Islamitische wetgeving in Nederlands recht niet geaccepteerd

Dit is een citaat van nu.nl...

Alleen al bij het lezen dat er binnen moskëen islamitische rechtspraak wordt gedaan is schokkend!

eens of oneens?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Eens.
Iedereen die denkt dat dit slechts 'onschuldige arbitrage' is, houdt zichzelf voor de gek. Islam is allesbehalve op vrijwilligheid gebaseerd en sharia is het tegenovergestelde van democratie. Reken maar dat er door de geloofsbroeders immense druk wordt uitgeoefend op de 'vrijwillige deelnemers' aan dit systeem.
Ik zeg niet dat er volgende maand al direct handen afgehakt gaan worden, maar dat dit een ontwikkeling op een hellend vlak is, is volstrekt helder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal mee eens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Mijn idee...

Andere antwoorden (7)

Niets verbaast me meer bij die moslim-fundamentalisten. Het nieuws op zich heeft me niet geschokt, maar het is natuurlijk een ontwikkeling die zo snel mogelijk de kop ingedrukt moet worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het hangt er een beetje van af _waarover_ ze recht spreken. In principe wordt er binnen heel veel groeperingen recht gesproken. Ook bijv. op GV (door mods en admins).
Als de betreffende 'rechtspraak' maar binnen de Nederlandse wet valt, en uiteraard als 't maar niet om zaken gaat waar gewoon de Nederlandse wetgeving over hoort te oordelen.
Als de betreffende rechtspraak bijv. gaat over wat voor kleur de binnenkant van een bepaald Islamitisch gebedshuis moet hebben, dan heb ik daar geen probleem mee. Dat zou te vergelijken zijn met 't modden hier op GV.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de eiser en gedaagde zich vrijwillig 'voegen' naar het 'advies' van dat commite en dat vervolgens 'rechtspraak' noemen, dan doen ze maar wat ze niet laten kunnen.

Het is nooit een 'rechtbank' die een vonnis met welke middelen dan ook kan afdwingen. Daar heeft echt de overheid het monopolie op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Groot-Britannië bestaan al heel veel van dergelijke rechtbanken (meer dan 800). Als men besluit hier van gebruik te maken, dan kan dat alléén als BEIDE partijen hiermee instemmen. Daarnaast is het ook nog eens zo dat de reguliere rechtbanken altijd nog boven dergelijke rechtbanken staan. Dus als een beslissing van zo'n rechtbank niet bevalt, dan kan men nog altijd gebruik maken van echte rechtbanken.

Kortom, nee, een islamitische rechtbank is niet te vergelijken met een echte rechtbank. Je kan het beter zien als een vrijwillige keuze van beide partijen om een derde, onafhankelijke persoon te laten beslissen in een conflict. Mocht die beslissing niet bevallen dan is er nog altijd de echte rechtspraak. Als deze rechtbanken op deze wijze blijven opereren (dus de uitspraken zijn niet bindend, maar adviserend en beide partijen zijn er mee eens om er gebruik van te maken, dan is hier niets schokkends aan, nee. Integendeel zelfs, het verlicht de echte rechtbanken van het echte serieuze werk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook binnen de Nederlandse kerken wordt er geprobeert moraal te predikken, zoveel verschil zit daar echt niet tussen. Ook daar wordt er opgetreden als dat niet strookt met onze Grondwet, en zo hoort dat ook.

Maar als die zogenaamde Islamitische wetgeving 'optioneel' is en niet indruist tegen onze Grondwet, kunnen we er niet eens iets aan doen. En dat moeten we niet willen ook, of we moeten de Grondwet eerst wijzigen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van wat ik begreep gaat het hierbij om bijvoorbeeld burenruzie's tussen twee moslims die dan naar de moskee gaan om bemiddeling, Hierbij wordt dan uitgegaan van de islamitische regels. Ik zie dit gewoon als bemiddeling wat wel vaker voorkomt. Alleen als er zaken gebeuren die tegen de wet zijn vind ik het iets om je zorgen over te maken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helaas wellicht: dit is niet per se schokkend. Je meldt namelijk niet WAAROVER rechtspraak wordt gedaan.

Binnen de christelijke kerken (van rooms-katholiek tot en met protestants) wordt OOK rechtspraak bedreven inzake kerkelijke kwesties. Het rechtssysteem waarbinnen dat gebeurt is gebaseerd op de kerkelijke traditie en die is weer gebaseerd op de bijbel en de dogma's die daaraan de in de afgelopen tweeduizend jaar zijn ontleend.

Als er dus in de moskee recht wordt gesproken inzake kwesties die met het geloof en de de religieuze praxis te maken hebben, is dat het 'goed recht' van de islamieten. Zoals het dat ook was en is als het om christelijke - maar ook joodse geloofsgroeperingen gaat.

Maar.. ik heb het dus alleen over déze zaken en uiteraard niet over zaken die de 'normale Nederlandse rechtsorde betreffen'. Die horen als vanzelfsprekend thuis in de wereldlijke rechtbank!