Waarom zijn veel mensen egoïstisch?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
waar is je bron?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vraag me ook af waarop je dit baseert. In mijn omgeving is dit in ieder geval niet zo. Misschien moet je eens verhuizen of van vriendenkring wisselen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben benieuwd waar jullie op baseren dat de mens niet egoïstisch is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik ben benieuwd waarop de vraagsteller baseerd dat ''de meeste mensen'' wel egoistisch ''zijn''....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat was al duidelijk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
DE mens bestaat niet. Er zijn vele mensen en die zijn allemaal verschillend. Een aantal zijn egoïstisch en een aantal niet. De vraagsteller zegt dat VEEL mensen egoïstisch zijn. Ik vraag me af waar dat woordje 'veel' vandaan komt. In mijn omgeving zijn weinig egoïstische mensen, dus ik heb zelf niet het gevoel dat VEEL mensen egoïsitisch zijn. Natuurlijk zullen het er ook niet weinig zijn, maar ik denk eerder aan en mooie 50/50 verdeling. Of zelfs een normaalverdeling aangezien je egoïsme als een geleidelijke schaal kunt zien met 'wel' en 'niet' aan de polen.

Antwoorden (15)

Omdat ze zichzelf het belangrijkst vinden.
14 jaar geleden
Omdat we uiteindelijk allemaal voor onszelf leven.. Niet jij maar ik huis in mijn lichaam.
Ik wil het beste voor mijzelf, omdat jij dat ook wil toch?
*omdat je het waard ben*

Egoïsme is niet kwaadaardig ofzo.. Gierige mensen verafschuw ik wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat het zo lekker makkelijk is. Je hoeft ahw. een ander niet eens waar te nemen, laat stáán dat je iets van jezelf zou investeren - je zit (min of meer) tevreden in je eigen wereld, en maakt het daar zo goed mogelijk voor jezelf. Je hoeft ook alleen maar aan jezelf verantwoording af te leggen, en als je ergens geen zin in hebt doe je het gewoon niet - always look after number 1........
De wereld is jouw eigen oester, zoals de engelsen dat zo mooi zeggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat je elke beslissing en keuze die je maakt altijd uit belang van jezelf is genomen, ook al lijkt dat soms van niet. Bijvoorbeeld je doet iets voor mensen die door oorlog alles hebben verloren. Je doet dat niet voor die mensen maar omdat je zelf een goed gevoel krijgt dat jij die arme mensen hebt geholpen. Je doet het dus voor je zelf. Alles draait om jou eigen gevoel en de rest is bijzaak, of je het nou leuk vind of niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat het gewoon heel simpel is: Ik ben het belangrijkste. En daarna pas de mensen om mij heen. Want waarom zou ik mijzelf wegcijferen om wille van het geluk van anderen?

Heb dit te lang gedaan en heb hier zelf te lang onder geleden. En dan noemen ze mij maar die 'Tripple B'. Het kan me gewoon niets meer schelen. It's my life and My Way...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een mens eigen egoistisch te zijn.
Dieren zijn het trouwens ook hoor.
Eerst zo veel mogelijk voor hun zelf en wat er overblijft voor de ander.
Misschien is deze menselijke eigenschap nog wel over
uit de oertijd en zit het in onze genen.
Eigenlijk zit de hele natuur zo in elkaar.
En is het een eigenschap om te overleven.
Sommige planten komen in het voorjaar eerder op dan de anderen, maken meteen grote brede bladeren en pikken op deze manier direct veel ruimte in.
Veel bomen groeien eerst omhoog en gaan zich daarna breed maken, ook een vorm van egoistisch gedrag.
Gooi eens een snee brood in een kippenhok, een kip pakt vaak de hele snee mee en holt er mee weg.
En de mens gedraagt zich niet veel beter dan deze kip.

Toegevoegd na 10 uur:
Mijn antwoord is een verklaring waarom ik denk dat een mens egoistisch is, in de hele natuur is het niet anders, natuurlijk zijn er mensen(gelukkig) die anders in elkaar zitten, die alles over hebben voor hun naaste mens of zelfs huisdieren.
Daarom staat er ook in de vraag, waarom zijn veel mensen egoistisch er staat niet, waarom zijn alle mensen egoistisch, dat is natuurlijk ook niet zo.
Sommige reactie's gaan nu de verkeerde kant op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een voortdurend afwegen van belangen. Maar om belangen op lange termijn af te wegen moet je wat intelligenter zijn. Dat is dus moeilijk. Op lange termijn is belang van anderen vaak beter dan alleen het eigen belang.
Alleen Als je nu een ijsje kunt krijgen dan is die verlokking wel veel makkelijker dan nu het ijsje weigeren en misschien nog wel een paar keer om dan over een paar jaar misschien een doos ijsjes te krijgen.
Voor de meesten is toch het credo: "hebben is hebben en krijgen is de kunst."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat is al begonnen in het paradijs toen Eva besloot die appel te eten, omdat ze dacht er zelf beter van te worden.... liefde voor de medemens is ver te zoeken sindsdien... en als je eens iemand tegenkomt die niet eerst aan zichzelf denkt, val je om van verbazing
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ligt er maar aan wat je egoïstisch noemt, en of je egoïsme altijd als een negatieve eigenschap ziet.
In eerste instantie is het rekening houden met jezelf natuurlijk een vitale overlevingsstrategie, misschien niet meer altijd en overal in onze samenleving, maar an sich als levensvoorwaarde voor eender welk levend wezen natuurlijk wel. Als je (voedsel, warmte, aandacht) tekort komt, ga je dood, dus moet je zorgen dat je niet tekort komt, en als dat moet ten koste van een ander, dan moet dat maar.

Die situatie kennen we hier natuurlijk niet meer, maar de primaire impuls is natuurlijk nog te allen tijde aanwezig ; zo snel gaat evolutie nu eenmaal niet. Bovendien kan egoisme zich uitbreiden buiten het eigenbelang naar het familiebelang of groepsbelang. En ook altruïsme is ergens natuurlijk een vorm van egoïsme, en beslist niet het tegengestelde.

Het egoïsme waar jij over struikelt is waarschijnlijk rechtstreeks verwant met het individualisme waar met name de Westerse wereld mee te kampen heeft. Egoïsme werkt het sterkst tegenover volslagen vreemden, en van de 100 mensen die je tegenkomt op een dag, voldoen er vermoedelijk 99 aan die omschrijving ; je kent ze helemaal niet, dus in principe zal het je worst zijn wat er met ze gebeurt. Erger nog dan het ongebreidelde egoisme vind ik overigens de 'na mij de zondvloed'-houding die veel mensen kenmerkt. (Denk daarbij met name hoe ze met het milieu omgaan ; giftige stoffen met liters tegelijk door de plee spoelen, zoals chloor, voor iedere rit van meer dan twintig meter de auto pakken, rucksichtlos bergen vuilnis creeeren, ga zo maar door). Dat is zodanig gemakzuchtig egoïsme dat het uiteindelijk zelfs invloed heeft op je eigen nageslacht ; evolutionair wel een heel domme zet.

Ingaan op de oorzaak dáárvan echter gaat me minimaal drie antwoorden kosten (qua lettertekens) dus laat ik het hier maar even bij, maar het is zoals heel veel mensenlijke eigenschappen een eigenschap die in principe niet verkeerd is, maar in de huidige, totaal onnatuurlijke samenleving weer eens helemaal verkeerd uitpakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat dat een oerinstinct is van mens en de meeste dieren.
Daar is niks mis mee, het is zelfs maar goed ook.
Voorbeeldje: Als je niet vanuit je egoisme een kind zou willen hebben, zou de mens uitsterven.
Het is volkomen normaal.
Met dit oergegeven is niks mis.
Het is wat anders als mensen elkaar het licht in de ogen niet gunnen, maar dan heb je het over afgunst en vennijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gelukkig herken ik zeer weinig bij dit woord bij mezelf, anderen gaan vrijwel altijd voor en daar voel ik me verdomd goed bij.

Ik woon in een grote stad, daar zie je dat mensen een meer egoïstische instelling hebben dan in bijvoorbeeld een kleiner plaatsje of dorp. Het zal er wellicht mee te maken hebben dat mensen hier meer voor zichzelf moeten opkomen, omdat een ander het niet doet. Toch zie ik ook dat het heel anders kan, dus je stelling gaat gelukkig niet altijd op!

"Geven is zoveel mooier en meer dankbaar dan nemen."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat ze denken meer waard te zijn dan een ander.
Een ander is mijn hulp waard zonder er iets voor terug te verwachten dus geen goed gevoel geen cadeaus etc. helemaal niets het is helemaal voor diegene zelf die had het dan toch nodig?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat het ego op het eigen voortbestaan is gericht.

Als je dat ook maar een heel klein beetje zou kunnen loslaten, merk je dat die strijd wel heel erg veel energie kost en tot het tegengestelde leid.

Je bent veel gelukkiger en krijgt veel inzichten, als je dat zo nu en dan even los kan laten, het geheel overzien.

Lees de boeken van Eckhard Tolle, die beschrijft het mooi.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als iemand tegen een ander zegt: wat ben jij egoïstisch zeg!
Wat bedoeld hij dan?
Wilt hij dat de andere meer begrip en aandacht geeft aan jouw. Dat jouw problemen belangrijk(er) zijn?
Wie is er in dit veelvoorkomend geval egoïstisch?

Waarom? Leef ik voor mij of leef ik voor jouw?
We zeggen toch ook vaak: Ik leef niet om te werken, ik werk om te leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen willen het beste van hun leven maken, omdat ze er maar één hebben!!!

Ik vind je vraag overigens niet herkenbaar, want ik merk niet dat veel mensen egoistisch zijn (ja, wel die mensen op tv, vooral in soaps of van die luxe programma's).