Ik heb laatst Zeitgeist- Addendum gekeken. In deze docufilm wordt beweerd dat als we de volle capaciteit aan zonne-energie opvangen op het heetste

moment van de dag. We in 1 dag genoeg energie zouden kunnen vergaren om de gehele wereld een jaar van deze zonne-energie te voorzien.
Zeitgeist beweerd dat we de technologische kennis bezitten om dit te bewerkstelligen.

De enige reden dat dit niet gebeurt is volgens Zeitgeist, dat de hoge meneren van de huidige niet-ecologische energiebedrijven hier een stokje voor steken omdat dit hun faillisement betekent.

Zo word ook beweerd dat de electrische auto's allang goed en klaar zijn om de vervuilende benzine monsters te vervangen, maar dat de grote bedrijven in samenwerking met de media dit verhinderd hebben.

Zo wordt er ook gewerkt aan een trein die magnetisch werkt, en sneller zal zijn dan een vliegtuig (van USA naar China in een uur of 2).
Deze komt ook niet van de baan, wederom door de hoge meneren van de corportaties

Mijn vraag is nu, is dit werkelijk zo of zijn dat slechts rebelse kreten van een stroming die het anders wil?
En: Hoe komt Zeitgeist dan aan deze informatie?

Bij voorbaat dank.

Toegevoegd na 21 uur:
http://www.documentarywire.com/zeitgeist-addendum/

Hier bekijk je de documentaire gratis en voor niets.
Een aanrader, dan weten we allemaal waar we het over hebben.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Er zijn nu geloof ik 3 Zeitgeist films uit en ze vallen in de categorie doomsday- en samenzweringstheorieën. Persoonlijk bekijk ik dergelijke films met de nodige scepsis, maar je kan er niet onder uit dat ze elementen bevatten die gewoon waar zijn en dan ook nog vaak onrustbarend ook. Gewoon waar is natuurlijk dat geld macht geeft en dat macht corrumpeert. Dat na de geldcrisis de bankbazen weer gewoon doorgaan met het opstrijken van vette bonussen bewijst dat maar al te duidelijk. Het bekijken van dergelijke docu's boeit me aan de ene kant vanwege de onrustbarende zaken die ze aanroeren zeer, maar aan de andere kant geeft het me het machteloze gevoel dat je er als individu helemaal niets aan kunt veranderen. Dus om je vragen te beantwoorden: het is werkelijk zo en Zeitgeist komt aan de informatie door journalistiek speurwerk van een bezorgde, verontruste en geengageerde generatie.

Grote multinationals als Shell, Unilever en Citigroup hebben veel macht in de wereld, simpelweg omdat zij voor biljoenen aan dollars/euro's hebben. Geld is macht. En machthebbers hebben er belang bij om zaken zoals ze zijn te laten. Alles bij het oude. Daarnaast is de beste oplossing vaak duurder, een dure treinbaan heeft infrastructuur nodig tussen China en de VS (jouw voorbeeld). Een vliegtuig heeft eigenlijk alleen maar twee plakken asfalt op elke oever nodig. Dus enerzijds valt er wat te zeggen voor de macht van grote multinationals, anderzijds is soms een goede oplossing duur. Men is dan niet bereid zulke zaken te betalen, als ze het op de vertrouwde manier kunnen doen.

De zon geeft voldoende energie. Het is echter niet mogelijk om deze om te zetten in een bruikbare vorm. Ook de trein zou wel kunnen, maar dat kost verschrikkelijk veel geld, denk maar eens aan de HSL. Verder zijn samenzweringstheorieën altijd populair, vooral onder mensen die hun eigen verantwoordelijkheid niet willen nemen. Als je echt iets wilt doen voor het milieu: laat de auto staan, koop minder spullen, ga dichtbij je werk wonen en doe een dikke trui aan.

In het laatste nummer van De Ingenieur (feb/mrt) komt een professor uit Delft aan het woord die ook zegt dat de zon in één dag voldoende energie levert voor de energieconsumptie van de hele wereld in een jaar. Maar niet dat de technologie beschikbaar is. Ik heb het blad in de trein naar Schiphol laten liggen dus kan je niet zeggen hoe hij heet. Verder klinkt het verhaal over grote olieproducenten die alternatieve energiebronnen saboteren bekend. Dat zal op onderdelen misschien wel waar zijn. Over elektrische auto's is als vaak geschreven (al 100 jaar!) - eerlijk gezegd vermoed ik dat de beperkte capaciteit van de accu toch echt een reeel probleem was. Uiteindelijk begrijpen die multinationals ook wel waar het in de toekomst naar toe moet. Ik denk dat het gezocht complotdenken is.

En vermeldde de film ook hoe we de energie voor een jaar gaan bewáren? En hoe we die goed kunnen gebrúíken? En wat de milieuschade is van het produceren van al die zonnecellen en die naar de plaatsen vervoeren en daar installeren om 'de volle capaciteit' aan zonne-energie op te vangen? Hoe we veilig omgaan met de gigantische piekbelasting van voldoende energie voor een jaar voor de hele wereld binnen één dag op te vangen? En die elektrische auto's: waar komt de elektriciteit vandaan? Al die zonne-energie? Als je nu je elektrische auto (die natuurlijk al bestaat, dat is geen geheim, hoor) aan het stopcontact hangt, dan rijd je auto op kolen in plaats van benzine. Wauw. Ondrukwekkend. Wat betreft die magneettrein die zó snel gaat. Daar weet ik niets van. Ik vraag me wel ernstig af wat nou helemaal de voordelen ervan zijn. Heb jij dan zoveel behoefte eraan om zo snel te reizen? Sowieso heb je er alleen wat aan op de écht lange afstand. Hoe krijg je zo'n project rendabel? Is dat misschien de manier waarop 'de hoge meneren' de boel blokkeren: door simpelweg geen geld te steken in een project waar geen winst uit te verwachten valt? Uiteindelijk is snel reizen lang niet altijd de prioriteit van de reiziger, er zijn niet voor niets nooit meer dan 20 concordes gekomen. Zonder de film bekeken te hebben: het lijkt de zoveelste poging van complottheoristen om informatie te nemen die gewoon bekend en openbaar is, en die vervolgens te interpreteren binnen het eigen straatje. Waarbij informatie die hun theorieën niet ondersteund vaardig onder het tapijt geveegd wordt.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100