Waarom zijn (sommige) mensen sneller geneigd te piekeren (negatief denken) in plaats van blij te zijn met wat goed gaat?

Het is toch veel leuker/prettiger positief te denken? Waarom lijkt het dan toch 'makkelijker' het tegenovergestelde te doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Kwestie van karakter en van angst: als alles goed gaat heb je veel te verliezen, en veel mensen gaan er vanuit dat 'goed' normaal is en tegenslag juist niet.
Wat mij betreft horen de pieken en de dalen er allemaal bij - dat maakt het niet altijd makkelijk om in een dal niet meegesleept te worden door het piekeren, maar je kunt jezelf wel een beetje trainen in gedachtes als 'Ik heb momenteel geen geld maar ik kan gratis in de zon zitten' (beetje dom voorbeeld misschien, maar zoiets dus).

Het is alleen niet voor iedereen makkelijk om die zonzijde te zien / op te zoeken. Zeker als je zorgen je angst geven is het makkelijk je erin te verliezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Tegenwoordig zijn mesen veel verwender. Als het eventjes niet mee zit hupp zeuren. En in andere lanen gaat het zo slecht en daar doen ze (meeste mensen) niks op. We denken alleen maar over ons zelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat het kan en het is gratis (:

yupss ik wed dat iedereen het gaat minnen (:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kijk je er van op dan? pos denken is namelijk ook gratis dus het antwoord is niet echt waardevol.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vooruitziende blik heb jij zeg!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
volgens mij ben jij helderziend.. jij hebt de weddenschap gewonnen!
Zou het aan je horoscoop kunnen liggen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat het voor sommige mensen moeilijk is om positief te denken als je bvb constant pijn hebt of ziek bent. Ook voor mensen die de ene tegenslag na de andere te verwerken krijgen en er niets nog goed gaat, is het niet gemakkelijk om nog blij te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is van oudsher aangeleerd en we hebben het overgenomen al sinds we heel jong waren. De 'angst' neemt het snel over en vanuit de angst laten we de gedachten toe in ons leven. Uiteindelijk kan dit doemdenken worden als we niet oppassen.

We zijn altijd wel ergens bang voor. Hoe groot of klein dit ook is. Daaruit ontstaan gedachten.