Zouden we gebaat zijn bij een 24 uurs economie zodat ochtend mensen in de ochtend werken, en avond mensen in de avond? (Qua productiviteit)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is de mens gebaat bij een nog hogere productiviteit?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@feniks: dat verdient een eigen vraag!

Het beste antwoord

Een 24-uurs economie heeft ook veel nadelen. Ik mijn werk moet ik ook 's avonds en 's nachts werken. En in de weekenden. Is op zich best fijn als je 's ochtends kan uitslapen, maar met kinderen is dat weer onmogelijk. Ook is het de pest voor je sociale leven. Als de meeste werken ben jij vrij en als jij werkt zijn de meeste anderen weer vrij. Afspraken maken is letterlijk een ramp. En hoewel ik een avondmens ben. Wil ik juist dan niet 's avonds werken, zodat ik kan genieten van mijn avond waarin ik nog veel leuke dingen kan doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ja, veel mensen zullen dit wel willen, maar krijgen de kans niet van hun baas. Het 9-5 principe zit in ons werkcultuur verweven en krijg je er maar moeilijk uit, ook al proberen we beetje bij beetje steeds meer flexibel te werken.

Qua productiviteit zal het zeker helpen. Ik ken maar genoeg collega’s die ‘s morgens zo moeilijk op gang komen, dat de koffie het enige redmiddel is. Die zouden dus veel beter later beginnen en wat langer doorwerken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De theorie is leuk, maar in de praktijk is het toch een heel stuk ingewikkelder.
Ik ben bv een avondmens en zou dus het best in de middag en avond kunnen werken. Echter heb ik ook schoolgaande kinderen, waarvoor ik toch 's ochtends mijn bed uit moet en waarvoor ik 's avonds ook weer thuis moet zijn.
Mij, als avondmens, ben je als avondkracht dus al kwijt. In ieder geval voor de 18-20 jaar dat mijn kinderen mij echt nodig hebben (niet gelijk gaan roepen, de oudste en de jongste schelen 5 jaar).
En ondertussen doet zich nog een ander probleem voor. Stel de kids zijn de deur uit en ik kan eindelijk als 'avondkracht' aan het werk, dan heb ik het probleem dat mijn man een ochtendmens is. Dit zou betekenen dat we elkaar enkel nog in het weekend zouden zien.

Al met al lijkt het me dus niet zo heel haalbaar, want ik denk niet dat ik de enige ben waarbij deze problemen zich voordoen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, in de praktijk is echt flexibel werken vrijwel niet te doen. Er kleven veel nadelen aan, zeker als je een gezin hebt om voor te zorgen. Echter dat wil niet zeggen dat het voor veel mensen geen uitkomst zou zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zeg ik ook niet. Ik zou zelf dolgraag niet meer zo vroeg moeten op staan, maar het is gewoon niet mogelijk om het anders te organiseren.
Daar is wel eens eerder over nagedacht en er is studie naar gedaan.

In bepaalde takken van werk is het sowieso niet uitvoerbaar.
(Denk aan scholen, werkzaamheden waar daglicht bij vereist is etc).

Daar komt bij dat daglicht er niet voor niets is. De mens heeft daglicht nodig. Het helpt sommige vitamines productief te maken in ons lichaam. Wanneer hele groepen mensen enkel nog 's nachts zouden werken zouden zij op den duur verzwakken en ziek worden.

Op de derde plaats zou het slecht zijn voor het milieu wanneer fabrieken, vliegtuigen en auto's 24 uur per dag hun gassen zouden gaan uitstoten.

Kortom: Wij zijn niet gebaat bij een 24 uurs economie.
Dan maar chagerijnig in de ochtend....geeuw.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alleen maar 's nachts werken? Waar staat dat in de vraag?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'zodat avondmensen in de avond werken'
Uiteindelijk is er niemand gebaat bij een 24-uurs economie (hoewel het al bijna zover is) omdat de werkgevers echt geen rekening zullen houden met de avond- of ochtendmensen. Werken zul je, en wel op het tijdstip dat de baas bepaalt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou wel willen.