Waarom hebben oude mensen vaak dezelfde jas aan?

Als je goed op let buiten. Zie je vaak oude mensen met zoon kleur jas. Hoe komt dat? En waarom altijd deze kleur?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3K

Antwoorden (11)

Die kleur vinden ze kennelijk mooi en oudere mensen zijn misschien wat behoudender dan jongere mensen wat betreft kleur. En misschien is er voor oudere mensen niet genoeg keus. Bovendien willen oudere mensen vaak langer met hun kleiding doen dan jongere mensen, die zijn vaak toch wat gemakkelijker en kopen sneller iets nieuws. Een jas in een neutrale kleur kopen ligt dan wat meer voor de hand omdat die overal bijpast.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
eens met de voorganger, als je trouwens op de jeugd let zie je ook opvallend vaak dezelfde kleur jas. Meestal de kleur die in de mode is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naarmate mensen ouder worden is het in het algemeen zo dat ze niet meer behoefte hebben aan uitbundige kleuren, de uitzonderingen daargelaten. Als het maar lekker zit en aangenaam warm is dan is het oké. Er wordt minder waarde gehecht aan kleding en hoe je eruit ziet. Zou een leuke onderzoeksvraag kunnen zijn voor een psychologische studie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oude mensen
hebben vaak de zelfde smaak XD
en ook omdat oude mensen niet uit maakt wat voor jas
ze aan hebben als die maar lekker zit
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zijn niet alleen de oudere mensen die dat kiezen. Het zijn ook de kledingontwerpers die een beperkte keuze aanbieden voor die leeftijdscategorie. Men vindt dat oude mensen niet meer zo moeten 'opvallen', en daarom maken ze een soort eenheidskleding voor ouderen.

Bij de vrouwenkleding is er meer keuze, je kan gaan zoeken bij kleding met frisse kleurtjes, die eigenlijk voor jongere mensen bedoeld is. Maar voor mannen is het toch moeilijk om bij een jongere categorie, kleurrijke kleding te vinden, waardoor je er niet gaat uit zien als een overjaarse puber.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van mij ook :)
Bedankt voor het +je!
Laatst had ik daar een artikel over gelezen in de Quest, weet niet meer welk nummer. Maar veel oudere mensen gaan dat soort kleren dragen (niet alleen dezelfde jassen, maar ook overhemden, t-shirts etc.), omdat hun smaak daarin verandert. Ze kiezen onopvallende kleuren en het liefste 'herfstkleuren'. Het klinkt raar, maar de meeste oudere mensen houden dus blijkbaar van herfstkleuren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@peco, brilliant!!!!!!??? Maar wanneer is dat dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat was volgens mij inderdaad de reden. Niet dat mensen alles somberder gaan zien, maar ze zijn gewoon toe aan die fase. Beetje tussen de 50 en 60 jaar, is natuurlijk voor iedereen anders.
net zo modebewust als de jeugd '.
maardan anders ,elke leeftijd heeft zijneigen stijl .

en voor de gein , hoe zou het zijn wanneer een oudere
met zon afzak/ half op dekont broek gaat lopen .??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan zijn dat ze om de beurt naar buiten gaan omdat ze het allemaal met deze ene jas moeten stellen uit armoede.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat die 't lekkerst zitten misschien....?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hetgeen voor de wat oudere mensen geldt..geldt ook voor de jongeren onder ons.

In het algemeen wordt dezelfde soort en kleur kleding gedragen door een generatie.

De hoofdreden is vermoedelijk dat er op een bepaald ogenblik stomweg niet veel anders te krijgen is in een kledingwinkel.

Maar ook de smaak van de 'groep' doet zeker mee..evenals de mode..

Maar let eens op de jongeren en je zult zien dat ook daar niet heel veel verschil in de kleding zit tussen de ene en de andere jongere.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat komt mede omdat het iets van 'vroeger' is.
Toen had je een of 2 goede jassen en dan idd meestal in ieder geval een beige achtige kleur.
Dat was net en paste bij meestal de rest van de kleding.
Een jas werd (wordt) jaren gedragen want men was zuinig op spullen zoals een jas.
Vaak als het tijd is voor een nieuwe jas dan wordt veelal bijna hetzelfde soort model en kleur gekozen gezien ouderen niet zo veranderlijk zijn in het algemeen.
Bovendien vinden zij dit nog altijd net en degelijk.
Tussen de 'moderne' kleding vinden zij meestal geen herkenbare kledingstukken die hen bekend is.
Ik denk dat de toekomstige bejaarden dragen wat ze kennen dus de toekomstige bejaarden zouden straks weer de kleding van nu kunnen dragen terwijl de jongeren van dan weer verder zijn en dat maar oudbollig vinden.