Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als de enige erfgenamen een erfenis weigert, wat gebeurd er dan met de spullen in het huis van de overledene?

Een dierbare vriendin is onlangs overleden, haar ouders hebben de erfenis geweigerd(schulden) hun keus, geen discussie daarover, ze had een tragisch leven. Ze hebben wat persoonlijke spullen van haar uit het huis, meegenomen echte spullen van haar, foto's boeken, persoonlijke dingen waar echt binding mee was en verder niks. Maar wat gebeurd er nu met de rest van de spullen van mijn vriendin, haalt de gemeente het huis leeg, waar gaan die spullen naar toe? En hoe kom ik er achter waar die spullen zijn, want ik wil graag even een kijkje nemen, waarom??? Gewoon omdat ik dat wil.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

De spullen zijn dan eigendom van de schuldeisers. In feite mag je niet eens persoonlijk spullen meenemen dacht ik.

Je zou de ouders kunnen vragen of je nog een kijkje mag nemen als ze er nog bij kunnen.

Spullen worden meestal geveild. Je zou hier meer informatie over kunnen inwinnen bij de schuldeisers. De ouders zouden hier volgens mij wel informatie over moeten hebben.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Mijn zusje had het er laatst over. De spullen die nog geld opleveren worden natuurlijk verkocht en wat niet verkocht kan worden wordt weg gegooid neem ik aan.
De spullen of liever gezegd wat alles oplevert gaat naar de staat...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar de spullen precies heen gaan weet ik niet,maar laten de ouders van je vriendin hun mond houden tegen buitenstaanders dat zij iets uit het huis hebben meegenomen want ze hebben dan in feite de erfenis al geaccepteerd.
Al neem je maar een lepeltje mee,hier moet je echt mee oppassen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een notaris kan gevraagd worden de nalatenschap te vereffenen. Ook het Ministerie van Financiën, Rijksvastgoed- en ontwikkelingsbedrijf kan de vereffenaar zijn.

De vereffenaar wikkelt de boedel af. Dit betekent dat roerende en onroerende zaken verkocht worden en eventuele schulden betaald. Wat uiteindelijk van de nalatenschap overblijft, gaat naar het Rijksvastgoed- en ontwikkelingsbedrijf (van het Ministerie van Financiën).

Eventuele erfgenamen kunnen tot twintig jaar na het overlijden het geld opeisen. Daarna vervalt alles definitief aan de Staat.

Een erfenis weigeren wil zeggen dat je àlles weigert, dus normaal gezien hadden de ouders helemaal niets mogen meenemen uit de woning van hun dochter.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding