Positief denken kan schadelijk zijn..http://www.nu.nl/algemeen/2036168/positief-denken-kan-schadelijk-zijn.html

Zin of onzin?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Het kan nooit letterlijk schadelijk zijn.

Bij het kiezen van je doelen en waarderen van de gebeurtenissen die je overkomen, kun je positief zijn ingesteld of negatief.

Positief dan ben je gewoon veel flexibeler en je ziet de wereld wat mooier dan wanneer je alles negatief ziet. Dat is een keuze.

Natuurlijk is de wereld een mengsel van plussen en minnen,
maar als je gefocussed bent op de minnetjes, dan wordt/ben je ongelukkig, naar en ongezellig.

en als je gefoccused bent op de plusjes en waardeert wat je ten deel valt, dan ben je gelukkiger, voor jezelf en de mensen om je heen

dus het is een keuze:)

Negatievelingen noemen zichzelf vaak 'realistisch'. Dat is een ernstige misvatting.
Zoals zij positieven beschuldigen van een roze bril, zo hebben ze zelf een las-bril op.
Dan zie je niet alleen alles donker, maar je ziet ook veel minder, er is minder licht.

Negatievelingen voelen zich vaak 'slachtoffer' van de gebeurtenissen.
Positieven hebben veel meer een gevoel van zelf 'in control' zijn. Dat is ook zo, want zij kiezen ZELF wat die onvoorziene en onbeinvloedbare gebeurtenissen MET HEN DOET.

Hen overkomt hetzelfde, maar gaan er anders mee om. De een is ongelukkig, de ander niet.
Zeg het maar:)

Toegevoegd na 31 minuten:
ik las pas later het bericht op NU.NL

in dat bericht is er sprake van 'geforceerd kreten uitstoten', wat naar mijn idee zeker GEEN vorm van positief denken is maar het uitoefenen van een 'kunstje' dat weinig met je denken te maken heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
prima geformuleerd!

Andere antwoorden (9)

Ik weet niet hoe je zelfvertrouwen kan meten, maar misschien is het wel waar wat er in het artikel beweerd wordt.

Ik weet er niet genoeg vanaf om hier een goed oordeel over te hebben, dus ik kan niet zeggen of dit onzin is.

Het klinkt ergens wel logisch, maar zeker weten doe ik het niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Even denken. Als ik het als een positief iets zie, word ik ongezond. Als ik het negatief zie, word ik treurig. Dus ik ben onverschillig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
pffff. Wat denk je.. Ze hebben uitgebreid gekeken hoe eea functioneerd, en het antwoord was wat je in de krant leest. Ik ga er dus vanuit dat het zin is.

Maar goed.. Je mag het onzin vinden, psychologie is geen harde wetenschap
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De titel is bullshit.
Training om positief te denken werkt niet bij alle mensen: mensen bij wie het het hardst nodig is, maar toch niet echt overtuigd worden, gaan negatiever over zichzelf denken. Ze geloven zichzelf niet als ze heel hard "IK KAN HET" roepen, en denken alleen maar "ik kan het niet...". Die hele training zorgt ervoor dat ze zich er nog meer van bewust worden dat ze het niet kunnen.
Maar de clou is niet dat ze positief denken en dat dat schadelijk kan zijn, de clou is dat het proberen om positief te denken niet lukt bij hen, en dat dat schadelijk is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed gezien +1
Ze gaan daarbij uit van mensen met een "onzeker karakter" - ik denk persoonlijk niet, dat onzeker zijn, weinig zelfvertrouwen hebben, een karakter-eigenschap is, maar iets aangeleerds door ervaringen.
Af en toe jezelf een flinke trap onder je kont geven, en niet in zelfmedelijden zwelgen is óók iets dat een mens moet leren.
Dus om positief denken "schadelijk" te noemen, gaat mij veel te ver. Als iemand er op uit is min-punten te verzamelen, zal hij/zij die vinden, hoe vaak hij ook nazegt wat hij aan positieve kreten voorgekauwd krijgt.
Je moet ook wíllen, zelf ergens voor gaan, en er op vertrouwen dat het ooit goed gaat komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Typisch komkommertijd artikeltje. Men heeft geen andere onderwerpen om over te schrijven, dus komen de wetenschappelijke onzin-onderzoekjes aan bod.

Momenteel beweert men dit en volgend jaar wijst hetzelfde onderzoek weer een geheel andere kant op.
Ik ben positief ingesteld, ik blijf positief ingesteld, maar daarnaast kan ik best onzeker zijn. Volgens mij ben ik verder 100% gezond, dus voor mij klopt het onderzoek niet!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het een zinnige uitkomst is.

De achterliggende reden is, vermoed ik: mensen zijn slechter af als je ze dwingt dingen te doen die niet bij hen passen.

Neem een feestje als voorbeeld. Lekker helemaal losgaan op de dansvloer is leuk en ontspannend. Lekker in het zonnetje zitten met een hapje en een drankje, en intussen een gezellig gesprek voeren met een paar goede vrienden is ook leuk en ontspannend.

Er zijn mensen die van het ene houden en het andere helemaal niet. Als je nu een typisch dansbeest dwingt in het zonnetje te zitten en wat te babbelen, zal die persoon zich negatief gaan voelen. Hetzelfde geldt voor de prater: als je die dwingt op een dansvloer te gaan staan waar je niet kunt communiceren en wordt gedwongen wat te gaan hossen, zal die persoon zich juist ongelukkig voelen.

Niets bijzonders aan.

Dus: zinnig in de betekenis: ja, de uitkomst is correct. Onzinnig in de betekenis: dit had je niet hoeven onderzoeken, je had het ook even aan mij kunnen vragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben het met je hele betoog eens behalve met je conclusie waarin je stelt dat het niet onderzocht had hoeven worden. Ik denk dat de antwoorden op deze vraag genoeg ambivalantie tonen. Des te meer reden waarom het onderzocht zou moeten worden. Nou zijn wetenschappelijk gefundeerde onderzoeksresultaten natuurlijk nog steeds geen garantie dat iedereen ze aanneemt. Maar het biedt in ieder geval een basis om te komen tot een verbetering van wetenschappelijk gefundeerde psychologische hulpverlening, lijkt mij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@fire: zo is dat:)
Zin. Zonder ook maar enige twijfel. Want het is toch al jaren dat het Ratelband-effect voor sommigen totaal niet opgaat?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee als het het uitoefenen van een kunstje is, dan is het eigenlijk een soort toneelspel, misschien voor sommigen een bron van vermaak en entertainment maar meer niet. Ik ben een beetje allergisch voor Die Ratelaar. Als ik hem hoor, dan krijg ik bulten. Daardoor weigerde ik heel lang iets van NLP te willen weten. Later vertelde iemand me dat hij maar een heeeeeeeeel klein stukje van NLP doet en daar als een domme clown mee omgaat. Ik las toen, nee ik vrat het boek "essenties van NLP" op en doe er heel zeker mijn voordeel mee! Er is een wisselwerking tussen feiten en gevoel (5 zintuigen ), de manier waarop je denkt, de manier waarop je je gedachten en emoties in taal uitdrukt, wat enorme invloed heeft op je welbevinden. Daar heb ik onze Emiel nog nooit serieus over horen praten, alleen maar bleren....
Kan inderdaad schadelijk zijn. Iemand met weinig tot geen zelfvertrouwen kan je geen "kunstje" leren (vaak in 1 dag).
Het uitspreken van een positieve stelling over zichzelf, verandert nog niet het (onzekere) gevoel.
Het kan wel als onderdeel gebruikt worden om het zelfvertrouwen toe te laten nemen, als onderdeel van herstel, maar dan wel in het tempo die de bewuste persoon aankan/aangeeft.