Is een roltrap oorspronkelijk bedoeld om op te staan of te lopen?

Ik erger me als fanatieke treinreiziger kapot aan hordes luie mensen die stilstaan op de roltrap! Op een normale trap loop je toch ook!

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Als ik het verhaal op www.rechtsopderoltrap.nl mag geloven dan is de roltrap oorspronkelijk bedoeld om sneller van A naar B te komen en dat gaat nu eenmaal lopend een stuk sneller dan stilstaand.Dan wel volgens een principe,rechts staan,links lopen.

Bronnen:
www.rechtsopderoltrap.nl

Een roltrap is oorspronkelijk bedoeld om op stil te staan. Toegevoegd na 1 minuut: Het idee was dat de trap het werk voor je deed. (Ik erger mij wel eens aan mensen die zo'n haast hebben dat ze niet kunnen wachten tot de trap boven is...)

Om op stil te staan natuurlijk. Het hele idee achter een roltrap is nu juist dat je niet zelf hoeft te lopen, maar dat een bewegende trap je omhoog (of omlaag) brengt.

In de Londense metro is het gebruikelijk om aan de rechterkant te staan, zodat "lopers" links kunnen passeren. Dat is misschien ook een idee voor Nederland. Maar een roltrap is inderdaad bedoeld om op te staan.

de ongeschreven etiquette in Europa is idd rechts stilstaan en links doorlopen voor mensen die haast hebben. Prorail promoot dit ook, d8 op station Amersfoort met voetstappen op de roltreden maar de gemiddelde Nederlander heeft overal schijt aan, ik eerst en de rest kan doodvallen. We kunnen wat dat betreft nog een voorbeeld aan de Engelsen nemen waar men netjes in de rij wacht en gewoon op de overvolle stoepen in Londen niet door elkaar krioelen zoals hier in de winkelstraten en op stations

Bronnen:
hersenpan

Wel eens bedacht dat er ook mensen zijn die moeite hebben met traplopen. Die zijn maar wat blij dat de roltrap het werk doet. En je kapot ergeren is slecht voor je hart.

Eigenlijk om sneller te zijn dan een gewone trap doordat de trap zelf ook beweegt. En dus moet je zelf er ook op lopen. Om op te lopen dus

De roltrap is oorspronkelijk ontworpen om in dezelfde tijd een groter aantal mensen van de ene naar de andere verdieping te brengen. Wanneer echter de meeste mensen blijven staan, worden er juist minder mensen vervoerd dan met een vaste trap. Daarom wordt bijvoorbeeld in de Londense metro stilstaande passagiers verzocht om rechts te gaan staan op de trede waardoor anderen hen links kunnen passeren (Stand on right, walk on left). Terwijl ze daar links rijden, maar dat terzijde. In Nederland wordt dit door velen wel gedaan, maar het is (helaas) nog niet algemeen gebruikelijk. Daar zou best wat meer aandacht aan mogen worden besteed middels een campagne. Hier moeten fanatieke treinreizigers er dus rekening mee houden dat de roltrap wel eens voor oponthoud kan zorgen in plaats van versnelling. Houd er ook rekening mee, dat juist bij het station reizigers met koffers de roltrap nemen, en die sjouwen heus niet met dat ding naar boven! En je langs koffers wurmen is ook niet makkelijk. Devies: eerder van huis of anders toch de trap maar nemen. De eerste roltrap in Nederland was in 1926 in de Bijenkorf in Den Haag, en was toen een grote sensatie.

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Roltrap

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100