Waarom is de kleur oranje verbonden aan nederland?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
24K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lees dit http://www.goeievraag.nl/vraag/oranje-kleur-koningshuis.73828

Antwoorden (4)

De naam van ons koningshuis is van Oranje Nassau.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Moet er een kleur genoemd worden bij Nederland, dan denkt iedereen onmiddellijk aan Oranje. Of het nu gaat om het nationale voetbalelftal of klompen in de nationale kleur. De meeste Nederlanders kunnen daarbij ook nog wel bedenken dat dit komt door Willem van Oranje (1533-1584), onze ‘Vader des Vaderlands’. Hij leidde in de zestiende eeuw Nederlands onafhankelijkheidsoorlog tegen Spanje en legde daarbij de basis voor onze natie. Koning werd hij niet – dat was in die tijd te veel gevraagd. Koningschap werd toen immers nog gezien als door God gegeven. Maar Willem van Oranje werd wel de leider van de jonge Republiek. En zijn zonen en diens kinderen volgden hem wel op. Wat veel minder bekend is, is hoe Willem van Oranje aan zijn kleur kwam. Het toevoegsel aan zijn naam kreeg hij doordat hij al op jeugdige leeftijd (1544) het Franse prinsdom ‘Orange’ erfde van zijn neef René van Chalon. In feite hebben wij onze oranje kleur dus te danken aan de Franse streek Orange!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als Nederland geassocieerd wordt met een kleur, dan is het oranje. Of het nu gaat om het nationale voetbalelftal of klompen in de nationale kleur. Aan de oorsprong van de oranjegekte ligt Willem van Oranje (1533-1584), die in de zestiende eeuw de Nederlandse onafhankelijkheidsoorlog tegen Spanje leidde. De titel 'van Oranje' kreeg Willem omdat hij op elfjarige leeftijd het Franse prinsdom Orange had geërfd van zijn neef René van Chalon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat Oranje in de naam van de koninklijke familie zit.