Hoe kan ik 'respect opbrengen voor mijn allochtone medemens'?

In deze maatschappij is 't de ideale ontsteker voor heftige discussies en geharrewar; de issues rond 'kutmarokkanen'.
Ikzelf heb me er altijd buitengehouden omdat ik bang was met argumenten verpletterd te worden als ik een mening zou vormen.
Toch twijfel ik aan mezelf en valt het me op dat ik 'automatisch' negatief tegenover allochtonen (in deze vraag heb ik het vooral over Marokkaanse en Turkse, laten we zeggen Islamitische allochtonen) sta. Paar voorbeelden:
-Op NU.nl lees ik een bericht over een 80jarige man die met een meisje van 10 mag trouwen van de Sharia, de Islamtische wet. Is het normaal dat zij niet haar eigen man mag kiezen, en 'eigendom' wordt van een bejaarde?!
-In een tijdschrift staat een interview met een Islamitische advocaat. Daarin zegt ze; 'ik ben al veel te vernederlandst'. Ik betrap mezelf op de gedachte '"veel te vernederlandst"?! Je WOONT in Nederland, je hebt je maar gewoon aan te passen!'
-Als 18-jarige ga ik vaak uit, en altijd als er gedoe is in een discotheek, vechtpartijtjes ofzo, worden die veroorzaakt door, jawel, 'getinte jongens'.
Etc...
Natuurlijk wil ik neutraal staan tov allochtonen en respect opbrengen. Natuurlijk sta ik open voor culturen, maar waarom krijg ik dan toch dit soort gedachten en wat doe ik ertegen? Is het 't 'niet over 1 kam scheren' verhaal? Hoe krijg ik, ondanks deze berichten en ervaringen, begrip voor allochtonen? Ik zou het zo graag willen opbrengen! Deze vraag is serieus bedoeld, zonder haatdragende intenties.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (15)

Mensen die respect verdienen, daar heb ik respect voor. Mensen die denken zich te kunnen misdragen en daarvoor respect eisen, kan ik geen greintje respect voor opbrengen, alleen maar minachting.
En welke kleur, nationaliteit of afkomst ze hebben maakt daarbij geen ene jota uit. Ik ken goeie en slechte aan beide kanten ; allochtoon en autochtoon, zwart en wit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik krijg er eerlijk gezegd ook hoe ouwer hoe meer moeite mee. Mijn principe is en blijft als hierboven, maar de balans lijkt wel steeds meer door te slaan, zonder dat ik daar zelf ook maar iets aan kan doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is moeilijk om jezelf helemaal "politiek correct " te voelen in deze kwestie. Het heeft denk ik ook te maken waar je woont. Hebben mensen in de Randstad een zelfde houding tegen over de allochtone medemens, als mensen die in het zuiden of het oosten wonen ? Als ik naar Arnhem of Maastricht reis , dan wordt het dagelijkse beeld toch anders... Houdt daarbij in de gaten dat de meeste allochtone mensen zichzelf goed ziek voelen over de kleine groep onaangepasten die het voor de hele grote groep verpest. En ze voelen zich daarbij ook nog eens "minder " wegens alle vooroordelen. Een moeilijke kwestie in een drukbevolkt land...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goedzo +1
Ik zal een klein voorbeeld geven.
2 collegas van mij zijn nu met de ramadan bezig,ikzelf doe ook mee! om te kijken wat het is.
Mijn andere ( nederlandse collegas) kraken de ramadan af, niks deugd ervan...
En daar begint het dus al fout te gaan.
Hoe zou je het zelf vinden als alles afgekraakt word wat je doet?Laat ze gewoon hun ding doen, en dan komt er vanzelf respect..
En ze passen zich ook enorm goed aan, ze zitten tussen de etende nederlanders, maar ik hoor ze nooit klagen..
Ze halen zelfs koffie voor andere collegas.eerlijk gezegd heb ik in mijn omgeving meer last van foute nederlanders, dan allochtonen.
Dus probeer je eens in te leven in die andere persoon, en je zult ontdekken dat het voor hun niet gemakkelijk is.
De wereld is van iedereen !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, ik heb dus exact dezelfde ervaringen.
Ik heb ook wel eens een probleem met een Turk of Marokkaan, maar evenvaak met een Nederlander.
+1 voor jou.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar sluit ik me graag bij aan, +1 van mij erbij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1. Met turken en marokkanen heb ik trouwens nog nooit problemen gehad ; ik heb met bepaalde andere groepen allochtonen veel slechtere ervaringen, helaas, en daar is tolerantie of interesse tonen NIET de oplossing. Of ik moet wel echt AL mijn normen en waarden laten vallen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal mee eens.
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt allemaal voor jullie waardering van mijn antwoord..
Het is logisch dat je de gedachten die je hierboven beschreven hebt, krijgt. Dat heeft iedereen, het zijn de welbekende vooroordelen. En het is niet erg dat je die vooroordelen hebt, zonder vooroordelen is het denken namelijk geheel onmogelijk. Vooroordelen zijn, zeg maar, het beginpunt van een bepaalde gedachte of een bepaalde reeks gedachten. Zaak is echter om niet naar deze vooroordelen te handelen en je wereldbeeld er niet op te baseren. 'De allochtone medemens' is gewoon een mens en zo moet je hem/haar ook behandelen. Van den beginne moet je iedereen gewoon als mens zien, ongeacht diens achtergrond, afkomst of wat dan ook (en laat je niet leiden door berichtgeving in de media!). Van den beginne verdient iedereen je respect, domweg omdat je niet weet wat zijn/haar karakter, achtergrond of beweegredenen zijn. Doe je dit echter niet en blijf je 'de allochtone medemens' als anders zien dan is de relatie tussen jullie meteen scheef en daar kom je ook niet echt verder mee.
Stop iemand dus niet in een hokje (allochtoon - moslim - crimineel), maar sta open in je relatie tot andere mensen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat is altijd mijn benadering geweest, tot ik op de koffie kwam.........nu heb ik wat meer reserves.
Door de media horen we alleen nog maar negatieve dingen over allochtonen waardoor het ook moeilijk is om er een positief beeld over te krijgen.
Toen ik 18 was deed ik een studie waarbij ik in de klas zat met o.a Turken en Marokanen. Dit was een hele positieve ervaring voor mij. Nu zijn we weer 14 jaar verder (ik word oud merk ik nu) en er is ,wat beeldvorming betreft een hoop veranderd in die tijd. Ook bij mij. Maar door de positieve ervaring van toen, en om me te hebben verdiept in hun cultuur weet ik nu wel te relativeren en lukt het me aardig om niet iedereen over een kam te scheren.

Dus wat je zou kunnen doen, is om je te verdiepen in de cultuur. En als je wat achtergrond programma's ziet op tv zie je dat er ook allochtonen zijn die zich wel inzetten om dit probleem aan te pakken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zou respect op kunnen brengen om ook eens NIET te kijken naar de kleine minderheid van allochtonen die zich bijv met criminele zaken bezig houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
eens +1
Ook ik heb soms veel moeite met het gedrag en/of de opstelling van sommige medelanders. Maar dat is met sommige nederlanders (zie bv hoek van holland) niet anders.
Ik probeer iedereen die ik tegenkom te zien als een individu en niet als vertegenwoordiger van een groep met alle associaties die ik daarbij heb.
Soms worden mijn vooroordelen (ja...die heb ik) bevestigd. Soms wordt ik enorm verrast.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik merk in je verhaal dat je je objectiviteit dreigt te verliezen door hetgeen je hoort en ziet in de media en in de discotheek.

Ken je zelf een Turk of Marokkaan? Ga je er wel eens een biertje mee drinken, thuis op bezoek, een goed gesprek mee aan? Bevestigen de Turken of Marokkanen die jij persoonlijk kent het beeld uit de media?

Wat ik wil zeggen is dit: Mensen hebben zo snel een mening en generaliseren hele bevolkingsgroepen op basis van wat ze aan rottigheid in de kranten lezen of op tv zien.
Het is buiten kijf dat er grote problemen zijn met veel nieuwe Nederlanders. De oorzaken hiervan doen in dit antwoord mijns inziens even niet ter zake.

Maar het is oneerlijk om te generaliseren, probeer je liever een mening over mensen te vormen op basis van jouw eigen ervaringen.

Wat sommige mensen aan rottigheid uithalen mag je niet als graadmeter zien voor het hele volk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeker weten+1 mooi antwoord..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
inderdaad objectiviteit daar gaat het uit eindelijk om.
niet telkens alles laten voorschotelen door anderen maar zelf onderzoeken, analyseren en conclusies trekken.
Dan merk je snel genoeg dat je de meeste nieuws berichten met een korrel zout moet nemen.
(+1)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eens +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Ik merk in je verhaal dat je je objectiviteit dreigt te verliezen door hetgeen je hoort en ziet in de media en in de discotheek".
Inderdaad!!! Wellicht ook wat minder de telegraaf lezen zou al helpen +1
Een mooie vraag, recht uit het hart.

Hoe ik ertegen aankijk, allereerst; goede en slechte mensen zijn overal. In alle culturen, alle religies, zowel autochtonen als allochtonen.

Ten tweede; 'normaal' bestaat niet, voor iedereen heeft dit woord een verschillende betekenis en een ieder past het toe op zijn/haar eigen waarden en normen. Dus ik denk dat je niet alles wat je leest en ziet moet bekijken volgens jouw idee van wel en niet normaal. Nee, ik kan het ook niet begrijpen dat een kind wordt uitgehuwelijkt aan een bejaarde. Maar ik hoef het ook niet te begrijpen of er een mening over te hebben. Als ze het zelf maar snappen en zelfs als ze het niet snappen, dan is het nog steeds niet aan mij om hierover een mening te hebben. Ik zie genoeg dingen om me heen waarbij ik mijn twijfels heb, zowel bij autochtonen en allochtonen. Als ik bij alles wat ik zie ga denken dat het niet normaal is, heb ik hier een dagtaak aan. Het zal me een biet zijn, als ze mij er maar niet mee lastig vallen.

Er gebeuren ook heel veel goede dingen onder allochtonen. Helaas is het zo dat de slechte dingen altijd worden uitvergroot, iets waardoor veel mensen alleen maar verkeerde assiocaties krijgen bij bijvoorbeeld Turken en Marokkanen. Erg jammer, maar slecht en raar nieuws verkoopt nu eenmaal geweldig goed.

Geloof me, veel Marokkanen zelf zijn ook niet blij met al die negatieve dingen en denken er net zo over als jij en ik. De meerderheid is met 'normale' dagelijkse dingen bezig, net als jij en ik. Maar wel met de extra handicap doordat ze altijd als Marokkaan of Turk worden gezien.

Verplaats je eens in hoe het voor hun moet zijn, drink eens een colaatje met een 'allochtoon', interesseer je voor hun en neem eens een kijkje in hun leven. Dan zul je spoedig merken dat je je meningen aardig moet gaan bijstellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
helemaal eens +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zo is het +1
allereerst compliment voor je openhartigheid. het komt ook niet respectloos over.
mensen moet je respecteren ongeacht hun afkomst of religie, maar hun gedrag mag je gerust afkeuren.
het is wel vervelend dat de allochtonen die zich goed gedragen ook vaak aangekeken worden op hun "ras genoten". je moet dan ook van mens tot mens kijken, en wat ze doen. en als je een marokkaan ziet proberen niet te denken daar heb je weer zo´n kutmarokkaan.
mijn man is surinamer, en gedraagt zich goed, maar word wel vaak al veroordeeld om zijn afkomst/uiterlijk en dat is heus pijnlijk. hij keurt het gedrag van een mede surinamer die zich misdraagt ook af. zo zal het ook bij de moslim gemeenschap zijn. er zijn er zat die niet zo provoceren, alleen dat komt niet in het nieuws. en als nederlanders knokken in de discotheek staat er vaak alleen maar "een groep jongeren" ofzo en niet een groep nederlanders of blanken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik weet niet wat jouw afkomst en religie zijn. maar als jij morgen een fiets steelt komt dat dan door je afkomst en je religie? mijn man is surinamer plus gelovig en heeft nog nooit iets gedaan wat strafbaar is. is altijd beleefd. komt dat positieve gedrag dan door zijn afkomst plus religie?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 je avator is ook super!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lampje voelt zich rot omdat zijn minduimpjes via GV zijn geblokkeerd. Nu probeert hij zijn negativisme via dit soort reacties alsnog te ventileren.
Dat is een beetje vervelend, maar we zijn nu gelukkig wel van al die minduimpjes af overal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien willen ze voor jou de moeite niet meer nemen lampje, ik doe dat nog wel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
afkomst nederland religie geen?... aha... dat verklaard je gedrag! zucht thnx sharona30 voor je +1 en compliment ;)
Wanneer je mensen niet kent, zijn stereotypes makkelijk; je kijkt naar uiterlijk en plaatst ze naar aanleiding daarvan in een hokje. Enerzijds lekker handig, het scheelt een heleboel leren kennen van allerlei mensen, en je kunt kansen en gevaren zo makkelijk inschatten. Zo ook met allochtonen..
Waar je echter voor moet uitkijken, is dat je alleen maar dingen zoekt die je stereotype bevestigen, en dingen vermijdt die niet passen binnen je stereotype.
Die ene lieve buurvrouw die je altijd uitnodigt om thee te komen drinken, die beschouw je misschien niet als een marokkaanse, maar als die ene aardige marokkaanse buurvrouw, en de kans bestaat dat je dan nog steeds even negatief over marokkanen in het algemeen denkt.
Daar moet je dus voor uitkijken: vergeet niet om jezelf ook positief te laten beinvloeden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Juist
+1
Door negatieve en voedende media te negeren.

Het is nu eenmaal makkelijker om in het negatieve te verdrinken.

Kijk alleen naar positief, je zult merken dat je dat dan ook meer gaat zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in elk geloof zitten wel een paar rotte appels tussen.

kijk nou eens naar jeffrey dahmer, marc dutroux, timothy mcveigh, holleeder, en die gek (fritzl of zoiets) uit oostenrijk dan die zijn dochter 20 jaar onderin de kelder had zitten, die zwemleraar die ontucht pleegde met al die kinderen, lee harvey oswald, hitler, moet ik nog ff doorgaan? deze zieke mensen waren ook GEEN moslims! even over ons katholieke geloof gesproken, weet je dat het bekend is dat de oude pastoren, priesters enz. (waar je het niet van verwacht) ook regelmatig vroeger al in de media kwamen wegens ontucht? criminaliteit is overal, en door elk ras ongeacht het geloof!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
normen en waarden,daar draait alles om !
en volgens mij word dat niet in elke cultuur/religie bij gebracht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik probeer niet naar kleur te kijken of mensen in een hokje te plaatsen maar iedereen appart te bekijken. Iemand kan zwart zijn maar dat wil niet persee zeggen dat alle negers zo zijn. Iedereen is verschillend dus zo moet je iedereen ook behandelen. Iedereen verdient een kans. Ik denk dat iedereen onbewust een klein beetje discrimineert omdat iedereen gewoon een voorkeur heeft. Dit gaat natuurlijk niet alleen om rassen. Als je een hekel hebt aan mensen die discrimineren dan ben je eigenlijk zelf al aan het discrimineren want je zet meerde mensen in een hokje wat jou hekelt. Toch blijft het vreemd. Ik kan soms geirriteerd raken door homo's terwijl ik andere homo's juist weer leuk zijn omdat ze zo homo zijn met hun homo humor. Zo heb je leuke en kut marrokanen maar ook leuke en kut Nederlanders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Opmerkingen ": Je kan van de gebruiken van mensen in andere landen met andere wetten vinden wat je zelf wilt maar die mensen wonen daar en mogen zich gedragen hoe het daar hoort.
Hoe mensen zich in Nederland moeten gedragen staat voor een deel vast in wetten en daar moet men zich aan houden. Aan ongeschreven gedragregels hoeft niemand zich te houden maar dat zijn juist vaak de regels waar mensen zich erg druk over maken als die worden overtreden.
2: Als iemand zegt dat ie te veel is vernederlandst zou je aan die persoon moeten vragen wat ie daar precies mee bedoeld, waarschijnlijk doelt hij op dingen die niet positief zijn in zijn ogen (gokken, drinken, te afstandelijk dat soort dingen bijvoorbeeld).
3: In dorpen waren er vroeger (dus voordat er allochtonen in Nederland waren) altijd groepen Nederlandse jongeren die mot gingen maken bij de Nederlandse jongeren in een ander dorp. Of de katholieken mochten niet eens spreken met de protestanten. In steden had je de ene school tegen de andere. Dus misschien is dat een traditie: maak mot met jongeren die niet in jouw groep horen ? Ik denk dat die allochtone jongeren dus netjes zijn ingeburgerd. Niet dat ik agressie goedkeur maar blijkbaar hoort dat erbij ?

Aanpassen betekent voor mij niet dat iemand de totale Nederlandse cultuur moet overnemen. Niemand kan zijn jeugd en achtergrond zomaar weggooien. Dat doen Nederlanders in Australie, Amerika of elk willekeurig ander land ook niet. Die houden dingen als Sinterklaas en Koninginnedag soms nog gewoon in stand. Praten onderling Nederlands en eten hun Nederlandse gerechten. Ik zie het probleem hier niet van in. Zolang ze zich aan de wet houden, proberen vooruit te komen in het leven en de taal leren (tenzij ze gehandicapt zijn of anderszins moeilijkheden hebben met leren natuurlijk).