Waar komt de fabel vandaan: "Kinderlokkers zitten altijd in witte busjes."

Dit zeggen mijn kinderen ook altijd.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ken die uitdrukking niet! In mijn tijd zaten ze altijd in het park met een lange jas.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Puur: dat werd mij als kind ook verteld ja, hoewel het grootste gevaar veel dichterbij huis zat in de vorm van een gestoorde buurman, maar ja.
Van die witte busjes heb ik nooit gehoord, maar dat is natuurlijk wel een fijne manier om een 'grote dreiging' hanteerbaar te maken: een rood busje is niet gevaarlijk, een witte auto niet, alleen een wit busje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
idd dat werd mij ook vaak verteld maar weet eigenlijk niet waarom XD

Antwoorden (4)

Je kent het wel. Witte bestelbusjes. Kinderen kunnen daar als het ware ingedrukt worden. Ze passen er wel in, zoiets. En... ja... waarom eigenlijk?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de volksmond kunnen dingen flink uit hun verband gerukt worden.Als er over kinderlokkers wordt gesproken en iemand maakt een cynische opmerking over witte busjes naar analogie van b.v. mannen in witte pakken bij de Bijlmerramp wordt zoiets door sommigen vaak voor waar versleten en voor je het weet wordt dat door veel mensen als zijnde de waarheid rondverteld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het witte busje en kinderlokkers. Ze lijken onlosmakelijk met elkaar verbonden. Wat brengt die constatering van witte busjes teweeg? Dat lijkt alles weg te hebben van een urban legend, een moderne term voor een broodje aapverhaal of stadssage. Kenmerkend aan zo’n verzonnen verhaal is echter wel dat het altijd gebaseerd is op ware feiten. Die gaan echter een eigen leven leiden en komen daardoor ver van die oorspronkelijke waarheid te staan.
Het witte busje dook in 2004 voor het eerst op in een kinderlokkerszaak. In Heythuysen en Weert werd geprobeerd om jonge meisjes het busje in te sleuren.
Het gebeurde opnieuw in 2007. Toen werd er twee keer in korte tijd door de politie bekend gemaakt dat er door onbekenden gepoogd was om kinderen te ontvoeren.
In beide gevallen (in Blerick en Born) was er sprake van mannen die in een wit busje rondreden en probeerden kinderen mee te sleuren. Gevolg was een hausse aan meldingen bij de politie. Elk wit busje dat in de buurt van een schoolplein werd gespot was ineens verdacht. Het leidde bij tijd en wijle tot grote paniek in dorpen en steden.
Was er dan niets waar van de witte bestelbusjes? Nee, dat ook weer niet. De politie maakte zelf in diverse perspublicaties gewag van een wit bestelbusje dat door vermeende kinderlokkers werd gebruikt. Of het daarbij steeds om dezelfde dader ging, lijkt de politie onwaarschijnlijk.
De bestelbus werd in 2007 mega-hot. Het hele jaar door werd de bus op tal van plaatsen in Limburg in de buurt van scholen gespot. Er werd ook herhaaldelijk melding gemaakt van kinderen die door mannen werden gelokt met snoepjes of werden meegesleurd.
Juli 2009: scholen in Noord-Limburg waarschuwen voor kinderlokkers en weer is er sprake van witte busjes.
Maar gelukkig hebben bij alle gevallen van de laatste jaren de slachtoffertjes atijd weten te ontkomen.
Amadea
13 jaar geleden
Witte busjes zijn nooit te vertrouwen. Zelfs de kinderen worden er voor bang gemaakt!