echt alles zo ongeveer: genen, voeding, ervaringen, imitatie, wat je ouders beloonden of bestraften... th list goes on..
Veranderingen gebeuren meestal vooral door grote gebeurtenissen in je leven: nieuwe liefde, scheiding, sterven, krijgen van kinderen enz. Die kunnen ervoor zorgen dat bepaalde van je eigenschappen sterker worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon kort en krachtig en vooral duidelijk!

Andere antwoorden (8)

Je hele voorgaande leven - met name je jeugd. En je _basis_-karakter is erg moeilijk of niet meer te veranderen als je wat ouder geworden bent. Tenzij je een hersenziekte of ongeluk krijgt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelfs dat laatste veranderd je karakter niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Mijn grootvader was een stuk sentimenteler na zijn hersenbloeding. Dat was wel opmerkelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Starbless: ik bedoelde een ongeluk waarbij je hersenen beschadigd raken. Dat kan wel degelijk je hele karakter veranderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@mmm: Als ervaringsdeskundige kan ik je vertellen dat dit weinig invloed heeft op je karakter. Je hebt wel een bijkomend probleem. De frustratie dat dingen niet meer zo gaan als vroeger. Maar dit veranderd je karakter echt niet...
ervaringen! En daardoor kan het ook weer veranderen

Toegevoegd na 1 uur:
Ook een beroerte kan iemand heel erg veranderen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jeugd, opleiding en alles... En jahoor, dat kan veranderen. Je bent nooit te oud om te leren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt. Maar misschien kan je het leren bepaalde karaktertrekken te onderdrukken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veranderen, of onderdrukken van slechte karaktereigenshappen...
Je karakter word bepaald in de leeftijd tussen de 4 en 16 jaar. Dit is afhankelijk van een aantal fatoren, zoals je opvoeding, directe omgeving en de ervaringen die je op doet...

Na je 21ste is op een paar kleine details na je karakter in principe niet te veranderen. Het voordeel van ouder worden is dat je wel steeds meer ervaring krijgt in het 'min of meer' onderdrukken van slehte karaktereigenshappen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar zijn de bewijzen of de theorie voor deze stelling?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zal eens kijken of ik mijn oude studieboeken nog ergens kan vinden van mijn studie psychologie...
Geboorte.
En het verandert nooit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een mens verandert (groeit) pas als hij letterlijk pijn gaat lijden door het verkeerde gedrag wat hij vertoond.

De mens heeft de keuze;
a) Handelen
b)Alles bij het oude laten en verdringen naar het onbewuste
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier verander je het karakter niet mee...
Ik denk dat karakter in de aard van het beestje zit. Je karakter krijg je mee grotendeels in je jeugd jaren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
iemand kan wel besluiten zijn/haar EIGEN karakter te veranderen,

Maar zodra je dat van *iemand anders* eist of verwacht, dat diegene dus zijn of haar karakter verandert, dan kun je lang wachten, het zal niet gebeuren.

als je denkt
"als hij/zij nou maar eens een keer.....dan komt alles goed",
dan heb ik een verrassing voor je: het gaat niet gebeuren.

Leer er mee leven, doe wat kan om de gevolgen te verzachten, accepteer, of verlaat hem/haar.

Uiteraard geld voor die ander precies hetzelfde naar jou toe: hij/zij zal jou niet kunnen veranderen. Dat moet je zelf doen.
Als hij/zij daarop wacht, maar jij wilt het niet echt, dan gaat het niet door en is het te hopen dat hij/zij je verlaat en niet in de komende decennia je kop gek gaat zeuren...

neem de ander zoals hij/zij is
of zoek wat anders
Maak elkaar blij zoals je bent
en niet het leven zuur