Waarom spreken sommige jongeren ,die nog witter zijn dan de baard van Sinterklaas, alsof ze van Antiliaanse afkomst zijn?

Ik zat gister in de trein het volgende telefoongesprek, gedwongen mee te luisteren van een zeer blank meisje..''je weet toch?.'' zij was echt kk lauw,'' dope shit ouwe''.. en bla bla bla...dit met een volledig Surinaams/Antiliaans accent..om te huilen en ik had echt plaatsvervangende schaamte...WAAROM praat de Nederlandse jeugd zo?... en met Nederlands bedoel ik kinderen van Nederlandse ouders die in Nederland zijn geboren.....deze mensen zetten zichzelf toch compleet voor schut?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahahaha gv

Het beste antwoord

Luister maar naar de groep "de jeugd van tegenwoordig" die ehh rappen in een soort gelijk taaltje en dat is op moment nogal populair. wat ik me afvraag is of ze thuis ook zo tegen hun ouders praten.
maar zoals al eerder is aangegeven het is meer een sort van groeps gedrag om zo te praten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

ws om bij een groep te horen
Ik snap niet alles , maar ik weet wel dat veel "straattaal"door allerlei kinderen wordt gebezigd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is stoerdoenerij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
maar dat is toch vreselijk?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja hoor, maar is mode op dit moment.
Stoerdoenerij. Afzetten tegen de gevestigde orde.

Jij representeert in deze de gevestigde orde. Jij vindt dat zo iemand zichzelf belachelijk maakt. Da's voor zo'n meisje een heel goede reden, dat gedrag expres te vertonen.

Verder weet je niet op wat voor school ze heeft gezeten. Als ze op een willekeurige Rotterdamse zwarte school heeft gezeten, is dit voor haar de normale manier van praten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een typisch geval van 'waar je mee omgaat, daar wordt je mee besmet'. Dit in combinatie met stoerdoenerij en vergeet daarbij niet dat ze geen enkel benul hebben hoe het overkomt. Niet voor zichzelf maar ook niet bij een ander.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja waarom zijn er Gothics, skaters, nerds etc. Zit voor een deel in de leeftijd.
Je wil bij een groep horen, en door met een groep om te gaan neem je automatisch gewoonten en dingetjes over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat sommige kinderen taal ook snel overnemen. Als mijn zus vroeger een weekje ging logeren in Rotterdam, sprak ze daarna thuis Rotterdams (wij kwamen uit de omgeving van Haarlem). Het kan dus heel goed dat ze Antiliaanse vriendinnen heeft.

Daarnaast kan het momenteel een beetje de mode zijn om deze straattaal te gebruiken. En ach, de Antillen zijn toch ook een stukje Nederland ;o)

Toegevoegd na 2 minuten:
Zie de bron kennislink over een leuk artikel van het Nederlands taalgenootschap.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat doen ze om te communiceren weet je wel....

ze kiezen woorden en dialect die naar hun idee het beste aansluit bij tegen wie ze praten en bij hun imago...

net als jij dus...

Tegenvraag: waarom zit je dat dwars en moet iedereen zoals jij praten? Als iedereen dat dacht werd het een mooi zooitje... Je kan alles wel af willen dwingen zeg...

Dus wie zet zich hier voor schut?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het zit me dwars omdat deze mensen zich voordoen als iemand die ze niet zijn , en nee, niet iedereen MOET praten zoals ik, ik weet btw ook niet waar jij dat uit terug haalt bij mijn vraag..maar goed..., en je weet niet eens HOE ik praat..en een mooi zooitje wordt het zo ook al...maar begrijp ik uit je antwoord dat je je aangevallen voelt door mijn vraag en wellicht zelf een beetje praat zo? ;-) o ja en dan n og even iets: ik praat niet zoals dat aansluit ''bij mijn imago''...ik praat zoals ik ben OPGEVOED door mijn ouders, netjes en beschaafd dus......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wie ze zijn of willen zijn dat bepalen ze zelf wel denk ik zo. Waarom zouden ze jou daar voor nodig hebben? Nee ik weet niet hoe je praat, dat is zo. Maar je benadrukt zo dat iedereen zich aan een standaard MOET houden. Dat je netjes bent opgevoed geloof ik graag, je benadrukt dat zo sterk, je wilt graag dat iedereen dat goed beseft. Dat is je goed recht hoor, maar dat is dus het plaatje dat je graag wil dat iedereen van jou heeft: Goed opgevoed. en dat betekent domweg het woord imago, plaatje dat men van je heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat is er mis met een plaatje van een lampje????
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lol, over dat plaatje had ik het niet:)
Maar dat het woord 'imago' gewoon plaatje of beeld betekend (zie het engelse 'image', die beide betekenissen heeft)
Jeugd van tegenwoordig..

Jongeren hebben zo hun eigen taal om met elkaar te communiceren. En het betekent ook dat je bij een bepaalde groep hoort.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelf ben ik in Amsterdam Bijlmer opgegroeid, overigens heb ik ALTIJD mijn Amsterdamse accent behouden. Omdat ik te trots ben op mijn afkomst.

Velen om mij heen hebben wel een ander accent gekregen, toen ik een keer vroeg waarom hij dat deed, kreeg ik als antwoord: Je weet toch, zo praten wij matties onder elkaar

Ik denk daarom dat het te maken heeft om stoerder over te komen en om bij een groep te horen. Ik kan echt niets anders bedenken

Toegevoegd na 26 minuten:
3e alinea, stoerder moet natuurlijk stoer zijn..