Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is het nut van om een levende kreeft in een kokende pan te stoppen?

Ik kan daar dus met de kop niet bij.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

De reden is de smaak. Als een kreeft levend wordt gekookt blijft de smaak het beste.

Het grootste probleem is natuurlijk dat het idee om een dier levend te koken barbaars is. Echter is er nog altijd niet duidelijk (niet voldoende intersessant om te onderzoeken) of er betere/humanere manieren zijn om kreeften te doden voor de consumptie. Door het ontbreken van hersenen is het onthoofden en/of breken van de nek (zoals bij veel andere dieren) geen optie. Doordat de 'intelligentie' van een kreeft in het gehele zenuwstelsel zit duurt het op deze manier juist langer voordat de kreeft dood is dan bij het koken. Mogelijk is invriezen wel minder erg voor de kreeft. Nadeel hierbij is dat na het overlijden er spijsverteringsenzymen vrijkomen die de kreeft van binnen uit verteren. Hierdoor is de kreeft dus maar zeer kort houdbaar voor consumptie.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Als je hem in het aquarium laat liggen wordt hij niet gaar.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ze zeggen dat het anders niet goed meer smaakt

Ik heb er net wel het een en het ander over gelezen , dat de kreeft dat iig zonder pijn zou kunnen "ondergaan" als eerst het zenuwstelsel doorsnijden of twee uur bij min 25 graden in de diepvries dan verdoofd het.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De kreeft wordt dan rood en mensen vinden dat er lekker uit zien...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het heeft geen nut. Het gaat er alleen maar om om de kreeft er op je bord 'aantrekkelijker' uit te laten zien. En dit is nog niet alles:
De kreeft wordt dus levend gekookt omdat hij dan een mooie rode kleur krijgt. Maar daarvoor wordt hij in een aquarium gezet zonder eten omdat anders het water troebel wordt en dat staat minder appetijtelijk. Ook worden zijn scharen samengebonden om verwondingen aan soortgenoten of de kok te voorkomen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan mij voorstellen dat het gruwelijk klinkt. Maar de kreeft is ook in het kokende water in 2 seconden zijn bewustzijn en pijn kwijt.
Ander zou je hem dood moeten slaan. Wat weer lastig gaat omdat er een harde plaat overheen zit.
Dus hoe wil je het anders doen?

Overigens gebeurt dit ook met de miljarden garnalen die men vangt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het idee dat je dan een verse kreeft hebt!

toch vind ik dat het verboden zou moeten worden net als zoveel dierenmishandeling: hondenvechten, stierenvechten, noem maar op.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding