Vraag van een totaal onwetende op dit gebied! Voegen sociale netwerken iets toe aan de maatschappij?

Ik hoor het geregeld om mij heen,ik heb al tig vrienden en ik twitter met .... vul maar in. Maar stelt het werkelijk iets voor? Zijn die vrienden er ook als je vrienden nodig hebt,of gaan de contacten net zo ver als hier op GV,waar alles vrijblijvend is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
GV+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de mensen op GV staan altijd voor me klaar

Het beste antwoord

Wat dat titteren betreft dat stelt niks voor.
Doe ik niet eens aan mee.
Vriendschap die moet je opbouwen,en in stand houden.
Ik had vroeger een grote vrienden club van wel 20 man.
Maar dat verwatert op den duur.
Ze vliegen uit naar alle hoeken.
Maar er zijn er nog genoeg over ,als die in de problemen zitten dat ik er voor hun ben en hun voor mij.
Dan praat ik niet over het financiele.
Maar elkaar gewoon helpen als er eens wat meer handen aan te pas moeten komen.
En dat gewoon voor een potje bier na de tijd en wat te eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij Eef, zitten we aardig op dezelfde golflengte! Ik vind dan ook,dat je die 10 punten ruimschoots verdient.

Andere antwoorden (9)

de vrienden uit een netwerk zijn vaak mensen die je kent van vroeger of die je net ontmoet hebt en beter wil leren kennen. Ik denk persoonlijk wanneer je goede vrienden bent geen computer als basis nodig hebt maar het is wel een leuke aanvulling om te zien waar de ander zich mee bezig houdt. Ik heb op hyves ook 151 vrienden. Maar op mijn verjaardag komen er 20 haha. Die andere zie ik nooit. vind het wel leuk om te volgen met wat z doen en bezighoudt. en wanneer mij dit interesseert toon ik interesse
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Virtuele netwerken verhinderen dat mensen nog eens langsgaan bij hun (bijna-) buren.
Op virtuele netwerken is men vooral gesteld op het succes van een vriend (dat moet dan op jou afstralen).
Van vrienden die het niet (lang) meer maken kun je je beter ontvrienden.
Al met al vrees ik het ergste; vooral voor vul maar in...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het hangt er helemaal vanaf hoe je er mee omgaat.
Twitter voegt voor mij niet zoveel toe. Hoeveel vrienden ik heb op facebook of hyves is ook niet interessant. Maar ik heb op facebook contact met vrienden aan de andere kant van de wereld. Mailen kan natuurlijk ook, maar via facebook kan ik tegelijk fotos makkelijk delen. Ook heb ik via facebook weer oude bekenden gevonden die ik al langer zocht.

En er zijn heel specifieke platforms waar ik veel aan heb. Zo heb ik heel veel gehad aan de website ouderalleen, toen ik er alleen voor kwam te staan. Mijn zoontje was toen nog zo jong dat ik niet veel de deur uit kwam. Zonder mijn contacten online had ik het volgens mij niet gered. Want ik ben juist een sociaal mens en heb behoefte aan contact.

Het is dus maar wat je er mee doet.
En van de week nog.... zag ik iemand online op facebook, we chatte kort en besloten dat ze een bakkie kwam doen later op de middag. Dat had niet gebeurd als ik haar niet online had gezien. Dan had het gewoon niet in ons opgekomen. Terwijl we best wel eens een bakkie doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is doorgaans aanvullend op IRL sociale contacten/vriendschappen. Maar de fysieke afstand maakt het ook juist mogelijk om in het contact authentieker te zijn dan in contacten met de mensen om je heen.
Ook voegen sociale netwerken een internationale dimensie toe. Het is nu veel eenvoudiger om contact te leggen met mensen ver weg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lees ook hier:

http://www.goeievraag.nl/vraag/online-sociale-netwerken-wereldveranderend.285

Nou, of het echt iets toe voegt aan de maatschappij, dat denk ik niet.
De maatschappij schiet er niks mee op als ik op Facebook een oude kennis tegenkom die op Ibiza woont en die nu heel af en toe reageert op een bericht van mij, maar niet zo vaak want hij heeft nog 500 andere "vrienden".
En dat geneuzel en gekrabbel op Hyves daar wordt de wereld ook niet beter van. Maar de clubjes van mensen met dezelfde hobby kunnen wel leuk zijn.

En van mijn baas moet ik nu toch echt op LinkedIn, omdat men denkt dat ik daardoor misschien een baan zou kunnen vinden: Dream on!!!.... denk ik dan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jazeker, een toenemende belasting......!

Wie geen email-account had, hoefde ook zijn email niet te 'checken'. Zo was 't tot een paar jaartjes geleden. Maar vandaag de dag zijn er tal van Social-Mediaplatforms die schreeuwen om aandacht. Facebook, LinkedIn, Twitter, Hyves, blogs en andere plekken waarop mensen actief zijn en berichten zouden kunnen ontvangen. Ja, we zijn d'r maar druk mee! Kon je toen nog volstaan met slechts vijf keer per dag eventjes je email verwerken, nu zijn we constant mee bezig. In de bus, trein, lift, toilet, ja noem maar op, stel je voor dat je wat 'mist'!

Dus ja, ze voegen wel iets toe: stress..........
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sociale netwerken stellen je in staat om je meer verbonden te voelen met vrienden die je anders lange tijd niet ziet of spreekt, en het is leuk om weer eens contact te hebben met mensen die je al tijden niet gezien of gesproken hebt. Het is een aanvulling op je offline sociale leven.

Waar sociale netwerken pas echt verschil kunnen maken, is op het werk. Beschikbaar maken van kennis die in de hoofden van mensen zit, buiten hun cv of functie-omschrijving om, is nu heel lastig. Als je in een grote organisatie werkt waar het bijna onmogelijk is om iedereen te kennen die ergens verstand van heeft, is het heel handig als je via Yammer of andere bedrijfsnetwerken snel een antwoord op je prangende vragen kunt krijgen, of in elk geval met je neus de goede kant op gezet kunt worden. Je gaat dan eigenlijk 'gericht crowdsourcen'. Vraag het aan een groep waarvan je weet dat er iemand bij zit die het weet.

Het scheelt een hoop vergaderen, zoeken op intranetten, bellen en mailen en je leert er nieuwe mensen door kennen. Keigaaf!

Toegevoegd na 3 uur:
Echt nieuwe vrienden opdoen via sociale media gebeurt volgens mij alleen als je elkaar kent omdat je een gemeenschappelijk belang hebt. Je leert elkaar bijvoorbeeld kennen via een patiëntenforum of een zelfhulpgroep (gemeenschappelijk belang: elkaar steunen in je ziekte of verslaving), of een groep voor verzamelaars van treintjes (gemeenschappelijk belang: kennis delen) of je doet aan online dating (gemeenschappelijk belang: een partner vinden). Dan kan er na verloop van tijd best behoefte zijn om iemand ook offline te leren kennen en dan kunnen er mooie nieuwe vriendschappen ontstaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Indien je werkloos bent, maak je meer kans op een baan via sociale media. Daar staan regelmatig vacatures op. Een contact kan jou ook verder helpen. Een werkgever kan jou makkelijker vinden. Bijna 70% van de banen wordt tegenwoordig via netwerken ingevuld. Het is een aanvulling naast gewoon solliciteren, face to face netwerken etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Echte vrienden komen langs of spreek je iets leuks mee af, vrienden op bv hyves zijn vaak vrienden die je eigenlijk nooit echt ontmoet, maar uit het verleden kent of soms zelfs dat niet.
Wel heb ik via hyves 2 oude schoolmaatjes terug gevonden en zelfs weer een contact opbouw!

Kijk bij de jeugd, die hebben vaak 100 of 200 + vrienden op hyves waarvan ze er maar 40 of 50 echt kennen of hebben ontmoet! In die leeftijdscatagorie is het meer een sport om zoveel mogelijk "vrienden"in je lijst te hebben.

Ik denk dat sociale netwerken een minuscule toevoeging hebben aan de maatschappij. Het is een kleine stap om daarvanuit weer een echt contact op te bouwen of om voorgoed iemand de rug toe te keren.