Zouden er in de toekomst meer mensen zijn die hun ouders in huis nemen of juist niet?

Bejaarden en/of verpleegtehuizen zijn nou niet ideaal en steeds minder mensen gaan de zorg in. Hoe gaat dit opgelost worden, komen er mss luxe oorden voor ouderen en zou dat niet (nog) onpersoonlijker zijn, of zouden steeds meer mensen hun ouders in huis gaan nemen middels bv dmv de zgn kangeroewoningen? Dit geld uiteraard voor alle bevolkingsgroepen en niet alleen voor bepaalde culturen waarin dit vaak al gebeurd.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat is niet ondenkbaar als de kwaliteit van de zorg verder afneemt, maar vereist wel dat daar geschikte woningen voor worden gebouwd of bestaande woningen worden aangepast.
Overigens maak ik aan den lijve mee dat ook in culturen waarin dit al vaker gebeurt, de vanzelfsprekenheid ervan afneemt. Ook daar staat de "extended family" onder druk en gaan mensen steeds meer het kern-gezin als vanzelfsprekend beschouwen en is daarin minder ruimte voor de rol van cq de aanwezigheid van ouders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En als in een gezin beide ouders werken, kan er niet zomaar een zorgafhankelijke grootouder opgenomen worden vermoed ik...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord!

Andere antwoorden (3)

Het in huis nemen van ouders of schoonouders of uberhaupt iemand stuit wel op belastingtechnische
problemen.

Men kan een ruim hart, en een ruim huis hebben maar men moet ook beschikken over een ruime bankrekening.
Net als de regeling voor oppas/oma/opa, daar weet de belastingdienst ook raad mee.

Bedenk dat indien men iemand in huis neemt die niet zelfredzaam is, men wel de zorg moet kunnen bieden
die de zorginstellingen bieden.

Indien men bv beiden aan het arbeidsproces deelneemt
kan men zonder bepaalde dingen te regelen de hulpbehoevende niet de optimale zorg en aandacht geven.

Het is een nobel streven maar bezint eer ge begint.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank voor de reaktie!
Ik denk het juist niet. We moeten, als de vergrijzing nog verder doorzet, met minder mensen hetzelfde werk gaan doen. Dat betekent dat de mensen die kunnen werken dan werken en dus mogelijk niet in staat zijn om die baan met de zorg voor een oudere te combineren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor de reaktie!
Ik denk dat de jongeren van deze tijd steeds minder voor hun ouders gaan zorgen, omdat steeds meer ouders minder kinderen hebben dan vroeger. Deze kinderen zijn veel meer bezig met hun carriere en hun eigen gezinnetje en dat ze daarom hun ouders niet meer willen verzorgen mochten deze echt bejaard of hulpbehoevend zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook bedankt voor de reaktie!