waarom heb je meer problemen met anderen mensen, als je zelf niet lekker in je vel zit.

ik merk dat ik nu meer kritiek heb (wat ik niet uit) op anderen mensen nu ik niet lekker in mijn vel zit.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Doordat je niet lekker in je vel zit reageer je anders. Ik kan je beschrijving alleen maar bevestigen. Als ik niet lekker in mijn vel zit kan ik er (voor de klas) op wachten dat het de interactie met de leerlingen ook niet prettig gaat. Dus probeer ik die zo beperkt mogelijk te houden.
Bedenk dat het grootste gedeelte van onze communicatie non verbaal is. Ik heb wel eens gelezen dat 20% slechts verbaal is. De rest "straal je uit" door allerlei andere manieren van communicatie.
Adviesje: Probeer je zelf te observeren. Hoe reageer ik waarom doe ik dat, en hoe zou ik zelf benaderd willen worden. Daarbij kun je een camera gebruiken. Werkt heel confronterend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb gelezen dat slechts 7% verbaal is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat wil ik wel geloven.
Het is volgens mij een interpretatie van het begrip verbaal.
daarom is het ook zo moeilijk om schriftelijk een goede eenduidige uitleg te geven. Daarnaast. Bedenk maar eens op hoeveel manieren je de reactie op dit antwoord
Oh is dat zo kunt uitleggen.
Leuke materie is dit. Echt waar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik snap het wel, want ik ga me afsluiten want dan hoef ik me niet te verandwoorden, en omdat ik me afsluit komen minder mensen op me af.
maar als ik me open stel , dan krijg ik vaak vragen wil je dit even doen, of wil je dat even regelen.
en ik merk dat ik daar dus even van baal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@dropje: "maar als ik me open stel , dan krijg ik vaak vragen wil je dit even doen, of wil je dat even regelen.
en ik merk dat ik daar dus even van baal" Het wordt een beetje een terugkerend thema van mij, maar ik denk dat je de kern raakt met deze laatste opmerking (en heel herkenbaar ook): In plaats van dat je op de momenten dat je goed in je vel zit het ook goed met jezelf voor hebt, laat je mensen teveel over je grenzen komen.
Op een gegeven moment komt de spreekwoordelijke druppel dan. Daardoor ga je minder lekker in je vel zitten (opgelopen irritatie, omdat je niet genoeg voor jezelf opkomt als het goed met je gaat) en komt het gevoel van irritatie makkelijker op borrelen. Ik zou zeggen: verdiep je eens in assertiviteit (respectvol opkomen voor jezelf en het durven aangeven van grenzen). Assertviteit (of de bewustwording hiervan) is met behulp van cursussen of therapie heel goed aan te leren. Makkelijker dan het jezelf aanleren. Maar zeker niet uitgesloten. Op het internet is genoeg informatie te vinden assertviteit. Zie ter referentie ook de vraag die ik kort geleden gesteld heb, over een probleem waar ik mee zat/zit: http://www.goeievraag.nl/vraag/angstconflict.17949 Natuurlijk niet 1 op 1 hetzelfde als jouw probleem, maar in de kern komt het neer op assertiviteit (volgens mijn bescheiden mening). Er zijn zeer waardevolle antwoorden gegeven, waar je vast en zeker iets aan hebt. Zie verder ook:
http://www.leren.nl/cursus/sociale-vaardigheden/assertiviteit/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is ook een geval van soort zoekt soort. Als je bv naar de supermarkt gaat als je niet lekker in je vel zit, kom je gegarandeerd terecht bij de cassiere die er ook even doorheen zit.

Andere antwoorden (5)

Omdat (je ervaring van) de wereld een spiegelbeeld is van jezelf. Hoe jij de wereld ziet is niet objectief, het is een reflectie van hoe jij zelf bent of hoe jij je op dat moment voelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar dit spiegelen zou dan betekenen dat we geen karakter hadden en alles wel wisten, maar die karakters (en fout of vergissings makers ) zijn er wel , en maken er in behoefte aan geluk een rommeltje van .. we doen mee voor spek en bonen meer niet en niet om iets te leren . We willen elkaar het grote belang van het ik ben het belangrijkst - wijsmaken .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Spiegelen betekent niet dat we geen karakter hebben.
Wat mijn punt is dat hoe jij de wereld ervaart juist een weerspiegeling van je karakter is en niet andersom.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zeg ik , dan heb je geen karakter en dus inhoud , ik zie het niet anders .. Eeen beetje karakter let niet meer op zichzelf ..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry, ik ben je kwijt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik begrijp dat je de dingen waarneemt zoals jij die ziet , dus jouw wereld is de waarheid .. maar wanneer je gek op een ander bent , dan is er toch een gebrek aan die waarheid .. spiegelbeeld ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Morgenzien we weer is dat goed ?
Het is een gedachte van recht hebben op , en als je ongeduldig bent verwijd je de andere dat die er niet aan meewerkt .. het is bij een ieder herkenbaar asociaal gedrag .

Toegevoegd na 34 minuten:
Meewerken aan jouw geluk is opzich niet verkeerd maar het moet wel in het raam van verdeling passen , iemand verwijten of problemen met anderen is daarom een geisoleerde houding die word losgelaten .. en weer terugkomt .. in raddraaien . Maak je wereld wat groter , goede zaken en je welzijn aan te pakken is de oplossing
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat bedoel je met "raam van verdeling"?
Hoe werkt dat?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De chagerijn moet het leven niet alleen willen opeisen , leven is samenleven en goede en slechte tijden alleen willen delen zonder iemand van zijn goede humeur te verjagen . emotie is niet instaat de dingen in een goede verhouding en goede verbanden met andere zijdelinge gebeurtenissen een passend plekje te geven , en word men onredelijk.
Ik denk omdat je dan minder in staat bent om sociaal naar anderen te zijn. Je zit dan meer te focussen op jezelf en bent minder vriendelijk dan normaal naar andere mensen. Ik herken dat zelf ook als ik in zo'n staat ben. Loop ik met een strakke kop rond en zeg zo min mogelijk tegen mensen.
Het is voor anderen ook niet te zien als iemand slecht in z'n vel zit. Ze zouden dan extra aardig voor je moeten zijn, maar meestal spiegelen ze wat ze zien, zoals oeroeboeroe al zei.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je houding is dan anders als dat je gelukkig zou zijn. (dat merk je meestal zelf niet)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat je prikkelbaar bent. Net zoals ik een paar dagen terug had geantwoord op het vergeten wat je wou doen. Lopen ook hier een aantal signalen niet zoals ze zouden moeten lopen. Om welke reden dan ook je niet lekker in je vel zit. Ben je wel gevoeliger voor signalen van anderen die je absoluut niet wilt horen, of zien. En je wilt je eigen spiegelbeeld al helemaal niet zien zoals de 'grote boze buitenwereld' je die voor houd...

En hoewel de oplossing vaak heel simpel is die je word aangereikt door anderen. Wil je dit dus om welke reden dan ook niet zien. En ook als je de oplossing zelf weet. Zie je een hoop hindernissen om het te veranderen. Even los van het feit, of dat deze hindernissen er daadwerkelijk zijn...

Het verlies van een dierbare zul je moeilijker kunnen plaatsen dan een incident op je werk. Maar op je werk loop je wel steeds tegen die persoon aan...

Praat met diegene of met iemand anders, waarom jij niet lekker in je vel zit. En dit is makkelijker gezegd dan gedaan. En dat weet ik uit eigen ervaring. Maar je hart kunnen luchten bij iemand die naar je luistert. Lost vaak meer op dan dat het allemaal maar zelf te doen...