Dit interessante filmpje vond ik;

Een nogal radicaal filmpje over geld. Omdat 1 procent van de wereld 49 procent van de welvaart bezit, deelde schrijver en posthippie Shane Claiborne geld uit op Wall Street. Omdat een gewone Amerikaanse arbeider per uur iets van zeven dollar verdient en een top manager iets van drieduizend dollar. En dat klopt niet. Boodschap is daarom: geld, dat moet je weggeven."
Dit is een artikel, over de slechte geldverdeling in de wereld.

http://www.relaxedradicaal.nl/2011/03/scheve-verdeling-geld-verpest-de-wereld-daarom-moet-je-geven/

Wat ik er verder nog over kan zeggen, is door anderen al geantwoord hier.

Als namelijk al het geld, en voedsel over de wereld, éérlijk verdeeld zou worden, hoefde niemand honger te lijden, en niemand werkloos te zijn, en niemand dakloos te zijn.

Helaas, zijn er teveel gierige machtswellustige mensen in deze boze wereld, die er alles aan doen om het geld zelf naar zich toe te trekken. Sommigen doen zelfs alsóf ze het aan arme mensen besteden, maar houden het stiekem voor zichzelf. Het hele trieste van dit verhaal, is dat het op kleine schaal gebeurt (je dorpsgenoot in de villa verderop), maar ook overheden, en allerlei andere machthebbers. Dan heb je ook nog zoiets als de illuminatie, maar dat mag je zelf even opzoeken ;-p.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je wel, ik heb heel veel aan je antwoord gehad :)!

Andere antwoorden (2)

Geld is zoals vet. Er is er genoeg van, maar op de verkeerde plaatsen. Als je begrijpt wat ik bedoel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
lol ;-)
De rijke landen waren vroeger ook arm en zijn rijk geworden door industrialisatie, nieuw ontwikkelde technieken etc.
De rijke landen proberen wel om de armere landen financieel te helpen, maar vaak gaat dat geld naar verkeerde organisaties of dictators die er bijvoorbeeld nieuwe villa's van kopen, of hun zoon naar een dure universiteit in de VS sturen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Het korte antwoord op de vraag waarom Afrika zo arm blijft, is slecht bestuur. Het korte antwoord op de vraag wat Afrikanen zelf doen om dit te verbeteren is dat vele Afrikanen hard werken om hun eigen bestaan te verbeteren, maar dat hun leiders en regeringen eigen belang vaak boven het gemeenschappelijke belang stellen. Ze stelen en roven van hun eigen mensen en zijn niet deskundig genoeg.

Toegevoegd na 11 minuten:
Tenslotte hebben veel landen als het ware een achterstand omdat ze tot diep in de 20ste eeuw een kolonie waren van rijkere Europese mogendheden. Hier een kaart van hoe Afrika bv. verdeeld was onder Europa:
http://001yourtranslationservice.com/translations/jobs/pics/Africa-European-Colonies.png