Is er een vorm van trouwen waarbij je alleen tijdens het huwelijk gemeenschap van goederen hebt?

Dat je zeg maar tijdens het huwelijk het principe hanteert van: What's mine is yours, maar bij een echtscheiding iedereen zijn eigen vermogen behoud. Ofwel alles wat je voor het trouwen had, het geld dat je verdiend hebt. En dat je de bezittingen die je samen hebt verworven moet verdelen of verkopen om het geld te verdelen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ronron1212
13 jaar geleden
Vreemde vraag. Je bent gehuwd in gemeendschap of niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ronron12: Dat is niet helemaal waar, je kunt ook b.v. een deel vermogen van je ouders gekregen hebben waarover zij (de ouders dus) in hun schenkingsakte hebben vastgelegd dat het buiten gemeenschap van goederen valt. Je bent dan wel in gemeenschap van goederen gehuwd, maar als er gescheiden wordt, blijft het van de ouders gekregen geld aan een kant.
ronron1212
13 jaar geleden
Dat heeft ook niets met de gemeenschap te maken. Dit is dan een akte door een ander opgemaakt en niet door de partners
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toch erg, dat je trouwt en dan al rekening houdt met een echtscheiding. Heel wat anders dan 'tot de dood ons scheidt'..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nouja, als je gaat scheiden, kun je vaak niet meer zo goed met elkaar overweg en dan is het handig als het van te voren in beider toestemming vastgelegd is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
MissNestle: vind je? Je regelt toch ook je pensioen en je sluit toch ook verzekeringen af? Als duidelijk is dat 'tot de dood ons scheidt' in 1 op de 3 gevallen niet geldt, mag je er van tevoren wel een klein beetje over nadenken, zeker als er veel verschil is in de inbreng.
ronron1212
13 jaar geleden
Als je dat belangrijk vindt dan geen gemeendschap van goederen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@missnestle
Ja dat komt dus doordat ik een vriendin heb die een notaris als vader heeft en zelf notaris wil worden. Ik zelf heb hier geen problemen mee. Ik ga een huwelijk in om daar niet meer uit te komen. Daarom wil ik dat er tijdens het huwelijk geen sprake is van een scheiding van goederen of dat ik van haar afhankelijk ben. Als zij er beter aan denkt te doen om af te spreken bij een scheiding bepaalde afspraken te hanteren dan heb ik daar geen problemen mee. Voor mij is het immers een huwelijk dat niet in een scheiding zal moeten aflopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je wilt zelf notaris worden, en dat wordt vaak uitgeoefend als zelfstandig beroep, dus met je eigen bedrijf. Als het maar enigzins mogelijk is dat je ooit een eigen bedrijf start, is het héél erg aan te raden te trouwen op huwelijkse voorwaarden. En dan niet omdat je denkt dat je ooit wilt gaan scheiden. Een eigen bedrijf brengt het risico van schulden met zich mee. Het kan altijd anders lopen dan je denkt, en stel dat je de huur van je kantoor niet meer op kunt brengen? Ben je getrouwd in gemeenschap van goederen, dan ben je als echtpaar aansprakelijk voor die schulden, wat betekent dat schuldeisers ook bij je vrouw kunnen aankloppen. Met huwelijkse voorwaarden zonder gemeenschap van goederen kun je je vrouw van dat risico afschermen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ronron: Helemaal geen vreemde vraag. Er zijn véél meer mogelijkheden dan alleen 'wel gemeenschap' en 'geen gemeenschap'.

Het beste antwoord

Er bestaat inderdaad zoiets als gemeenschap van vruchten en inkomsten, maar als ik het me goed herinner, gaat dat binnenkort waarschijnlijk op de schop.

Een vorm van huwelijkse voorwaarden (die ik trouwens iedereen zou aanraden!) zul je inderdaad nodig hebben.

Als het je vooral gaat om de praktische situatie bij scheiding, zou je kunnen kiezen voor huwelijkse voorwaarden met een beperkte gemeenschap van goederen, waarbij bezittingen die de partners vóór het huwelijk al hadden (die moet je dan natuurlijk wel registreren) niet binnen de gemeenschap vallen.

Gaat het niet alleen om de situatie bij scheiding, maar ook de situatie tijdens het huwelijk (bijvoorbeeld als de één een eigen bedrijf wil starten en de partner wil beschermen tegen aansprakelijkheid voor bedrijfsschulden) kan er ook voor gekozen worden géén gemeenschap van goederen aan te gaan en te werken met een periodiek of finaal verrekenbeding. In jouw geval weer met uitsluiting van vóór het huwelijk ingebrachte zaken.

Een periodiek verrekenbeding houdt in dat je bijvoorbeeld jaarlijks het gezamelijke inkomen minus de kosten voor de gezamenlijke huishouding door twee deelt, ieder krijgt daarvan dan de helft. Bij een finaal verrekenbeding doe je hetzelfde, maar dan alleen in geval van echtscheiding.

Er bestaan allerlei verschillende varianten van huwelijkse voorwaarden, en koude uitsluiting (ieder houdt wat van hem is, er wordt nooit gedeeld) is zowel de bekendste als de meest zeldzame variant. Het loont absoluut om goed je licht op te steken over de mogelijkheden als je gaat trouwen. De ouderwetse totale gemeenschap van goederen zonder huwelijkse voorwaarden is heel vaak niet de beste keuze, ook niet als je levenslang bij elkaar blijft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Trouwen onder huwelijkse voorwaarden. Noteren wat van wie is. Bij een scheiding kan je dan aantonen wat je had.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan is het geen gemeenschap van goederen meer, maar moet je toch huwelijksvoorwaarden laten vastleggen. Maar wat je beschrijft, kun je inderdaad zo vast laten leggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat kan.
Je gaat of naar de notaris om huwelijkse voorwaarden op te laten maken, of je regelt niets en dan ben je in gemeenschap van goederen getrouwd.

Je kunt bij het laten opmaken van de huwelijkse voorwaarden wel samen met je partner bespreken en laten vastleggen hoe je het precies geregeld wilt hebben. Je kunt bijv. zeggen dat je het kapitaal dat je tijdens je huwelijk opbouwt, van jullie samen is en dat dat na een eventuele scheiding gedeeld wordt. Dat geldt ook voor de spullen die je samen tijdens je huwelijk koopt.
Maar als je trouwt, en je brengt allebei "spullen" in, dan gebruik je die immers ook allebei?

Toegevoegd na 38 seconden:
Zo hebben wij het ook gedaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In NL: Wat als goed antwoord voor de vraag kan gelden is de gemeenschap van vruchten en inkomsten.
Dat betekent dat wat je voor het huwelijk hebt, van jou blijft evenals inkomsten uit erfenissen.
Tijdens huwelijk worden de vermogens- en arbeidsinkomsten gedeeld en bij einde huwelijk (dood of scheiding) blijft het eigen en door erfenis verkregen vermogen bij degene die het had of kreeg. De rest wordt gedeeld (50:50). Er is wel een testament nodig omdat anders de langstlevende erft met schuld aan kinderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niet gaan trouwen!
Bronnen: