Waarom vinden veel mensen succesvol zijn zo belangrijk? Je leven is in no time voorbij dus wat maakt het nou eigenlijk uit of je wat bereikt?

Het leven is tekort om de beste te zijn:D

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.9K

Het beste antwoord

Filosofisch gezien heeft dat te maken met het ego.
We koppelen onze successen en onze mooie spullen aan onze identiteit. Het wordt als het ware een deel van ons. En hoe meer successen, of hoe meer dure spullen, hoe groter ons ego wordt, hoe beter we denken te zijn.

Ons primaire doel in dit leven is voortbestaan. En wanneer wordt die kans op voortbestaan vergroot, juist, als jij succes hebt, geld hebt om jezelf/je gezin te onderhouden. Als je hoog staat in de sociale ladder.

Maar om nog even terug te komen op het ego, ook als jij bezig bent met jaloezie en afgunst bijvoorbeeld is je ego aan het woord. Maar diep vanbinnen ben jij gewoon jij. Jij bent er, in het hier en nu. Jij bent niet je successen. Jij bent niet je mislukkingen. Jij bent niet je verleden. Jij bent niet je toekomst. Er zijn maar weinig mensen die dat kunnen inzien. Hun ego (deels) kunnen loslaten. Boeddhistische monniken kunnen het wel volgens mij.
En dan maak je je niet meer druk om 'de beste zijn'. Een mooie auto hebben. Jaloers zijn op een ander.

Ik denk dat veel mensen het idee beangstigt. Want wie zijn ze zonder hun mooie huis? Zonder hun successen? Ze denken dat ze niemand meer zijn, hun ego staat dat niet toe, die wil dat niet. Terwijl ik denk dat het wel mooi zou zijn, gewoon ZIJN, in het hier en nu, niks meer en niks minder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amen! ;) Mooi antwoord.

Andere antwoorden (11)

heeft voor een groot stuk met voldoening te maken. Als je succesvol bent voel je je goed over jezelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, als je succes hebt heb je meer geld en macht. Hoort bij onze natuur en overlevingsdrang. In de jungle heeft succes een andere mening maar je wilt het wel zeker hebben. Je kan dan nog beter de vraag stellen waarom sommige mensen succes niet belangrijk vinden...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Succesvol zijn betekend rijkdom en betekend macht.
En dat is toch wel wat veel mensen graag willen, vooral rijkdom.

Toegevoegd na 1 minuut:
en rijkdom betekend macht moet er staan ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Draai het eens om. Als het leven toch in no time voorbij gaat, en het allemaal niks uitmaakt, kun je ook achter de televisie gaan zitten, en daar nooit meer achter vandaan komen, behalve om een nieuwe zak chips te pakken of een pilsje.

Succesvol zijn, hoeft helemaal niet met geld, macht, of de beste willen zijn, te maken te hebben. Als je een leuke studie doet, daarna een interessante en uitdagende baan hebt, en je geniet een beetje van het leven, dan ben je succesvol.

Als het leven dan toch in no time voorbij is, dan kies ik toch maar voor een beetje succes. Zeker niet om de beste te willen zijn, of om veel te bereiken, rijk te worden, of machtig te zijn, maar om dat leven, dat zo snel voorbij gaat, een beetje zinvol in te vullen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Well said!
Succes heeft niets te maken met dat het leven kort is. Van je werk gewoon werk maken en het fijn vinden om te kunnen en mogen werken is de succes factor.
12 jaar geleden
Denk dat voor de meeste mensen dit een fase is tussen grof 25 jr en 45 jr en ten doel heeft zo optimaal mogelijk alles te kunnen doen en kopen. Daarna bedenk je dat dit materialistisch heet en wil je eigenlijk graag wat stappen terug doen maar kan dit vervolgens niet meer omdat je dan afstand van veel luxe en aanzien denkt te doen. Je zit dan in een spagaat want het heeft luxe gegeven maar je hebt er nauwelijks van kunnen genieten omdat er geen tijd is omdat je om status en luxe te behouden van vroeg tot inclusief weekenden aan het werk was. Dit is wat succesvol zijn je brengt en achteraf kan in dit geval ik zelf zeggen dat het het totaal niet waard is geweest.
Ben een 49 jarige die "succesvol" schijnt te zijn en bovenstaand verhaal schreef hoe ik het zelf ervaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met interesse je reactie gelezen. Ach ja, de twintig jaar dat je jong en succesvol loopt/hoopt te zijn, zijn eigenlijk ook de jaren dat je niet beseft dat deze maar 7000 dagen duren, en dus zo voorbij zijn. Carpe Diem blijft een waardevolle uitspraak.
Voor diegenen betekend het dat ze het goed gedaan hebben in hun leven. En ze denken dat ze dan kunnen terugkijken met tevredenheid.

Sommigen doen het niet voor hunzelf maar bijvoorbeeld voor hun ouders en dat die dan trots kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor sommige mensen betekent succesvol zijn inderdaad geld en/of macht hebben. Voor heel veel anderen gaat dat niet op.
Kunstenaars bijvoorbeeld, in de breedste zin des woords, vinden zichzelf succesvol als ze mooie schilderijen maken, prachtige beelden creëren, goede muziek schrijven of een mooi boek hebben geschreven. En als ze er veel van verkopen en bekend zijn. Dat heeft niets met geld of macht te maken.
Voor veel 'gewone" mensen geldt: als ik een leuke studie heb gedaan en een fijne baan heb, ben ik dik tevreden.
Ook je prive-leven is een belangrijke factor voor je geluksgevoel, evenals het iets voor een ander kunnen betekenen.
Het heeft allemaal te maken met, wat Boks al zo mooi zei: voldoening,

Niet iedereen kan de beste zijn, en de meeste mensen beseffen dat, en hebben er ook niet de capaciteiten voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om de leegte proberen op te vullen die elk mens heeft..
en om erbii te horen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je ouder wordt heeft het toch wel enig belang dat je in je leven succesvol bent geweest. Succesvol in je job betekent welvaart, maar ook gemoedsrust. Je hoeft je geen zorgen te maken over rekeningen en ziekenhuiskosten die (bijna) bij iedereen zullen komen. Men zegt zo vaak dat geld niet gelukkig of gezond maakt.
Maar als je ziek of hulpbehoevend wordt heb je voor je verzorging wel geld nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, in een maatschappij waarin alles met geld betaald moet worden maakt geld wel degelijk gelukkig. Dank voor je reactie
Juist omdat het leven zo relatief snel voorbij zal zijn. Veel mensen zijn ambitieus omdat ze zoveel mogelijk uit het leven willen halen. Wat ik zelf ook heel sterk heb is de behoefte om iets blijvends achter te laten. De wens om voetafdrukken in de aarde gezet te hebben, 'bewijs' dat je er bent geweest, nut en waarde.