Is downloaden van Usenet illegaal?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"In Nederland is downloaden legaal." overal volgens mij...

Het beste antwoord

Het downloaden van films en muziek is in Nederland legaal, dus ook als je dat via usenet doet.

Het downloaden van software is over het algemeen genomen illegaal, ook via usenet. Uitzonderingen hierop zijn freeware, bepaalde vormen van shareware en nog een paar licentietypes die verspreiding op deze wijze toestaan.

Of het legaal of illegaal is hangt dus niet af van de bron (usenet, torrents etc.).

Toegevoegd op 16-06-2009 10:43:54
P.S. Windows XP downloaden van Usenet is dus wel illegaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wel degelijk met torrents bied je zelf ook aan. Dat is altijd illegaal ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
torrents heeft niets te maken met usenet he??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee maar mlodewijk zegt dat het niet uitmaakt of je het van usenet afhaalt of via torrents binnen haalt. Maar dat maakt wel uit. Bij usenet bied je niets aan bij torrents wel ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het hier puur over downloaden en over of het legaal is. Het klopt dat je technisch gezien ook upload als je een gemiddelde torrentclient gebruikt en dat uploaden is wel degelijk illegaal. Het downloaden als zodanig is nog steeds onderhevig aan wat ik hierboven in mijn antwoord omschrijf (films en muziek wel, software in principe niet). Zoals ik ook zeg Andy, het heeft niets te maken met de bron waarvan je downloadt of het legaal is of niet, usenet en torrents zijn gewoon twee voorbeelden die ik noemde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of we kunnen mierenneuken over of het miereneuken of mierenneuken (met twee keer de letter n) is natuurlijk Guidance. ;-). Sorry hoor, ik kon het even niet laten.

Andere antwoorden (6)

Nee, dit is niet illegaal. Het verspreiden van met Copyrights of Auteursrechten beschermde werken daarentegen wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ligt er aan wat je download. Als je in Nederland er films of software mee download is dat in alle gevallen illegaal en ook strafbaar. Het downloaden van muziek is volgens de wet ook strafbaar maar je wordt niet vervolgd. Het verschil tussen usenet en torrents ligt hem in het feit dat je bij usenet zelf niets aanbied en bij torrents wel. Het verspreiden van muziek en films et cetera is altijd strafbaar en daar wordt ook actief naar gezocht.

Toegevoegd op 16-06-2009 10:53:04
O ja even toevoeging ik bedoel dus films en software waar auteursrechten op staan. Dus niet freeware of iets dergelijks.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Films en Muziek mag je dus downloaden voor eigen gebruik, dat is de bekende Nederlandse uitzondering waardoor illegaal downloaden eigenlijk een onjuiste term is. Software is het hete hangijzer, daar bestaat freeware, GPL en dergelijke en op basis van dat soort licenties kan het legaal zijn, maar in principe is het illegaal (Windows XP downloaden mag bijvoorbeeld niet, een torrent of usenetdownload van een Linuxdistributie zal in veel gevallen weer wel mogen).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus helaas een -1
In nederland is downloaden voor prive-gebruik in principe legaal. Het verspreiden/verkopen van dingen die je gedowload hebt is wel verboden, net zoals uploaden.

Het maakt dus niet uit van waar je download, zolang je het maar voor jezelf houd. Als je verder gewoon niet te veel download, zal er niemand zijn die er een probleem van maakt.(mede omdat het niet te controleren is)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zoals al gezegd het maakt wel uit. Bij torrents verspreid je het, het verspreiden is illegaal.
AWM
14 jaar geleden
Weet je wat het probleem is? Mensen beseffen niet dat ze met een Torrent-client zelf uploaden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Goed en kort uitgelegd.
Downloaden is het overdragen van computergegevens van de ene computer naar de andere, waarbij het initiatief van de ontvangende computer uitgaat. De ontvangende computer heet 'cliënt' en de zendende computer heet 'server'.

Usenet is een globaal, gedecentraliseerd netwerk voor de verspreiding van tekstberichten of binaire bestanden dat van oorsprong gebruik maakt van UUCP-architectuur.

Het downloaden en het gebruiken van Usenet is beide legaal. Het eventuele illegale karakter zit 'm in de computergegevens die van eigenaar wisselen. Op Usenet zijn de binaries(de content) over het algemeen copyrighted content. Het downloaden wordt gedoogd, in ieder geval niet vervolgd. Ken geen enkel geval waarbij iemand die via Usenet download is beboet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
-1. Downloaden en gebruik van Usenet is niet per definitie illegaal. Het is geen kwestie van gedogen. Er is een duidelijke uitzondering in de Auteurswet bij kopiëren voor eigen gebruik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@mlodewijk ? Dat is toch wat ik juist aangeef? Wat bedoel je?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry ik las legaal verkeerd als illegaal, ik blijf echter bij mijn punt over het gedogen, er is geen sprake van gedogen, het is gewoon toegestaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Guidance analoge computergegvens, ja dat zou ook kunnen. Maar wel ontzetten flauw dit. Lees maar eens rustig Wikipedia na omtrent downloaden... "s het bij wet nog steeds toegestaan om muziek te downloaden en bezitten terwijl ook hier ‘copyright’ op zit." Over het bovenstaande heb ik geen uitspraak gedaan in mijn reactie? Snap je dan ook niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Sorry ik las legaal verkeerd als illegaal, ik blijf echter bij mijn punt over het gedogen, er is geen sprake van gedogen, het is gewoon toegestaan." Het illegaal downloaden van software waarop copyrights of auteursrechten rust is in NL niet legaal. Maar indien je kunt bewijzen dat dit zo is, ben ik het wellicht met je eens...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het downloaden van software, waar door middel van auteursrecht de beperking voor geldt dat het niet gedownload mag worden is inderdaad illegaal. Jij zegt echter: "Op Usenet zijn de binaries(de content) over het algemeen copyrighted content. Het downloaden wordt gedoogd, in ieder geval niet vervolgd." Op bijvoorbeeld: http://www.iusmentis.com/auteursrecht/downloaden/ staat uitgelegd dat downloaden legaal is (iets dat legaal is kun je niet gedogen, het is immers legaal). In artikel 16b van de Auteurswet, bijvoorbeeld te vinden op: http://www.wet-online.nl/Aw/16b.html staat: Als inbreuk op het auteursrecht op een werk van letterkunde, wetenschap of kunst wordt niet beschouwd de verveelvoudiging welke beperkt blijft tot enkele exemplaren en welke uitsluitend dient tot eigen oefening, studie of gebruik van de natuurlijke persoon die zonder direct of indirect commercieel oogmerk de verveelvoudiging vervaardigt of tot het verveelvoudigen uitsluitend ten behoeve van zichzelf opdracht geeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de eerste referentie:
"Software downloaden mag alleen met toestemming. En ook werken verspreiden mag alleen met toestemming." De tweede referentie zeg mi niets over het downloaden van software waar copyrights of auteursrechten op rust.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat klopt. Software downloaden mag alleen met toestemming, dat geldt dus niet voor films en muziek. De tweede referentie zegt niets over software omdat software niet onder de uitzondering valt die in artikel 16b genoemd wordt. In artikel 16b wordt juist duidelijk gemaakt dat downloaden van films en muziek, mits voldaan wordt aan de voorwaarden die ook in het artikel staan, toegestaan is.
Het downloaden niet. Ook het downloaden van copyright gerelateerde zaken is niet illegaal.

Het is alleen illegaal wanneer je copyright gerelateerde zaken gaat gebruiken.

Film en muziek daar en tegen niet verboden om te gebruiken. Je mag het alleen niet weggeven of verkopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het downloaden is op zich niet illegaal, mits je software gaat downloaden via usenet waar een serial of cr*ck bij zit .
Ik weet alleen niet hoe het zit als je een film download van usenet en je gaat hem samen bij je buren bekijken in hoeverre je dan strafbaar bent, maar goed dat is een ander verhaal
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bedoelt denk ik tenzij in plaats van mits.