Is vrijmetselarij een substituut voor geloof, of kun je én vrijmetselaar én gelovig zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Je kunt heel goed vrijmetselaar én gelovig zijn. Sterker nog, als ik het goed begrijp staat de vrijmetselarij open voor allerlei soorten gelovigen, maar wordt wel *een* vorm van geloof (namelijk in een schepper/opperbouwmeester) geëist. Of je die schepper dan Jahweh of Allah noemt maakt dan niet uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Vrijmetselaars erkennen meestal een zogenaamde opperbouwmeester. Er zijn in de meeste landen enkel gelovige vrijmetselaars. In Europa zijn er evenwel bepaalde obedienties waar de meerderheid niet gelovig is. Je kunt stellen dat wereldwijd de meeste vrijmetselaars gelovig zijn, behalve in West Europa.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan heel goed. Mijn oom is vrijmetselaar en die is daarnaast ook gewoon lid van de kerk.