waarom word er geld gevraagd voor japan?

zelfs als japan alle kosten zelf moet dekken zijn ze nog rijker dan vele andere landen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pieter2011
13 jaar geleden
Wat je schrijft is niet helemaal waar. Japan is weliswaar een welvarend land, maar de staatsschuld is vele malen hoger dan die van b.v. de Verenigde Staten:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_landen_naar_staatsschuld
Dus Japan is zeker geen rijk land.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is niet omdat het land rijk is, dat de gewone mensen geen hulp kunnen gebruiken.

Het beste antwoord

Eigenlijk is dit niet nodig. Uit de mededeling op de website van de Samenwerkende Hulporganisaties(SHO) valt af te leiden dat al veel Nederlanders hebben laten blijken geld te willen storten. Maar de hulporganisaties wimpelen dat vooralsnog af. Reden: de SHO heeft geen gerichte hulpverzoeken uit Japan ontvangen. 'Japan is een modern, welvarend land en goed voorbereid en toegerust op aardbevingen en rampen. De inschatting is dat Japan in belangrijke mate zelf de hulpverlening ter hand kan nemen.' Schrijft de SHO.
Opvallend is dat altijd op een natuurcatastrofe een kettingreactie van goedhartige mensen volgt die vanuit hun geraaktheid geld willen storten. Dat Japan daar geen behoefte aan heeft blijkt irrelevant.

Dat Japan blijkbaar zijn eigen boontjes kan doppen, zet je ook aan het denken. Als nieuwsconsument ben je eraan gewend geraakt dat op natuurrampen altijd een tweede ramp volgt: die van weggevaagde krottenwijken, de chaos en totale gebrek aan elementaire levensbehoeften. Bij alle ontreddering die er ook daar is, relativeert Japan dit standaardbeeld. De meeste gebouwen, hoe hoog ook, staan nog overeind. Hulpbehoevenden staan keurig in de rij te wachten op hulpgoederen die ze krijgen van eigen overheid. Het blijkt dus dat het kapitalistische en democratische model weer verre te verkiezen boven alle andere stelsels. Alleen zo'n stelsel voelt de prikkel om de eigen bevolking maximaal te beschermen én heeft het geld om die bescherming te betalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Omdat geen enkel land, zelfs Japan niet, een ramp als deze kan "dragen".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
flyingcrow
13 jaar geleden
Volens mij is (zijn) deze ramp(en)zo groot dat alle hulp nu welkom is dus compensatieplus Bessy.
Op dit moment hebben meer dan een half miljoen Japanners door de tsunami geen dak boven hun hoofd: ze zijn al hun bezittingen kwijtgeraakt, hebben geen eten en geen drinkwater. De inzamelingsacties zijn vooral bedoeld om de zwaarst getroffenen te helpen aan tenten, dekens, drinkwater etc.
Japan kan dat zo snel niet regelen, en dus zijn allerlei hulpinstanties zoals het Rode Kruis actief. Zij kopen buiten Japan hulpgoederen en sturen die naar het getroffen gebied.

De schade die de tsunami in Japan heeft aangericht bedraagt tientallen miljarden euro's. Er is dus veel geld nodig om het land weer op poten te krijgen. Bovendien ligt een groot deel van de Japanse economie voorlopig stil, o.a. doordat er een tekort aan stroom is. Dat heeft, ook voor het buitenland, grote consequenties. Veel auto's en consumentenelektronica die wij in het Westen kopen is afkomstig uit Japan. Het is dus ook in ons belang dat de economie van Japan weer snel op orde komt.

De hulp die wij bieden is dus ook in ons eigen belang. Japan is weliswaar een welvarend land, maar heeft ook een enorme staatsschuld, veel groter dan die van b.v. de Verenigde Staten:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_landen_naar_staatsschuld
Dus Japan is zeker geen rijk land, maar heeft grote schulden. Al in 2009 maakte de financiële wereld zich ernstig zorgen over een eventueel faillissement van het land. Zo verscheen er in de Britse Telegraph een alarmerend artikel met als titel “It is Japan we should be worrying about, not America”. Hierin wordt gesteld dat het risico bestaat dat Japan afstevent op een faillissement, wat de financiële markten wereldwijd zou aantasten.

Door de enorme schade die de tsunami heeft toegebracht, zullen talloze bedrijven failliet gaan als ze geen financiële hulp van de overheid krijgen. Denk maar eens aan alle verzekeringsbedrijven die nu schade moeten uitkeren. De financiële positie van land wordt dus steeds slechter. En dat heeft gevolgen voor alle landen in de wereld.
Pieter2011
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wederom, de staatschuld is in de praktijk irrelevant. hooguit de rente die je betaalt maar die rente kan japan gewoon betalen. wel relevant is de cashflow per jaar. en vanuit die cashflow kunnen ze makkelijk hunzelf redden zonder onder de armoedegrens te komen.
Pieter2011
13 jaar geleden
Twee interessante artikelen daarover uit 2009. Sindsdien is de situatie alleen maar verslechterd. http://www.telegraph.co.uk/finance/comment/ambroseevans_pritchard/6480289/It-is-Japan-we-should-be-worrying-about-not-America.html http://www.dekritischebelegger.nl/aandelen/beurzen/nikkei/staatsschuld-japan-baart-zorgen/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zorgenbarend voor de toekomst... het gaat over nu.
Omdat het goed voelt. En omdat je mogelijk juist de arme slachtoffers zo sneller kan helpen. Beloftes van regeringen komen vaak "te" laat of niet.