De buren naast ons hebben een boom vol met rupsjes, welke bij ons uit de boom op o.a. de tafel (waar we van eten) of op ons hoofd vallen.

De boom zit vol met van die witte spinnenwebben en is geheel kaalgevreten. Hoe brengen we de buren aan het verstand deze boom weg te halen, zonder ruzie te krijgen. We hebben het al eens aangehaald, echter zonder resultaat. De overhangende takken zijn reeds verwijderd, maar dit heeft weinig geholpen. De tafel te verplaatsen is geen optie, gezien we anders onze gehele tuininrichting moeten veranderen (geschat op ca. EUR. 10.000,--) Hoe lossen we dit probleem op??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als overhangende takken zijn verwijderd, hoe kunnen die rupsen dan alsnog op jullie tafel en hoofden vallen? Springen ze? Of staat er zo veel wind?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een tuininrichting van 10.000 Euro en je kunt de tafel niet eens verplaatsen? Pfff.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waar de rups niet kruipen kan kruipt hij.
men zegt ook wel eens een mens krijgt wat hij toekomt.

Het beste antwoord

Nou als ik jou was zou ik er zeker wat aandoen want ook al duurt het maar 3 weken het zijn toch 3kostbaren zomer weken en vooral in deze tijd is het toch wel lekker om even buiten te zitten. Ik zou gewoon rustig naar de buurman stappen en hem vriendelijk te verzoeken om samen de boom de bestrijden want ik kan mij niet voorstellen dat uw buurman zelf er geen last van heeft. Wij hebben namelijk ook zo'n probleem met een boom waar veel beestjes in zitten en rupsen en wij zijn ook naar de buurman toegegaan en wij gaan de boom gezamelijk verwijderen. (voor wat hoort was)

Veel geluk met de boom :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Buiten zitten = van de natuur genieten. om te verwachten dat de buren hun boom kappen omdat jullie anders een insect op tafel krijgen is natuurlijk niet reeel.

Je hebt wel het recht te verlangen dat takken die boven jullie tuin uitsteken weg gehaald worden. Dat kan je in goed overleg, danwel via de rechter regelen.

Voor burenliefde .. kan je natuurlijk ook overwegen of de 3 weken dat die beestjes er in zitten nu ECHT een probleem zijn?

Spuiten is een optie, maar mijn mening is dat ook rupsen het recht op leven hebben
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
aangezien dit slechts 1 keer in het jaar voorkomt. zou ik me er niet zo druk om maken. het is de natuur die zijn gang gaat.
je eigen tuin vogel vriendelijk maken zou ook kunnen helpen dan worden die rupsjes gegeten door de vogeltjes. of anders zet je even een gasbrander op de boom, de boom gaat dan niet dood de rupsjes wel.

onthoud wel dat er van die rupsjes mooie vlinders komen.

Toegevoegd na 20 minuten:
de rupsen die jij in de boom bedoelt zijn waarschijnlijk de rupsen van de spinselmot. de rups van de spinselmot is onschadelijk. Als de rupsen de bomen hebben verlaten herstelt de boom zich.
Na half juni gaan de rupsen zich verpoppen en krijgen de meeste aangevreten bomen opnieuw blad.

ik vind het wel wat hebben beetje spook achtig.
en dat is toch een hele prestatie voor die beestjes om zo een kunst werk te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
uit deze soort rupsen komen geen vlinders, maar van dat soort onweer vliegjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
onmogelijk vlieg soorten ontstaan uit larven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helaas, ik heb geen wereldontdekking gedaan. Het zijn inderdaad geen vliegjes, maar hele kleine (lullege) vlindertjes. (ik ben ook maar een leek !!)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En ze zijn over en tijdje weer weg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Woodknight: Je schrijft: onthoud wel dat er van die rupsjes mooie vlinders komen Heb je die spinselmotten wel eens gezien?? Ik denk het niet, want dan zou je ze echt geen mooie vlinders noemen. Als je last hebt van dit beestje, wordt er meestal echt van een plaag gesproken, in 2009 was hier ook sprake van in hhet Vondelpark. Ze vreten alles op, al verdwijnen ze uiteindelijk vanzelf wel weer.
Ik zou een hoes kopen voor over de tuinmeubelen, en deze er alleen afhalen als jullie er daadwerkelijk op gaan zitten. Zo bescherm je je meubels. Als jullie eenmaal zitten, dan maken die paar rupsen toch niet zoveel uit? Verder zou ik gaan kijken of het echt niet mogelijk is je tuin anders in te richten, want je kan niet van je buren verwachten dat zij de boom gaan kappen als er al geen overhangende takken meer zijn, en om dit alsnog door te proberen te zetten brengt alleen maar problemen, die denk ik niet evenredig zijn met de last die jullie ondervinden. In ieder geval succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben het deels met bovenstaande antwoorden eens, maar ik vind dat het ook wel afhankelijk is van het soort rupsje waar je mee te maken hebt.

Het klinkt namelijk behoorlijk als stippelmot/spinselmot en als ik daar aan denk krijg ik de kriebels al en kan dan kan ik me goed voorstellen dat je daar vanaf wil.
Het kan echt een hele plaag zijn en het ziet er onsmakelijk uit.

Misschien is het een oplossing om met je buren af te spreken dat ze deze plaag bestrijden ipv de boom weg doen?
Je kan deze mot bestrijden (chemisch) maar dan moet je er optijd bij zijn, dus voordat de spinnenwebben (of eigenlijk rupsenwebben) met rupsen worden gevormd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
Ik moet er niet aan denken dat dit in mijn melkglas valt!
Je moet je buren toch maar eens vriendelijk aankijken en deze antwoorden onder hun neus schuiven.
Als de overhangende takken zijn verwijderd is er dus al medewerking/toestemming van de buren geweest.

Mogelijk staat de boom te dicht bij de scheidingslijn. Maar als die boom er al stond toen jullie er kwamen wonen, heb je geen recht van spreken meer.

Hoogstens een beroep doen op buurmans goodwill (vraag of hij eens komt kijken naar al die rupsen) om de boom te knotten, te bespuiten of te verwijderen, maar of hij luistert?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is dat waar dat je dan geen recht van spreken meer hebt? Ik moet dan meteen aan bijv schiphol denken, een heel ander iets, ik weet het, maar sommige mensen die er dichtbij komen te wonen, die gaan klagen. Of mensen die op de wallen zijn komen wonen en de prostitutie weg willen hebben. Die krijgen toch een poot aan de grond met hun geklaag. Helaas. Ik vind dat je eerst goed moet kijken waar je gaat wonen, de omgeving goed moet verkennen en als je het daar mee eens bent, dan moet je niet gaan klagen. (ok, er zijn ook gevallen van overlast bijv jongeren die de buurt onveilig maken, daar kan je over klagen, en andere voorbeelden) In dit geval, rupsen, hangt van rups af. Als het nou om de eikenprocessierups gaat, dan zou ik toch vragen of de buurman er iets aan laat doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Af en toe kijk ik naar de rijdende rechter en daar is ook wel eens zo'n soortgelijk probleem langsgeweest. Een boom die er al stond toen de bewoners (de klagers) er kwamen. Uiteindelijk hebben de buren die boom laten kappen, maar dat was echt goodwill.
Ik zou de buurman vriendelijk vragen of hij, of jij zelf de overhangende takken kan weghalen?
Is toch niet raar.
Ze hangen duidelijk boven jullie tuin, dus naar mijn idee een heel normale vraag.
Het is toch vreselijk lullig als jullie lekker buiten van het zonnetje genieten aan de eettafel terwijl er rupsjes op jullie vallen, en steeds dreigen te vallen?
Ook al duurt het maar een paar weken, vindt het niet kunnen.
Buren kunnen hier gevoelig op reageren maar vraag het gewoon aardig en laat het hem ook even zien zou ik zeggen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Excuus ik las uw verhaal weer even terug en zag dat de overhangede takken al zijn weg gehaald.
Is dat niet goed, geheel over jullie tuin gedaan?
Want als het goed gedaan is dan zou u er toch geen last meer van hebben?
Mocht het niet goed gedaan zijn, dan zou ik toch netjes vragen het opnieuw te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien een grote tuinparasol aanschaffen, of twee. En die boven de tafel onder de boom neerzetten.