Waarom sturen bedrijven nog steeds brieven?

Het is de 21ste eeuw, steeds meer dingen worden gedigitaliseerd maar nog steeds communiceren bedrijven met bedrukte velletjes aangeperste pulp. Waarom kan dat niet via e-mail?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (4)

Niet iedereen heeft een computer, maar wel iedereen heeft een adres. Bovendien zijn de emailadressen ook niet openbaar en bekend bij iedereen. Vandaar dat ze nog voor brieven kiezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan zeker wel via email, als je alleen de inhoud van je brief wilt overbrengen.

Post wordt wat betreft steeds minder.

Maar: als je (juridisch gezien) zeker wilt weten dat jouw boodschap is aangekomen, dan moet je nog altijd via een handtekening-bevestigingsbrief ervoor zorgen dat je kunt bewijzen dat de ander jouw brief heeft ontvangen. Dit soort functies zitten soms ook wel in bepaalde email-accounts, maar ik geloof niet dat dat al rechtsgeldig is.

Dus: prive en voor de lol via email werkt goed.
Officiele post: aangetekend via de gewone post (kost wat, heb je ook wat)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pas gelezen dat er nog ca. 4 miljoen Nederlanders zijn zonder internet. Hoe wil je die bereiken zonder brieven te sturen? Verder willen sommige (veel?) mensen niet per e-mail benaderd worden en geven aan die bedrijven geen e-mail adres door. Het is net als met je telefoonnummer; als je het aan een bedrijf geeft verkopen ze het en krijg je ongewenste telefoontjes van andere bedrijven. Zo gaat het met e-mail ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naast bovengenoemde redenen: In een e-mail kan tekst worden aangepast door de verzender en de ontvanger. Dit is dus (vooralsnog) niet rechtsgeldig in een evt. geschil. Of je moet een brief als pdf per e-mail versturen en dat gebeurt steeds meer.