Hoe komt het dat in Duitsland veel minder wordt geklaagd over verstoorde treinenloop?

Tijdens de kerstdagen was ik in Berlijn. Op het nieuws hoorde ik veel berichten over verstoringen in de treinenloop vanwege de sneeuw.

--  De dienstregeling was al flink beperkt om te kunnen blijven rijden, en die beperkte dienstregeling zou nog veel verder worden teruggebracht.

--  Zelfs internationale treinen en langeafstandstreinen, die normaal gesproken de hoogste prioriteit hebben, waren flink vertraagd.

--  Veel treinen zijn defect door de sneeuw.

--  Veel wissels doen het niet meer door ijs, bevriezing, en kapotte wisselverwarmingen.

Precies dezelfde problemen als in Nederland dus.

Toch hoorde ik géén grote protesten, en was er geen politiek tumult.

Hoe komt dat? Of heb ik iets gemist, en is er ook in Duitsland sprake van "officiële" ontevredenheid?

Picture for question
Cryofiel
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Omdat ze daar niet van de lente tot eind herfst beloftes maken hoe het deze winter gegarandeerd allemaal is opgelost en dat alles winter-klaar is :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Hopeloosheid, machteloosheid en nutteloosheid.

Vooral dat laatste zou voor ons ook een reden mogen zijn om van een mug geen olifant te maken. Want hoe nutteloos is het om je druk te maken om iets waar je zelf absoluut geen enkele invloed op kan hebben.
Misschien zijn wij Nederlanders wel een nuchter volk, maar we kunnen ons om van alles en nog wat enorm druk maken. Zodanig dat het vaak buiten proporties groot wordt gemaakt.

Bij ons is er wel weer een politieke tumult, maar dat is alleen maar bedoeld naar de burgers toe, om het medelijden van de politicus te laten zien. Zodat deze politicus laat zien dat hij geeft om de gewone burger. Alleen daarom wordt het opgeblazen en naar de media toe gebracht. De regering kan net zo goed ook op de achtergrond de zaken op orde brengen.
Maar alles is nu eenmaal belangrijk voor de stemmen van de kiezer. En om het medelijden te laten zien. Volslagen nutteloos en heel inefficiënt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uit eigen ervaring en uit verhalen van buitenlandse kennissen die ooit bij me op bezoek waren heb ik begrepen dat ons treinenstelsel één van de besten ter wereld is.
Ook in Duitsland is meer dan geregeld wat aan de hand op het gebied van treinen. Zij zullen er meer aan gewend zijn dan wij Nederlanders.

Komt nog bij dat wij Nederlanders wel wereldkampioen klagen zijn :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat het duitse volk veel volgzamer is dan het nederlandse.
Een duitser zal veel meer accepteren en gehoorzamer zijn aan overheid en hun instanties.

Los daarvan is het natuurlijk absurd dat zodra er een paar blaadjes op de rails liggen of er 2 nachtvoorstjes geweest zijn ons (door belastinggeld betaalde) zo peperdure openbaar vervoer platligt . (ow dit is natuurlijk een typisch nederlandse reactie)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In nederland is de afhankelijkheid van de trein groter. In Duitsland is het normaler om met de auto op stap te gaan als je van stad naar stad moet, dan in Nederland. Zoals mijn vrouw het al zei toen ik hierheen kwam: We hebben een tweede auto nodig, want zonder auto kan je weinig.

Het gevolg: In duitsland is er veel aandacht voor snelwegen & doorgaand verkeer in de winter (Zie wetgeving winterbanden) en zijn mensen minder afhankelijk van openbaar vervoer voor langere afstanden. De wegen zijn gewoon prima toegaanbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een Hollander moet nu eenmaal klagen. Is het niet over de treinen, dan zijn het wel de files, of de justitie, of de politiek, of het werk of geen werk. Als je veel mensen moet geloven dan deugt er niets in dit land.
Ga dan verhuizen naar een derde wereldland.
Ik denk dat Nederland dan pas een prachtig land is!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Duitsland is alles beter geregeld. Ik denk dat men er minder klaagt omdat de treinen normaal wel goed en op tijd rijden. Die enkele keer dat het wat minder gaat, kan men erop teren dat al die andere keren de reis goed verliep. Van alle Nederlanders klagen de Hollanders het meest, En aangezien de 'nationale' tv en radiozenders ook in Holland zitten, zie je die zeurkousen heeft meest op tv. Voorts is het management van NS en Prorail klungelig, amateuristisch, en wordt dat ondanks beloftes nooit beter. Uiteraard graaien de Hollanders graag in de pot met centen en schuiven ze zich rijkelijk provisie en loonsverhogingen toe. Dat zet - terecht - kwaad bloed bij de reizigers. Omdat de Hollanders graag via het ons-kent-ons principe werken, maakt Deutsche Bahn nauwelijks kans om de concessie in de nabije toekomst van NS over te nemen. Dat is heel jammer.