De economische crisis! Hoorde prof. Heertje gisteren spreken over twee verschillende scenario's. Welke van de twee acht jij het meest waarschijnlijk?

Scenario #1: ná de crisis wordt het weer net als vóór de crisis met bijvoorbeeld een groeiende en zelfde soort consumptie en dezelfde soort aandacht voor de 'andere' problemen (uitdagingen) die we hebben, zoals die met het klimaat, de energievoorziening en het waterprobleem.

Scenario #2: ná de crisis wordt het anders dan vóór de crisis. Er zal minder en anders worden geconsumeerd en er komt meer en meer effectieve aandacht voor de eerder genoemde problemen en uitdagingen!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eindelijk eens een vraag van iets minder bedenkelijk niveau:) +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag +1

Het beste antwoord

Ik hoop ergens stiekum 2 ; dat zou mooi zijn, en dan heeft al dat gedonder toch nog ergens toe geleid. Zelf consuminderen we al tijden, en ik moet zeggen : dat bevalt er goed, maar je moet er WEL wat voor doen en af en toe voor laten. Maar ik vrees dat het toch scenario 1 wordt ; over tot de orde van de dag en doen of er niks gebeurd is (en geef toe, we merken er ook weinig van) en lekker door-over-consumeren.

Maar toch hoop ik ook in dat geval dat er wel langzaam meer basis zal zijn gekomen - vooral ook bij regeringen en grote bedrijven - voor het verder investeren in en zoeken naar duurzame oplossingen ; het cradle-to-cradle principe enzo.

Veel van de genoemde en niet-genoemde mondiale problemen worden toch in eerste instantie veroorzaakt doordat er zo verschrikkelijk veel geld mee gemoeid is. Wat dat betreft kan de crisis niet diep genoeg zijn, en k denk dan ook dat-ie niet diep genoeg is. Wil je consequent enop de lange termijn iets veranderen, dan zullen we in eerste instantie allemaal flink moeten bloeden, en logischerwijze zetten we alles op alles om dat te voorkomen.

Helaas maken zachte heelmeesters stinkende wonden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Ik denk scenario 1.
De mens vergeet snel, vooral slechte ervaringen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat beide scenario's uit zullen komen...

Scenario 1 zal meer betrekking hebben op de hoge midden-inkomens en hoge-inkomens...

Scenario2 zal meer betrekking hebben op de lage-inkomens en de lage midden-inkomens...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Scenario #1 lijkt mij het meest waarschijnlijk. Misschien de eerste jaren na de crisis nog niet, maar daarna al snel wel, de mensen denken dat het allemaal wel losloopt. En zeker de generatie die de crisis niet echt bewust meemaakte (kinderen van nu, en jonger)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Scenario 2 zal voor de aarde en haar bewoners beter zijn, want zoals we de aarde voorheen kaalsloegen kan niet meer ...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk (vrees) scenario 1. Da's de innerlijke natuur van de mens.

Wel met iets meer aandacht voor vervuiling en onze ecologische voetafdruk. Maar dat heeft niets met de crisis te maken. Dat heeft vooral met de economische groei te maken, die ons in staat stelt ook "hogere doelen" na te streven.

We zien nu al dat arme landen zeer vervuilend zijn (relatief dan), en de rijkste landen het minst vervuilend (muv de VSA).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat moet bijna wel scenario 1 worden. De crisis wordt nu al overdreven ingezet door media en misbruikt door bedrijven om mensen op straat te zetten. Ik denk dat veel mensen nu al "crisismoe" zijn en weer over willen tot de orde van de dag.

Dat dit niet goed lukt heeft diverse factoren, maar dat we er uiteindelijk zelf een positieve draai aan kunnen geven staat voor mij vast. Bijv. door het kooppatroon weer normaal in te zetten waar mogelijk. Dat is goed voor de economie, en zorgt vanzelf voor oplossing van de crisis.

Scenario 2 acht ik minder waarschijnlijk. Minder consumeren is een trend die ik vrijwel nergens zie en die niet voor de hand ligt. Een overdreven aandacht voor milieuproblematiek en dergelijke, daar zit volgens mij ook niemand op te wachten. Het zijn zaken die 'secundair' zijn voor veel mensen. Dat wil zeggen, iedereen wil bijvoorbeeld iets aan het milieu doen, maar niemand wil zijn auto hiervoor laten staan. Zie daar het bewijs.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
scenario2, dan weer scenario 2 enz enz...

Totdat het 1 keer scenario 1 is... dan stopt het...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heertje is wel slim want hij gaat altijd gelijk hebben want het wordt een combinatie van de twee en alleen de tijd is de bepalende factor in welk scenario we zitten. In fase 1 zal het meer scenario 2 zijn en succesievelijk glijdt het door naar scenario 1. Dus ook overlap zal bestaan. Immers we hebben toch ons best gedaan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Scenario 1 lijkt me het meest waarschijnlijk. De mens is hardleers en leert niet vaak van zijn fouten. Soms tijdelijk, maar na een tijdje wordt alles weer vergeten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Doupleyoupee;

Hoewel ik een groot voorstander van optie 2 ben zie ik tekenen dat er nu al een beweging gaande is om optie 1 aan te zwengelen. Nou ja, daar volgt vanzelf vroeg of laat ook weer een (nog grotere?) crisis op en misschien dat we er dan wel iets van hebben geleerd.