We willen steeds meer, waarom?

Een koophuis, weer een groter huis, een grote tuin, 2 auto's, 3 tv's, iedereen zijn laptop en ga zo maar door.

Toegevoegd na 7 minuten:
Met we bedoel ik de de mensheid die in consumptiemaatschappij leven. Ik heb liever een goed onderbouwd antwoord in plaats van 'zo ik ben helemaal niet' kun je beter niet reageren.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Simpel bekeken:
Wat is essentiëel om een wagen te kunnen hebben?
Een plaats hebben voor die wagen.

Abstracter bekeken: wat is nodig om iets materiëels te hebben?
Een leegte.

Hoe donkerder de nacht, hoe flauwer de zon... hoe meer 'iets', hoe meer 'leegte' (om dat iets te zetten).
Anders gezegd: hoe rijker het materiële, hoe armer de ziel...

-

Anders bekeken: Als we een berg verhogen, dan wordt het dal meteen ook dieper:

De mens is altijd 'vol-ledig'... de moderne mens probeert echter materieel 'vol' te worden door zo weinig mogelijk meteriëel 'ledig' te zijn, maar toch voelt hij zich niet 'vol-ledig'... waarom? Hij kan het 'ledige' niet aanvaarden: hij probeert uitsluitend 'vol' te worden en is dus nooit 'vol-(en)-ledig', 'vol-ledig': hij verhoogt zijn materiële berg (zijn volheid) en vraagt zich dan af waarom zijn dal (zijn leegte) zo diep is geworden.

Balans, éénheid draait niet om 'het ene *of* het andere'
Balans en éénheid wordt bereikt door 'het ene *en* het andere'.

Zolang de mens de ledigheid (in de meest brede zin van het woord) niet kan omarmen, zal hij nooit 'vol-ledig' zijn... hij zal oneindig zijn 'vol'-heid proberen natreven en zich blijven afvragen waarom hij zich zo 'ledig' voelt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Klopt niet ik geef niks om bezit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet wie WE zijn?
Maar ik ben helemaal niet zo, dat ik alles moet en wil.
Ik denk dat het dus per persoon verschillend is..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb een klein flatje zonder tuin,geen auto, 1tv en een schat van een vrouw! Ondanks diverse handicaps ben ik toch gelukkig met wat ik heb.Misschien ben ik volgens jou iemand die niet zou moeten reageren maar ik wil toch evev mijn ei kwijt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
omdat er grote hebzucht heerst onder de mensen. alle nieuwe snufjes en gadgets worden uitgebreid aangeprezen in alle media, waardoor de hebzucht alleen maar groter word. voor veel mensen geeft het een soort status als ze luxe leven. veel mensen worden hebberig, willen groter en beter dan de mensen om zich heen.

WE is een groot woord want natuurlijk is lang niet iedereen zo. Gezondheid en liefde is een groter bezit dan wat voor luxe artikel ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat we in een kapitalistische samenleving leven.
Mede daardoor zijn we een consumptiemaatschappij geworden.

Overigens moet ik ook, net als veel meningdelers hier boven mij, toegeven dat ik niet echt zo materialistisch ben. Natuurlijk heb je bepaalde dingen 'nodig' voor bijv. studie, maar ik vind dingen als liefde en geluk veel belangrijker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tsja, ik denk dat dit niet helemaal klopt. Uiteindelijk is het hoogst haalbare (om het zo maar te noemen) niet die dure sportwagen of die dure ketting of wat dan ook. Ik denk dat iedereen kiest voor de mensen waarvan ze houden, een goede gezondheid en de kleine geluksmomenten des levens. Ik denk dat mensen uiteindelijk aan immateriele zaken de voorkeur geven.
Desondanks zijn wij mensen ingesteld om steeds verder te gaan en steeds meer te willen. Dat zit eenmaal in ons systeem en dat is maar goed ook. Daardoor ontwikkeld de mens zich en krijgen we steed meer nieuwe inzichten en dergelijke.
Wel is het zo dat veel mensen af en toe hun heil zoeken in spullen als het niet lekker gaat. Nieuwe spullen geven een tijdelijk geluksgevoel, waardoor je je zorgen even kan vergeten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vorige week was er een vrouw bij mij met een heel groot probleem.
Ze woonde in een heel groot duur huis ,in de allerbeste buurt uit de hele omgeving.
Water voor de deur, een aanlegsteiger met een 8 persoons jacht.
Een groot inpandig zwembad.
Een hele grote tuin, met dubbele garage met natuurlijk 2 auto's en buiten een caravan.
Maar toch had ze een heel groot probleem, ze was niet gelukkig!!!!
Ze was nooit zo maar eens een keer blij.
Alle dagen waren het zelfde, ze had geen wensen meer!!
Alles had ze al, zelf zag ze er beeldschoon uit met prachtige kleren aan.
Maar als je goed keek zag je een hoopje ellende, een uitgeblust leven zonder enkele verwachting meer,
een soort eindhalte van de welvaart.
En veel, heel veel mensen zijn onderweg naar die zelfde eindhalte, zonder om tekijken naar vroeger.
En dat is in en in triest!!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze mensen volgen de illusie, dat zij door meer, groter en 'betere' aankopen te doen, gelukkiger worden.

De steeds weer terugkerende 'dip' of onteveredenheid proberen zij met de steeds met nieuwe aankopen te compenseren.
Helaas compenseren ze alleen maar hun 'leegte'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het antwoord is simpel:
Bezit van de zaak is het eind van 't vermaak. En dat geldt voor zeer veel mensen al zouden ze het niet snel toegeven zoals je hierboven verschillende malen kunt lezen. Die GV punten hier rechts naast zijn ook een goed voorbeeld, we willen steeds meer :) En vooral beter zijn dan de buurman/vrouw :) Leuke vraag!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wil nog een duit in het zakje doen.
Vele vragen op GV gaan over de zin en de onzin van het leven. Is die zin er? Is er een doel?
Ik ben een van de antwoordgevers die dan altijd antwoordt: nee, het heeft geen zin, het leven heeft geen hoger doel.
Maar dat neemt niet weg, dat je zelf geen doel aan het leven kunt geven, dat heet: Zoveel mogelijk bij elkaar graaien zolang dat in je korte leventje kan. En dan moet je dat natuurlijk showen aan de rest van de wereld. Anders is het niet leuk.
14 jaar geleden
Dromen zijn bijzonder maar als je dromen zijn uitgekomen dan heb je niets meer om over te dromen. Je moet ergens een drijfveer uithalen. Waarom werken mensen anders zo achterlijk veel..