Waarom worden woorden als "potverdorie" zonder probleem door iedereen geaccepteerd, ...

... terwijl ze eigenlijk een vorm zijn van die 'erge' vloek?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.7K

Het beste antwoord

Hoofdreden is dat velen dat niet weten. Tweede reden is dat mensen er niet bij stilstaan omdat ze 'echt vloeken' ook niet aanstootgevend vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

omdat potverdorie en potverdikkie juist gebruikt wordt om het "erge vloeken" niet te doen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat mensen het niet meer linken aan de letterlijke betekenis.

Ik geloof niet in god dus voor mij zijn alle scheldwoorden over god sowieso geen scheldwoorden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk, omdat de "vervangingswoorden" zoveel minder grof klinken als de oorspronkelijke godslastering.
Er wordt ook mee gespeeld in de taal : potverdorie wordt tot potverpietje, shit wordt sugar of shoot, en de fraaiste die ik ooit gehoord heb is 'potverpietjepruikemaker'....
Ook potjandosie heb ik al voorbij horen komen.
Het zijn zo grappige woorden geworden, die evengoed uitdrukken, dat je ergens niet zo gelukkig over bent, zonder dat ze als aanstootgevend ervaren kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En "potvolblomme"...
Ook "jemig", "jeetje mina", horen in dat rijtje.
Ik blijf het toch raar vinden dat dat wel "mag"...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, maar 't kan soms zo opluchten, hè, een hartgrondig 'allemachiesnogantoe'..of 'potjantoedelodokus'
als het aanbiedingenvak leeg is, waarvoor je expres omgefietst bent. In de regen en tegen de wind in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Nieuwsgierig: Potjandorie nog 'an toe! Dat is balen! ;)
Echte puristen accepteren ook jeetje en verdorie en shit niet ; terwijl God daar toch in geen velden of wegen te bekennen is. Ze komen wel eens met alternatieven voor vloeken die uitsluitend op de lachspieren werken (zoals rododendron ; wat ik een grove belediging vind aan het adres van die prachtige plant).

Vloeken doe je nu eenmaal op bepaalde momenten wanneer je echt je primaire impulsen even 'moet' volgen ; als je je heel erg pijn doet of iets heel verschrikkelijks hoort. Sommige mensen echter zijn blijkbaar een beetje primitief of impulsief aangelegd, en vloeken om de haverklap (moet eerlijk zeggen dat ik daar ook wel een beetje een handje van heb soms), en eerlijk is eerlijk, erg aangenaam klinkt het niet. Wij hebben hier in de buurt zo'n gast met en nogal harde stem die vloekt als een Tokkie, zelfs als hij iets leuks vertelt ; ik kan me voorstellen dat mensen dat niet prettig vinden, ik vind het als verstokt atheïst al geen gehoor. Dat gaat dus niet alleen zozeer om de woorden zelf, alswel om het te pas en te onpas gebruik er van.

Voor de meesten van ons is echter in deze periode van ontkerkelijking vloeken redelijk 'geaccepteerd' , en zeker een goed gemikt potverdorie of snotverdikkeme zal vrijwel niemand over vallen. Buiten de Veluwe dan. Daar wordt volgens mij een mate van beschaving en zelfbeheersing gevraagd die een normaal mens nauwelijks kan opbrengen. Hun strijd tegen het vloeken zal dan ook een tamelijk vruchteloze blijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus het zou best met ontkerkelijking te maken kunnen hebben..? Maar ook mensen die in de leer zijn gebruiken deze woorden.
Volgens mij komt "godslasterlijk" vloeken onaangenaam over omdat we dat als erfenis hebben meegekregen.
Trouwens, jeetje komt volgens mij van Jezus. Toch aangeduid als verwant van god. ;)
Vloeken is een methode om met een emotie (zoals boosheid) te verwerken. Soms komisch, maar soms ook serieus.

Potverdorie, of ook wel godverdomme (zoals jij dit niet wilt uitspreken). Omdat God niet meer algemeen aanvaart wordt, kan je hem ook niet meer de schuld geven.
Dan maar de pot de schuld geven (verdorie pot).

Als je helemaal geen woorden meer mag gebruiken, hoe moet dan de emotie zoals boosheid verwerkt worden? Slaan?
De emotie is er nu eenmaal, die kan je niet negeren.

Misschien wel een leuke vraag: Hoe kan je het beste en sociaal met boosheid omgaan?

Ander antwoord op je vraag: Men zegt potverdorie uit respect voor god.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed punt. Ik heb godverdomme niet in de vraag gezet, omdat de kans op verwijderen dan best groot is... :)
En ik ben toch benieuwd waarom die afzwakkingen dan wel geaccepteerd worden.
Vandaar.
Potverdorie uit respect voor god; hmm. En dan jeetje uit respect voor Jezus zeker. :-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jeetje is geen vloekwoord. De afzwakkingen worden geaccepteerd, omdat men weet dat die boosheid woorden nodig heeft.
Hoe ga jij om met boosheid?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn uitingen van boosheid hebben hier niks mee te maken, eigenlijk...
Maar goed, als het zo uitkomt roep ik uit wat ik wil. Dat is meestal een vloek. Daar heb ik geen probleem mee, maar andere mensen blijkbaar wel. Daarom mijn vraag, waarom zelfs mensen die zich christen noemen geen problemen hebben met de afleidingen van de "echte" vloeken. Want voor mij is er geen verschil. Vandaar.
Je kunt natuurlijk op alle slakken zout leggen. Als mensen een krachtterm willen gebruiken en ze zeggen juist 'potverdorrie' om niet de verbasterde vloek 'potverdomme' te gebruiken of echt te vloeken, kan ik daar vrede mee hebben. Potverdorrie betekent namelijk helemaal niks. Eigenlijk beteken dit: Ik wil niet vloeken, maar moet toch uiting aan mijn ongenoegen geven. Als je een pan hete soep uit je handen laat vallen, is 'wat naar nu' lachwekkend. Als je deze krachtterm zo nu en dan alleen als krachtterm gebruikt, is dat echt iets heel anders dan dat iemand in elke zin gemiddeld drie vloeken tussenvoegt. Potverdorrie klinkt wat mij betreft heel wat beter dan veel andere termen die geen vloeken zijn.

Om over alle woorden te vallen die mogelijk verbasteringen van vloeken zouden kunnen zijn, is wat mij betreft spijkers op laag water zoeken. Mensen die deze verbasteringen gebruiken willen juist niet vloeken. Zij gebruiken keurig een ander woord. Een woord zonder enige betekenis.

De reden dat deze woorden praktisch door iedereen geaccepteerd worden is heel eenvoudig. Het is geen vloek!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Potverdorrie" wind ik onacceptabel. Babytaal. Wees een volwassen mens en zeg GVD, ik zeg het zelf niet, want ik geloof niet in god.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als mensen in God geloven en dus van hem houden, doet het pijn als iemand de naam van God gebruikt om te vloeken. Het doet ook pijn als een geliefd persoon zoals bijvoorbeeld je moeder word gebruikt om te schelden .

potverdorie word door de erg fanatiekelingen ook niet geaccepteerd, omdat ze weten waar het een verbastering van is. (mij persoonlijk gaat dat te ver omdat er niet daadwerkelijk iemand genoemd word, dus vind ik het wel acceptabel.)