Wat is een doofpotcultuur?

Zie dit artikel; http://www.trouw.nl/religie-filosofie/nieuws/religie/article3043891.ece/Vaticaan_neemt_afstand_van__doofpotcultuur____.html

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

In een doofpot stopte men vuur dat moest uitgaan - voor de veiligheid.
Iets in de doofpot stoppen betekent dat je er niet over wil praten, dat het verzwegen moet worden. Je hoopt en verwacht dat het dan verder geen aandacht krijgt.

Je zegt ook wel: met de mantel der liefde bedekken. Die mantel maakt dat je 'het kwaad' of de fout niet kan zien. Dat doe je als iemand van wie je houdt, iets verkeerds heeft gedaan. Je wil die persoon niet aangeven bij de politie. Je wil die persoon beschermen. Je hoopt dan maar dat die persoon het niet nog eens doet.

Dat is 'in de doofpot stoppen' ook.

In sommige culturen is die neiging erg groot. Vooral in culturen van organisaties zoals kerken of politieke partijen. Dat is dan een doofpotcultuur.

De overheid heeft ook wel die neiging. Daarom is openheid, democratie en persvrijheid zo belangrijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een cultuur die die dingen in de doofpot stopt is een cultuur die dingen die er gebeuren die niet helemaal door de beugel kunnen, maar schadelijk kunnen zijn voor het land/cultuur, verbergt en doet alsof deze nooit gebeurt zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De cultuur in een bedrijf of organisatie is het hele patroon van waarden, doeleinden, normen, verwachtingen e d die voor het functioneren van de organisatie van belang zijn.

Bij een open bedrijfscultuur is alles bespreekbaar. Daar is ruimte en mogelijkheid om ook misstanden te bespreken.

Bij een gesloten bedrijfscultuur komt er niets naar buiten.

De doofpotcultuur is een gesloten bedrijfscultuur met daarbij nog eens extra nadruk en het opleggen van bovenaf, om misstanden niet naar buiten te laten "uitlekken" of te bespreken.
Expres niet over een zaak spreken, zorgen dat er geen ruchtbaarheid aan gegeven wordt: dat is in de doofpot stoppen.