Met elkaar trouwen kan een volkomen rationele beslissing zijn.
Je trouwt omdat je daarmee een heleboel praktische zaken geregeld hebt, zoals de naamgeving en erkenning van de kinderen, het erfrecht en praktische financiele zaken.
Onze maatschappij is zo ingericht dat je dan samen voor de wet een klein instituutje bent met rechten en plichten.
Overigens kun je daarvoor ook een geregistreerd partnerschap aangaan, is precies hetzelfde.
Maar afgezien van de praktische zaken kun je daarbij ook trouwen uit liefde omdat je datgene wat je voor elkaar voelt wilt bekronen met een mooi feest en met iedereen om je heen die jouw lief is. En dat kan geweldig zijn.
Natuurlijk kost het geld, maar dat kan je zelf bepalen: hoe duur het gaat kosten, ik heb veel hele leuke bruidsreportages gefotografeerd waarbij met minieme middelen een geweldige dag was gemaakt.
Volgende week heb ik een reportage waarbij iedereen iets heeft gedaan voor het bruidspaar, de een heeft gekookt, de ander de jurk gemaakt, de volgende de muziek bij-elkaar gezocht.
Ik heb bruiloften gefotografeerd vol grandeur, met chique diners en op prachtige locaties, en sommige gewoon in de achtertuin van het huis.
Het gaat om de intentie en als die oprecht is, is het altijd goed. Trouw niet voor je ouders, voor je vrienden of wat andere mensen vinden, trouw omdat jullie samen iets willen zeggen, naar elkaar en eventueel naar de buitenwereld.
En inderdaad zonder te trouwen kun je net zoveel van elkaar houden en is je liefde niet meer of minder daardoor.
Maar je kunt je liefde voor elkaar wel verrijken door iets extra's te doen voor elkaar, en dat kan een geweldig dag samen met je vrienden en familie zijn en door dan bijvoorbeeld te trouwen heb je met elkaar iets moois gevierd. Als de dag relaxted is zullen zij ook iets meenemen van het heerlijke gevoel dat twee mensen oprecht voor elkaar gaan, wat de toekomst ook moge brengen....
En er is geen garantie dat die toekomst over rozen zal gaan, dat je altijd bijelkaar zult blijven, daar zul je hard aan moeten werken, elke dag, maar het vieren van een goede start, daar is niets mis mee....
Wij zijn overigens voor de tweede keer getrouwd met onze inmiddels volwassen kinderen als getuige en mijn kleindochter als "bruidsmeisje", zonder verdere gasten....en het was geweldig....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

trouw alleen wanneer je zeker weet voor altijd samen te blijven (dit weet je nooit dus trouw niet)
ik ben niet tegen het huwelijk maar ben er ook niet voor. kost een boel geld, ga je uit elkaar kost het weer veel geld. blijf je bij elkaar blijft het altijd geld kosten (12½ jaar getrouwd 15 20 25 blabla gelduitzuigerij)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het hoeft helemaal niet zoveel geld te kosten. Wij hebben het precies gedaan zoals wij het zelf wilden, en daar hoefden we echt geen lening voor af te sluiten. Een bruiloft is een feestje. Een bijzonder feestje, omdat je de start van een levenslange verbintenis viert, maar desalnietemin niet meer of minder dan een feestje. Als je het zo bekijkt, zie je al snel niet meer de zin van tienduizenden euro's uitgeven. Een borrel in de binnenstad paste sowieso veel beter bij ons dan een gehuurd zaaltje met band ergens in het bos. Gelduitzuigerij bestaat alleen bij de gratie van mensen die meegaan in het idee dat 'het zo hoort'...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
trouwen hoeft niet duur te zijn... iedere gemeente heeft een dagdeel waarop je gratis of voor weinig kunt trouwen...
een feest... dat maakt het duur...
Mensen zullen voornamelijk uit eigen ervaring voor- en nadelen opnoemen. Ik zie geen voordelen, een boterbriefje voegt m.i. niets toe aan de liefde die je samen deelt. Die wordt hier niet meer of minder van. En dat is uiteindelijk waar het om gaat, de liefde die je samen deelt.

Vanuit geloofsovertuigingen zullen er zeker mensen zijn die er anders over denken. Maar die zullen dan ook geen voor- en nadelen afwegen, maar hun beslissing baseren op geheel andere grond. Je kunt het natuurlijk ook praktisch overwegen.

Trouwen en bij elkaar blijven 'tot de dood ons scheidt' is een mooie gedachte. Een mooiere gedachte vind ik 'Liefde delen tot de dood ons scheidt', daar komt geen gemeentehuis of dominee aan te pas. Verbondenheid is m.i. iets tussen twee mensen die van elkaar houden, dat bezegel je met nog meer liefde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt het weer supermooi gezegd Marita...+1 voor mij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bloos :) Dank je wel skusme, ik waardeer jouw antwoorden ook altijd bijzonder.
Zolang je deze vraag hebt, wegen ze niet op tegen de nadelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
heel clever gezien JJ1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb dan ook wat dit betreft wel heel erg veel geluk:) alweer 25 jaar:)
Voordelen:
-Je hoeft geen duur (samenlevings) contract ed af te sluiten. Bv bij de koop van een huis, of het samen opvoeden van een kind.
-Als je allebei de behoefte hebt om uit te dragen aan de wereld dat je voor elkaar geschapen bent en altijd bij elkaar wilt blijven, is dit een makkelijke manier om dat te laten zien.

Nadelen:
Als je elkaar zat bent, moet je gaan scheiden. Dit KAN duur, vervelend en slepend zijn, waarbij je elkaar het bloed onder de nagels vandaan kunt sarren als je slecht wilt.
-Je omgeving generaliseert jullie als 'getrouwd stel', en dus wordt je ongewilt ingelijfd bij de grijze middenmoot van huisje boompje beestje.

Verder lijken er mij geen wezenlijke voor of nadelen zitten aan trouwen of samenwonen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook een +1 van mij. Liefde is iets tussen twee mensen, niet iets wat je aan de buitenwereld hoeft te laten zien. En het wordt al zeker niet mooier of meer als je dit doet door te trouwen. Het wordt alleen mooier en meer als je er samen in investeert, het koestert en het van tijd tot tijd 'bemest'. 'Ware liefde is niet elkaars hand maar elkaars hart vasthouden'.
Het huwelijk is een uitvinding van de religies.

Het houdt man en vrouw bij elkaar en zorgt er voor dat kinderen worden opgevoed volgens het religie dat door het echtpaar wordt beleden. Fijn voor de kerk.