Als iemand langdurig bij je logeert maar nog steeds een eigen woning en vaste lasten heeft, heeft dat dan invloed op alle toeslagen als single mom.

Met langdurig logeren bedoel ik maanden evt zelfs jaren, maar dus niet officieel samenwonend.
Met toeslagen wordt bedoeld : huur/zorgtoeslag maar ook alleenstaande ouderkorting etc...

Toegevoegd na 8 minuten:
Daar was ik al bang voor ja....ondanks dat de loge niks mee betaald?
Dan begin ik er natuurlijk niet aan ;)
Wil geen risico nemen met mijn kindje, maar door medische omstandigheden wilde de loge hier verblijven tot de situatie is verbeterd.

Bedankt voor de snelle reactie.

Toegevoegd na 1 uur:
En hoe zit dat dan met overdag bezoeken? zonder slapen?
En voor welke toeslagen zou dat precies een probleem zijn? Huurtoeslag lijkt me....wellicht alleenstaande ouderkorting....maar geldt dat ook voor zorgtoeslag en bijv kindgebonden budget?

Toegevoegd na 13 uur:
Ik heb contact gehad met de belastingdienst.
Over de toeslagen had hij te melden dat hun enkel kijken naar of je een toeslagpartner hebt of niet en volgens hun is dat in mijn geval niet van toepassing....

In geval van alleenstaande ouderkorting etc maakt het volgens de belastingdienst ook niet uit.....zolang je aan de voorwaarden voldoet die staan beschreven op de website en aangezien de loge hier niet ingeschreven staat behoort hij niet tot mijn huishouden volgens hun.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus ben je vrij om deze logee onderdak te bieden naar eigen believen!?! Geniet met volle teugen van deze ervaring!

Het beste antwoord

Volgens mij is dit wettelijk helemaal in orde doch indien je twijfelt ga je dan bevragen bij een officiële instantie.
Het zou een andere kwestie zijn indien die persoon geen eigen woning met vaste lasten zou hebben.
Maar nogmaals, bevraag het voor alle zekerheid bij de officiële instanaties van jouw woonplaats.
Je kan het ook via de telefoon of per mail vragen zonder jouw identiteit prijs te geven als je dat 'veiliger' vindt.
Wees gerust, ze eten je daar niet op hoor ;-)
Ze zullen al lang blij zijn dat je op een 'normale ' manier naar informatie vraagt.

Succes ermee en laat je niet te snel afschrikken door hen die al direct met 'doem'-scenario's afkomen. Je moet alles in de juiste context zien en elk geval afzonderlijk bekijken. Rustig blijven en bij de juiste instanties informeren dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dit valt onder het kopje "fraude"
Wanneer dit uitkomt dan mag je alles met daarbovenop de wettelijke rente terugbetalen.

Toegevoegd na 11 uur:
Bezoek is geen probleem, logeren voor kortere tijd ook niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als men erachter komt (belastingdienst) dmv gekoppelde bestanden, dan mag u een hoop terugbetalen.
Uw verrader slaapt niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juridisch geldt 'drie nachten of vaker verblijven' als 'wonen'. Als iemand dus weken achtereen minimaal drie nachten bij je logeert, geldt dat na een tijdje als samenwonen en kun je problemen krijgen. Of iemand wel of niet mee betaalt, doet er niet toe.

Toegevoegd na 17 minuten:
Naar aanleiding van je uitbreiding: Voor je toeslagen geldt dat er gekeken wordt naar de samenstelling van het huishouden - en dat er andere bedragen gelden voor huishoudens met 1 en 2 volwassenen. Ook geldt dat een inkomen en bezittingen van die ander dan meetellen.
Je kunt een proefberekening maken op toeslagen.nl - maar het feit blijft: als je volgens de regels samenwoont kun je zelf vinden dat dat niet zo is maar de Belastingdienst kijkt niet naar je redenen of motivatie: die kijkt naar hoeveel geld er voor hoeveel personen binnenkomt in een huishouden.
Bel anders de Belastingtelefoon om na te vragen of er in jouw specifieke situatie sprake is van een gezamenlijke huishouding en zo ja, of er eventuele hardheidsclausules zijn (uitzonderingen als er sprake is van een heel bijzonder geval).