Wat is een tuintje in je hart?

Iemand een idee?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
9.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weet ik niet maar het is een vreselijk lied!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kom wel de uitdrukking tegen een tuintje op je buik hebben. Dat betekent: begraven zijn. Combinatie hart en tuintje (nog) niet gevonden.
Op de site trefwoord: tuin
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat het betekent weet ik niet, maar ik vind het ontzettend lief klinken.

Het beste antwoord

Ik heb voor je gegoogeld op de mij onbekende uitdrukking, maar krijg alleen maar links naar en liedje van Jan Smit :shock: ! Het lijkt me dus in eerste instantie geen vaststaande uitdrukking, maar een dichterlijk verzinsel

Maar hij zingt het samen met een Surniaamse, dus wellicht moeten we het in die hoek zoeken. Daar hebben ze wel meer van die lieve uitdrukkingen. Ik vind onder andere deze regel :

"Er staat een roos in mijn tuin die nooit verwelken zal, want die roos ben jij en die tuin is mijn hart. "

Wanneer het daaraan gerelateerd is, zal het inhouden dat je hart een vruchtbare voedingsbodem is voor een bepaalde geliefde. Cute wel weer.En van Surinaamse oorsprong dus.

Toegevoegd na 33 seconden:
Maar als je het niet erg vind, ga ik het hele liedje NIET beluisteren. Een páár principes zijn het waard overeind gehouden te worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het liedje van damaru is er allang en ook ZONDER jan smit te beluisteren gelukkig haha
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan zal het vermoedelijk beter klinken ;-)

Andere antwoorden (6)

Bloemrijk taalgebruik voor vlinders in je buik?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien gewoon de artistieke vrijheid van de schrijver van het liedje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat betekent mogelijk dat er iemand in je gevoel heeft zitten schoffelen? Klinkt niet zo best.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja ik snap het wel
het nummer komt van damaru.
"ik heb een tuintje in mijn hart,alleen voor jou" "mi rowsu"
"mi rowsu" betekent "mijn roos"
waar rozen weer geassocieerd worden met liefde voor iemand.
dat zal wel de clue moeten zijn.

dus een tuintje is een speciaal plekje in je hart voor 1 of meerdere rozen ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mi blaka rowsu betekend mijn zwarte roos... damaru zingt het voor een meisje die hij zo noemt, en dat tuintje in zijn hart is de plaats waar de roos groeit. romantisch ;)

je zegt toch ook wel eens dat je een speciaal plekje in je hart hebt voor iemand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je gevoel(ens) worden vaak geassocieerd met je hart : iemand heeft een gebroken hart, iemand heeft je op je hart getrapt, iemand is een hartedief, iets heeft je hart gestolen, iets of iemand is hartverwarmend, we wensen iemand van harte sterkte of feliciteren hem hartelijk, iemand kan je hartje zijn, je kunt hartzeer hebben, of tot in de grond van je hart verdrietig zijn, je kunt hartstochtelijk liefhebben, hartgrondig haten, en je hart kan bloeden om iets ergs wat gebeurt.
Als je dat poetisch wilt zien, kan je je hart zien als een tuin, waar van alles in groeit of kan groeien, en bloeien.
Je kunt ook onkruid uit die tuin halen, en iemand dus uit je tuin/hart verbannen - je kunt het heel druk hebben met je hart / gevoelens / tuin.
Ik denk dus, dat het een mooie omschrijving is van je gevoelens, en wat daar allemaal mee gebeurt en kan gebeuren, en wat iemand daar voor schade aan kan richten door onvoorzichtig of onzorgvuldig met je gevoelens/ met je tuintje om te gaan.
We zeggen wel eens, dat je over iemand heen walst, maar eigenlijk bedoelen we daarmee, dat we over iemands gevoelens heenwalsen - en dan wordt dat tuintje dus eigenlijk platgewalst.
Als jij dus een roos (zwart of anderskleurig) koestert in het tuintje van je hart, zegt dat dus heel veel over de gevoelens die jij hebt voor die roos.