De Tokkies is de naam waaronder de Amsterdamse familie Ruijmgaart-Tokkie vanaf 2003 landelijk bekend werd als een typisch geval van EPH: Extreem Problematische Huurders, een term voor mensen die zoveel overlast veroorzaken dat niemand naast hen wil wonen. Door de familie Tokkie is 'een Tokkie' een synoniem geworden voor een asociaal persoon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Voor zover ik weet is dat gewoon een achternaam die het tot zelfstandig naamword heeft geschopt. Te vergelijken met Hooligan wat ook begon als familienaam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een tijd geleden was er een reality show over een asociaal gezin. De achternaam van de moeder was Tokkie, en daarom werden ze 'de Tokkies' genoemd.

Het is dus een achternaam, maar door de show is het synoniem geworden voor een beetje asociale mensen...

zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/De_Tokkies