geen brandbare vloeistof is gebruikt. Daarnaast kijken ze ook naar de plek waar de brand is ontstaan en naar eventuele verachte dingen rondom de brand.. Als ze brandstichting vermoeden dan gaan ze vaak opzoek naar getuigen in de vorm van een buurtonderzoek
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn verschillende vragen die je kan stellen, waarmee kunt bevestigen of uitsluiten. Uiteraard hangt het wel af van de ernst van de brand.
bv: waar lag de peuk, DNA op mondstuk, hoe groot was de brand, kon de persoon snel naar buiten. Eigenlijk allemaal "wat als"- vragen. Het zal niet altijd kunnen of absolute zekerheid geven. SOms sluit het alleen maar iets uit. HEt is altijd het combineren van aanwijzingen en de goede vragen stellen.
Aan de andere kant: soms kunnen schijnbare futiliteiten toch uitsluitsel geven.