Zou een corrigerende tik gezien moeten worden als huiselijk geweld

Toegevoegd na 4 minuten:
Edit: corrigerende tik als een pedagogische tik om als ouder zijnde je kind weer tot orde te roepen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

Een corrigerende tik moet kunnen. Maar waar ligt de grens? Moet het echt pijn doen of moet het kind er van schrikken. Ik denk dat die grens voor iedereen anders is en misschien ook na elke keer wordt verhoogd.

En daarbij wordt het na elke tik makkelijker om er nog één te geven en nog één en dan wordt het te makkelijk. Als je dan een keer heel boos bent, doe je het misschien te hard. Zo'n tik is het begin van het ontwikkelen van huiselijk geweld denk ik.

Ik vind eigenlijk dat je een kind beter straf kan geven, of je stem verheffen (niet schreeuwen).

Toegevoegd na 6 minuten:
Straffen als geen toetje, vroeg naar bed enzovoort werkten bij mij erg goed =)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (28)

Nee, zeker niet. Daar is niks mis mee en doen wij al duizenden jaren.

Toegevoegd na 3 minuten:
En je ziet het ook terug in de "dierenwereld".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
...Iets wat men duizenden jaren gedaan heeft, hoeft niet meteen goed, de juiste handelswijze, geweest te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik doe het niet want slaan is een teken van onmacht. Ik ben mijn kind verbaal de baas. Ook fysiek maar dat laat ik niet zien door slaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ ast36850, inderdaad, wat al heel lang gedaan wordt of niet de juiste manier te zijn. Er wordt namelijk ook al duizende jaren gerookt en dat maakt het ook niet ineens gezond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, duizenden jaren, maar dan met een riem, een stok of een honkbalknuppel erbij. Het lijkt me meer onverwerkte woede van de ouders dan een correctie voor het kind.
Ik ben het eens met Lalena.
rose
13 jaar geleden
In de dierenwereld eten vrouwtjes soms mannetjes op na de paring. Of ouderen worden uit de groep gejaagd. Oh, ja, bijna vergeten, moorden uit winstbejag doen we ook al duizenden jaren. Gewoon blijven doen wat we altijd al doen, beschaving/vooruitgang is nergens voor nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat als je er goed over na denkt, je best wel begrijpt wat het verschil is tussen die "tik" die je in een heel enkel geval op je achterwerk kreeg, en "slaan". Ik ben thuis nooit, maar dan ook nooit geslagen, maar ik heb toen ik klein was wel in een heel enkel geval een tik gehad. Dit gebeurde in een enkel geval, als je heel erg over een grens ging. Dit gebeurde echter zo goed als nooit. Maar je wist wel dat er een grens was tussen gewoon een keer iets stouts doen (wat normaal bestraft werd), en dingen die gewoon ondenkbaar waren.
Deze dingen die "ondenkbaar" waren heb ik later wel eens gezien bij oppaskinderen. Bijvoorbeeld als 6 jarige schoppen en slaan of in het gezicht spugen, als je je zin niet krijgt. Zoiets had ik als kind nooit in mijn hoofd gehaald. Het gaf voor mij als kind aan dat er een grens was tussen "toelaatbaar, ook al is het stout" en "iets dat heel erg buiten de grenzen van toelaatbaarheid valt". "Je kind slaan als het stout is" vind ik van een andere categorie en keur ik ten alle tijden af. Of ik ook niet het brave, keurig opgevoede kind was geworden ZONDER die enkele tik laat ik in het midden, maar ik heb er zeker geen schade door ondervonden. Ik zie me het zelf echter niet als opvoeder toepassen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind dat er wel ruimte is voor nuance.
En tik op het achterwerk iets anders dan een klap in het gezicht of een kind buiten westen slaan. Het is allemaal een vorm van slaan, ok, maar niet van de zelfde categorie. Ik ga nu niet in op hoe afkeurenswaardig iets is.
Nee, uiteraard niet, een corrigerende tik is precies wat het woord zegt, een corrigerende handeling, geen geweld.

Mensen begrijpen nogal eens verkeerd wat onder geweld zou moeten worden verstaan, zo heersen er nu eenmaal veel misvattingen over dit soort onderwerpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan is het de aloude discussie Loenie vrees ik. Het zal dan neerkomen op een definitiekwestie. Als je het de gehele dag zou doen, of vrij geregeld dan klopt er iets niet, naar mijn interpretatie heb je het dan niet zozeer over een corrigerende tik, of op zijn minst over het te vaak gebruiken daarvan. Geweld is echter iets waar ik (in opvoedsituaties) pertinent op tegen ben en corrigerende tikken vallen daar niet onder. Uiteraard is het van belang dat je jezelf in de hand hebt als je dit middel gebruikt, sommige ouders hebben daar misschien een probleem mee, dan moet je ervoor kiezen dit middel niet te gebruiken, omdat het wel kan ontaarden in geweld. Maar de tik als zodanig is naar mijn mening geen geweld en bovendien heeft een wetgever zich daar wat mij betreft buiten te houden, als het tenminste bij een middel blijft, geen doel op zich.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is gewoon een grijs gebied. wat is geweld? ik zou mijn kind nooit slaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat geweld is is geen grijs gebied.
rose
13 jaar geleden
Nee, precies, slaan is geweld. Niks grijs gebied.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kinderen hebben, naast een verbaal signaal, een ondersteuning nodig die ze kunnen voelen. Dat is dan het stevig bij de arm pakken of een corrigerende tik. Persoonlijk vind ik dat stevig bij de arm pakken beter werkt. Als je kind zichzelf en z'n omgeving gevaar toebrengt met z'n gedrag (bijvoorbeeld de straat op rent), is 'Foei' roepen echt niet genoeg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Slaan is geweld, een tik is niet hetzelfde als slaan, dus wat mij betreft geen grijs gebied.
rose
13 jaar geleden
ter info: http://www.mijnwoordenboek.nl/synoniemen/tik
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, als je daar slaan gaat opzoeken krijg je dit: http://www.mijnwoordenboek.nl/synoniem.php?lang=NL&woord=slaan Wat ik bedoel is dat er nogal een duidelijk verschil is in het niveau van intensiteit tussen een tik en slaan.
rose
13 jaar geleden
Ja, ik begrijp dat je dat bedoelt. Maar m.i. is een tik geven een vorm van slaan, net als een hengst geven of een dreun geven. Ze verschillen van intensiteit, maar het is alledrie slaan. Ik beweer dus niet dat een tik een hengst is, maar als iemand je in het café een tik geeft, dan krijg je een klap.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad, als je dat in een café doet kun je problemen krijgen. Aan de andere kant vind ik het volkomen normaal dat wanneer iemand je fysiek aanvalt (let wel, dus niet dreigt dat te doen, maar daadwerkelijk tot actie overgaat) je jezelf dan verdedigt. Ook op die manier zou je over een corrigerende tik of geoorloofd correctief geweld kunnen spreken. Maar het wordt me wel duidelijk dat we het toch niet eens zullen worden. Dat is overigens niet erg naar mijn mening.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
.........en bedankt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ Loenie: Als je 4 kinderen met slechts 2 jaar ertussen op moet voeden, dan weet je wél wat ik bedoel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Loenie, als ouder probeer je het zo goed mogelijk te doen en soms lijkt een corrigerende tik het enige antwoord op gedrag van je kind(eren). Hoe dan ook, ik ben ervan overtuigd dat de meeste ouders heel erg hun best doen, met óf zonder tik :-) maar een tik veroordelen zal ik niet doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Rose, hoezo? Jij schrijft: "maar als iemand je in het café een tik geeft, dan krijg je een klap." Waarop ik onder meer schrijf: "Inderdaad, als je dat in een café doet kun je problemen krijgen."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik begrijp nu wat je bedoelt, maar ik lees 'iemand' en 'je' niet verkeerd om. Sterker nog ik ben het met je eens als je zegt: "maar als iemand je in het café een tik geeft, dan krijg je een klap." Daarnaast bood ik in mijn reactie echter nog een aanvulling op wat je zei.
rose
13 jaar geleden
Ah, I see...
Daar zijn de meningen over verdeeld. Wat mij betreft niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
naar kinderen toe zie ik een tik als brevet van onvermogen, plus je bevindt je mogelijk op een glijdende schaal.
dat gezegd hebbende, kan ik begrijpen als een getergde ouder een strontvervelend en eigenwijs kind eens een klats voor de broek geeft.
mits dit een zeldzaamheid is, zal het kind welliswaar geen pijn ervaren, maar er toch goed van schrikken, en begrijpen dat de ouder in kwestie het nu echt zat is.
dus huiselijk geweld, nee, maar structureel tikken geven keur ik af.
er zijn prettiger opvoedmethodes.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eindeloos vertelen dat je iets niet goed vind helpt over het algemeen niet. Een tikje op de vingers vaak wel.
Ik heb het dus niet over door de kamer heen rammen!
Nee, zeker niet. Dit doen we al eeuwen, maar de laatste jaren zijn er softe mensen die denken dat dat heel slecht is en dat je met eindeloos praten iets oplost. Dat is niet zo, dan denkt een kind gauw "ach het maakt niet uit als ik dat doe, ik hoeft toch alleen maar even een praatje aan te horen en dan is het wel weer klaar", dat is waardeloos, het spreekwoord zegt niet voor niets: "Wie niet horen wil moet maar voelen".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor een kind dat te jong is om bijvoorbeeld uit te leggen dat het écht niet aan de kaarsjes mag zitten, prima. Beter een tik op de vingers dan verbrande vingertjes. Dat is ook echt een corrigerende tik, niet een klap uit woede. Aan kaarsjes zitten doet PIJN (of in ieder geval schrik). En dan liever geen pijn die je bij de eerste hulp doet belanden.

Er zit wel een grens aan. Als je je 14-jarige nog tikken geeft in plaats van woorden te gebruiken, is er iets mis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De zogenoemde 'corrigerende tik' of nog erger 'pedagogische tik' bestaat helemaal niet. Er is niks pedagogisch aan een 'tik'. Het kind leert er namelijk niks van behalve dat het pijn doet. Het is juist belangrijk uit te leggen welk gedrag gewenst is en welk voordeel dit voor een kind op levert. (als je je kamer opruimt dan kun je je spullen sneller vinden.) Wat overigens niet wil zeggen dat een kind maar kan doen en laten wat hij of zij wil. Een kind heeft duidelijkheid en structuur nodig en dit kan ook op een positieve manier gebracht worden.
Dus of een tik gezien moet worden als huiselijk geweld, ik vind van wel, want het is niet wenselijk en komt de opvoedingssituatie zeker niet ten goede!

Toegevoegd na 14 minuten:
Als toevoeging;
Wat zou je er van vinden wanneer de crèche of het kinderdagverblijf waar je kind komt, meldt dat het 'gebruik maakt van de corrigerende tik'. Ik geloof niet dat veel ouders daar blij mee zouden zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee maar ik wordt zelf een beetje moe van de manier waarop het in ieder geval in de media wordt uitgemeten.

Ik denk zelf dat fijne goede en zorgzame ouders, die voor kleine kinderen heel af en toe een tik uitdelen beter zijn dan koude afstandelijke ongeinteresseerde ouders die daarmee een soort geestelijke wreedheid toepassen, 18 jaar lang elke dag van de week.

Die laatste komen daar mooi mee weg, nou dat vind ik dus jammer!!!!
13 jaar geleden
Je loopt het risico dat je kind zèlf ook tikken uit gaat delen als hij of zij vindt dat er iets gecorrigeerd moet worden.
Daarom alleen al moet je omzichtig om gaan met de corrigerende tik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er heerst een taboe op dit onderwerp. Zegt menigeen dat een tik niet kan, het merendeel van de ouders doet wat anders.

Toegevoegd na 2 minuten:
zie bijvoorbeeld de site die hieronder als bron staat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of het als huiselijk geweld gezien moet worden ligt aan de mate van het gebruik ervan en hoe hard de tikken zijn.
Ikzelf denk niet dat een corrigerende tik de beste oplossing is. Sowieso moet je proberen zoveel mogelijk te belonen in plaats van te bestraffen.
Als een kind iets fout doet kun je zat andere middelen inzetten om het kind op zijn plaats te zetten.

- Maak een strafhoek waar het kind moet blijven voor een paar minuten;
- Pak speelgoed af voor een bepaalde tijd;
- Laat ze hun kamer opruimen;
- Verlaag het zakgeld voor die maand;
- enz.......

Verzin iets origineels ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stelt soms weinig voor, zowel qua daad als effect, doch valt wettelijk gezien onder de noemer strafbare feiten.
Voor een corrigerende tik geldt , bij aangifte , een boete en ik denk inderdaad dat dit soort feit past in het cluster: huiselijk geweld.
Iedereen met een beetje gezond verstand begrijpt dat een tikje op de vingers de kinderziel minder zal schaden dan het kind een half uur in een donkere gang opsluiten. Maar de tik is gewoon makkelijker te meten. Vandaar valt hij binnen strafbare feiten.
Overigens ben ik zelf enorm tegen zowel lijfelijke als afzonder- straffen. Zie meer in het stimuleren (belonen) van gewenst gedrag. Maar om smaak wordt hier niet gevraagd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als een corrigerende tik huiselijk geweld zal zijn, dan is deze wereld simpelweg slap geworden.

De tik, die je krijgt omdat je wat fout heb gedaan (niet te hard, anders is het wel geweld), is zodat je het nooit meer fout doet. Het als geweld zien is hetzelfde als zeg maar de eeuwige discussie over wat wij mensen allemaal niet fout doen wat betreft de aarde, der zijn voorstanders en tegenstanders, maar 1 ding is zeker, vele zijn ermee opgegroeid en sommigen zijn zelfs professor geworden uiteindelijk.

T is gewoon, juiste moment toepassen en alles is OK.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om je kind tot orde te roepen is allereerst belangrijk welke leeftijdsgroep hij zit.

Ten tweede een tik uitdelen hoeft niet nodig te zijn, 'ook als een kind van 4 jaar ergens aan zit wat niet mag, tenzij het erg uit de hand loopt, is een juiste correctie het kind op een zodanige 'toon aan te spreken', dat hij begrijpt dat het niet mag, maar een tik, als het echt niet anders kan, maar beter niet.

Bij oudere kinderen is het helemaal taboe!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De corrigerende tik (mooi eufemisme voor 'opvoedkundig' slaan) (binnen het gezin) is huiselijk geweld, slaan is namelijk altijd geweld en binnen het gezin is huiselijk.

Je kunt er hooguit over discussiëren of het toelaatbaar geweld is of niet. De wetgever vindt het niet toelaatbaar.

De wetenschappelijke consensus is dat slaan in de opvoeding zeker niet en in veel gevallen averechts werkt, d.w.z dat 'de corrigerende tik' (of ergere vormen) negatieve gevolgen heeft op latere leeftijd.
13 jaar geleden
Je hebt de corrigerende tik en je hebt geslagen worden uit onvermogen en met mattenklopper, broekriem en andere zaken. dan valt het voor mij onder mishandeling. Een corrigerende tik is moet kunnen zolang dat niet elke dag gebeurt. Hun straffen echter met hen ( tijdelijk) iets dierbaars te ontzeggen heeft meer effect. Zoals bijvoorbeeld een uur eerder naar bed, of minder of geen tv of computertijd.
Want zou je dagelijks corrigerende tikken uitdelen, dan lijkt me dat uiteindelijk ook geen effect meer te hebben en je kind alleen maar tegen je in het harnas jagen. Dus gebruik dat echt slechts bij zeer hoge uitzondering. Leg ook uit waarom je het doet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ikzelf als vader heb aan een bepaalde blik genoeg om mijn twee meiden netjes te laten luisteren.
Een eerdere opmerking over die kaarsjes, beter een tik op de vingers, dan verbrande vingers, geeft al aan, dat ouders dan zelf niet snugger bezig zijn, om zulke verleidelijke dingen op het nivo van kinderhandjes te zetten.
Iets verleidelijks voor hun oogjes neerzetten, en dan hun aanleren dat ze eraf moeten blijven.
Tja, mijn mening is dan daarover, dat je dan het bewust opzoekt.
Dingen aanleren doe je spelenderwijs, stap voor stap, confronteer ze pas met bepaalde dingen als ze eraan toe zijn, het beginnen te begrijpen,
maar sommige mensen zijn van mening, dat kinderen al alles moeten weten op jonge leeftijd.
En als ze dan vervolgens geen gehoor eraan geven, volgt de bestraffende tik op de vingers.
Spijt me, dan ben je als ouder niet goed bezig.
Ik vind het wel een vorm van huiselijk geweld, maar ook onnodig en getuige van onmacht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een onmogelijke discussie.

Wie van een corrigerende tik direct 'geweld' maakt (de kindermishandeling-bruller) ontneemt anderen de ruimte om erover van gedachten te wisselen.

Een beetje talibanistisch: erotiek is dan direct porno, een stukje blote huid schaamteloos en een vrouw die zich niet helemaal houdt aan de verwachtingen van de man direct een hoer.
Dat soort getaboeiseer helpt niet.

Terwijl je ziet dat veel antwoorders serieus ingaan op de vraag. Het leeft, raakt en houdt mensen echt bezig. Ouders zijn verschillend, kinderen zijn verschillend. Dat de éen zijn kind nooit slaat terwijl het perfect opgroeit tot volwassene, wil nog niet zeggen dat dit opgaat voor alle kinderen en ouders.
Algemeenheden zijn in opvoeding nooit waar :-).

Volgens mij is belangrijk: regelmatig de vraag opnieuw stellen: kan dit? hoort dit? wat vinden wij er van?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, helemaal niet zolang een tik een tik is. Jammer genoeg hebben verdwaasde pseudopedagogen uit een misplaatste kinderliefde geprobeerd dat de mensen (en de overheid) wijs te maken. Als er iemand een eerste corrigerende tik verdient, dan zijn het wel die pseudopedagogen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee, een corrigerende tik zoals jij het noemt moet niet uit woede worden gegeven, maar uit liefde voor je kind. Dan is het geen geweld, want geweld wordt niet gedaan uit liefde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een corrigerende tik om een kind tot de orde te roepen kan geen kwaad. Ouders die nooit een tik uitdelen, schelden misschien, of erger nog, negeren hun kind misschien of doen iets anders wat door de "meerderheid" veroordeeld zou worden. Ook al doe je nog zo goed je best bedenk: perfecte ouders bestaan niet!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er staat weer een hoop onzin bij deze antwoorden.
1. Een corrigerende tik is niet strafbaar. Het mishandelen van een kind is strafbaar, maar dat is het al decennia. Sinds een paar jaar staat in het Burgerlijk Wetboek dat een kind het recht heeft op een opvoeding zonder geweld en zonder vernedering. Pas als een tik op geweld lijkt is hij verboden, maar nog steeds niet strafbaar, het staat immers niet in het Wetboek van Strafrecht, maar in het BW.
2. De wetenschappelijke consensus is helemaal niet dat een tik nooit werkt, of juist averechts werkt. De pedagogische wetenschap is net zo verdeeld als ouders in het algemeen en reageerders op dit forum in het bijzonder, zijn. Amerikaanse pedagogen als Diane Baumrind of - iets controversieler - Dobson hebben aangetoond dat een milde vorm van lijfstraf niet schadelijk is, en juist zorgt voor een betere ontwikkeling van het kind. Met name Baumrind vindt in Nederland onder wetenschappers volgers. Dus ook in Nederland zijn de wetenschappers verdeeld.

Conclusie: sommige reageerders op deze vraag weten niet goed waarover ze praten, of ze liegen glashard. Beide feiten zijn kwalijk als je zo stellig iets poneert.

Veel meer informatie kan je halen uit onderstaande link.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En corrigerende tik werkt op basis van het schrikeffect wat het teweeg brengt. Na 1 keer is een kind daaraan gewend en zal het als naar ervaren, maar pedagogische effecten zal het niet hebben.
De wet brengt het onder bij huiselijk geweld, dus je hoeft het je verder niet af te vragen. Het antwoord is altijd positief.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jammer dat door een tikje direct als geweld te benoemen men een discussie bewust een hoek in duwt.

Hele volkstammen zijn opgegroeid met een tik ondergetekende ook en ik heb daar geen enkel trauma aan overgehouden. In mijn jeugd was het nog wel eens zo dat een leraar een tikje gaf. Als ik dat thuis vertelde dan had ik nog een tik aan mijn broek.

Dat wil niet zeggen dat ik sla. Ik doe mijn kinderen geen pijn. maar al;s het echt nodig is tik ik wel eens, maar dat is een tik als schrik en niet als pijn. Want dat is een tik, hier wordt door sommigen een tik direct uitgelegd als het zwaar pijnigen van een kind. Dat doe je niet je geeft een schrik. Dat is hetzelfde als plots bij de arm pakken en naar je toe trekken. Dan krimpt een kind ook in elkaar.

Dat doe je als een kind echt niet luistert of voor rede vatbaar is of als schrik tegen een mogelijke verwonding zoals hete kachels.

Je doet het wel zo min mogelijk.

Nogmaals een tikje is wat anders als een kind pijn doen.

En kom nu maar op met die minnen.
Want volgens sommigen hier ben ik een criminele bruut
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ten eerste zou je je partner of iemand anders kunnen vragen om jou een corrigerende tik te geven
dan kan je navertallen hoe het voelde
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat is nu precies een corrigerende tik? Voor mij is het een afblijftik, daar mag je niet aan zitten. Als ik mijn kinderen heb verboden ergens aan te zitten en ze doen het toch krijgen ze een tik over de vingers, maar mijn man ook. Als ik een slagroomtaart op tafel heb staan en iedereen denkt er een lik van te kunnen pakken krijgen ze een tik over de vingers zelfs mijn vader, ook voor hen geldt wie niet luisteren wil....En nee ik vind het geen huiselijk geweld. Huiselijk geweld is als je zonder reden verrot gemept wordt, of de straf totaal niet in verhouding staat met de oorzaak, maar een keer een tik over de vingers of iets stevig bij de arm pakken omdat je kennelijk niet doordringt tot het kind is geen huiselijk geweld. En kom niet aan met dat kan anders, een kind met ADHD dring je niet altijd even vlot in door terwijl dat soms wel nodig is, daarbij moet je soms even een schrikmoment gebruiken, en dat kan alleen fysiek (nb, alleen even bij de arm naar je toe trekken, een tikje over de vingers, geen door elkaar gerammel, of maar door slaan).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou hiet niet zien als huiselijk geweld, maar een corrigerende tik wijst vaak wel op onmacht.
Wanneer ouders het niet meer met woorden op kunnen lossen wordt er uiteindelijk maar een tik uitgedeeld en dat is geen huiselijk geweld.
Maar het ligt wel aan de hoeveelheid van de tikken, kijk één tik in de zoveeltijd zorgt niet voor schade.
Maar als het zich herhaaldelijk voordoet moet er wel over nagedacht worden.
Ik vind dat je je kinderen niet zou moeten slaan, niemand niet uberhaupt!
Dat is of onmacht of de ander opzettelijk pijn doen, die intentie zou niemand hebben lijkt me!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
NOOIT JE KIND SLAAN, OOK NIET ONDER HET MOM VAN CORRIGEREN!
of je het nou strafbaar wil maken of niet, je wil je kind een bepaalde mate van beschaving bijbrengen en geen angst voor jou handen.
Slaan of een tik uitdelen is in onze maatschappij NIET normaal. En dat wil ik graag zou houden.