Mijn ex wil het land uit, en mijn dochter meenemen. Wat kan ik daar tegen doen?

Mijn ex is Filippijnse. Omdat zij hier in Nederland geen werk kan vinden, wil ze (voorgoed) terug naar het land van herkomst. Ze wil mijn dochter van 6, die bij haar woont, meenemen. We hebben 'shared custody' (gedeeld ouderschap?). Ik heb eerder toestemming verleend om voor een aantal maanden naar de USA te gaan, dus ze is in het bezit van een paspoort van de kleine. Kan ze nu zomaar vertrekken, ook al ben ik het hier niet mee eens?

Toegevoegd na 9 minuten:
Op zich, als ik met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid kon zeggen dat mijn docher het daar beter zou hebben, zou ik haar niet tegen houden. Ik zou het vervelend vinden, maar kiezen voor de toekomst van mijn dochter. Als de moeder happy is, is het kind het vaak ook. Maar in dit geval lijkt het me duidelijk: einde toekomst kind.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Met een advocaat samen een kort geding aanspannen.
De rechter zal zeer vermoedelijk uitspreken dat ze niet het land mag verlaten met medeneming van je dochter.
Dat kan dan in de computer worden gezet en dan wordt ze aangehouden als ze via een Nederlandse luchthaven het land wil verlaten.
Hoe het dan met Duitse of Belgische luchthavens zit, weet ik niet, dat zal je aan je advocaat moeten vragen.

Ikdenk wel dat je vlug moet optreden, anders houdt niets haar tegen om te vertrekken.

Maar is er geen manier om haar aan werk te helpen?
Is er iets met de verblijfsvergunning?
Als jullie al meer dan vijf jaar zijn getrouwd, mag ze hier blijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee het mag niet, kijk maar naar onderstaand artikel.

Mijn ex-partner gaat emigreren en wil de kinderen meenemen. Kan dit zo maar?
Wanneer u het gezamenlijke gezag heeft, is het niet mogelijk dat uw ex-partner de kinderen zo maar meeneemt naar het buitenland. Hiervoor is altijd uw toestemming nodig. Wanneer uw ex-partner het ouderlijke gezag alleen uitoefent, mag hij de kinderen in principe wel meenemen naar het buitenland. Wel heeft uw ex-partner consultatie- en informatieplicht. Als de rechter een verdeling van zorg- en opvoedingstaken/omgangsregeling voor u heeft vastgelegd, kunt u met uw ex-partner afspreken dat u de kinderen tijdens de vakanties ziet.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als ze het zonder je toestemming doet is ze strafbaar.

Toegevoegd na 18 minuten:
Neem in ieder geval contact op met het Filippijnse consulaat, dan weet je of er afspraken gemaakt zijn hierover.
Maar zonder jouw toestemming is ze zeker verkeerd bezig.

Buitenland
Voor wijziging van de vaste verblijfplaats van het kind naar het buitenland is de toestemming nodig van de niet-verzorgende, mede gezagsouder. Bij dreigend vertrek naar het buitenland kan de mede-gezagsouder dit met een kort geding voorkomen.
Indien het kind eenmaal in het buitenland is kan de medegezagsouder eisen dat het kind wordt teruggebracht.

http://www.scheiding-omgang.nl/ouderschap/gezag.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel veel sterkte ermee en ik hoop voor je dat het niet zover hoeft te gaan. Misschien bedenkt ze zich als je haar vertelt dat je er werk van gaat maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Giweda een denkbeeldige +1 voor je antwoord (de iphone app werkt niet met toekennen van cijfers).
De vraag die mij bezighoudt is, wat als ze wel gaat en je een procedure start? Wat zijn dan de kansen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Puur, dankjewel en wat de kansen zijn als ze wel gaat daar kan ik geen antwoord op geven. Daarom verwijs ik ook naar het Filippijnse consulaat. Dat zal aan de verdragen liggen tussen de F. en NL.
Je hebt inderdaad het recht om ook te beslissen over je kind. Je kan hiervoor advies vragen bij een jurist wat precies je rechten zijn. Daarna zullen jullie er samen uit moeten komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naast bovenstaande antwoorden ook een ander inzicht:
1. Kun je iets doen om je ex hier te houden? Bijv door haar te ondersteunen in het zoeken naar werk, bijv opstarten webwinkel met filipijnse spullen
2. Mbt je laatste opmerking: mochten ze wel gaan (helaas is een vliegtuig zo gepakt), hoe kun je zorgen dat je dochter daar wel een toekomst krijgt?

Sterkte!