Wat is een goed gezelschapsspel?

Toegevoegd na 25 minuten:
En waarom vind je het een goed gezelschapsspel?

Leeftijd: jongvolwassen tot volwassen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (13)

Risk vind ik een leuk spel om met anderen te doen.

Toegevoegd na 32 minuten:
Het is spannend en gezellig!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Monopoly.
Mens erger je niet.
Diverse kaartspelen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Voor welke leeftijd eigenlijk?

Voor kinderen: zakdoekje leggen of ezeltje prik.
Voor volwassenen: strippoker.

Toegevoegd na 3 minuten:
En voor jong en oud tesamen: Sjoelen of Jeu de boules.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Triviant
http://nl.wikipedia.org/wiki/Trivial_Pursuit

sjoelen!

Toegevoegd na 1 minuut:
Sjoelen is altijd gezellig. Een speelt, een ander houdt de score bij, een derde helpt met de stenen. En de rest kijkt toe en kletst gezellig.

Triviant: leuk, leerzaam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
yahtzee vind ik ook altijd wel leuk.
en klaverjassen, is gewoon gezellig.

als ik spellen met kinderen doe vind ik doolhof, ganzebord, monopoly ook wel heel leuk.
13 jaar geleden
Monopoly, omdat het heel spannend kan zijn, je kan elkaar even 'pesten' door dure straten te kopen.
Of rummikub, iedereen kan het.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Kolonisten van Catan.
Er zijn nog steeds hele groepen mensen (jongvolwassenen en volwassenen ) die dat regelmatig met elkaar spelen .
Het is een deel strategie, een deel geluk, en redelijk in balans, elke keer anders , eenvoudig te leren maar moeilijk om heel goed in te worden (kenmerk van zo ongeveer elk goed spel). Er zijn allerlei uitbreidingen op die het spel vaak nog leuker / beter maken.
Het enige nadeel is dat je wel met minimaal 3 personen moet zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij spelen graag Mahjong. Niet de versie van steeds twee dezelfde steentjes van de hoop halen, maar het echte spel. Nadeel is dat je het even moet leren, maar dan is het wel echt leuk.
Kinderen kunnen het ook, vanaf een jaar of tien denk ik.

Toegevoegd na 2 uur:
Een leuk spel voor twee mensen is Abalone. Heel simpel maar echt een leuk denkspel. Alleen nog tweedehands te koop, ben ik bang, maar wel de moeite.

En scrabble is natuurlijk ook een gouwe ouwe. Wel een woordenboek bij de hand houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is waar, dat is wel eens lastig. Maar het spel is absoluut erg leuk.
corzijlstra
13 jaar geleden
Scrabble moet eigenlijk zonder woordenboek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het woordenboek is niet om woorden op te zoeken die je kunt leggen, maar als 'scheidsrechter' bij meningsverschillen.
Stratego
Wobble
Rummikub The Original de Luxe
Ganzenbord
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ligt eraan hoe groot de groep is.

Ik speel zelf nog elke maand met 3 anderen Steden & Ridders (uitbreiding op kolonisten van Catan).
Het leuke hieraan is dat het speelveld elke keer weer anders is. Er is geen bord, maar losse tegels die geschud worden en dan neergelegd. Op die tegels komen getallenfiches, ook op vaste manier neergelegd: kortom: elke keer ziet het bord er weer anders uit.
Je bent toch minimaal een uur bezig. Het is een combinatie van geluk en strategie, maar anders dan in het basisspel kun je met Steden & ridders ook je tegenstanders meer dwarszitten.

http://www.999games.nl/spel/De+Kolonisten+van+Catan%3A+Steden+en+Ridders

Ook een erg leuk bordspel is: Agricola. Je eigen boerderij bouwen en uitbreiden.
http://www.999games.nl/spel/agricola

Mocht je een groep van een man of tien hebben, dan is een leuk spel: 30 seconds.
Je hoeft er niet voor aan tafel te gaan, je kunt lekker onderuit gezakt op de bank blijven liggen.

http://www.999games.nl/spel/30+seconds

Nee, ik heb geen aandelen in 999-games. Ik speel alleen regelmatig spelen die van hen vandaan komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor mij is Monopoly het spel. Waarom?
50 jaar geleden (Jezus wat lang) was ik bij mijn zus in Amsterdam op bezoek en speelde daar een spelletje Monopoly, samen met haar man en de kinderoppas.
Op het eind van het spel bezaten de kinderoppas en ik praktisch alle straten en wij wonnen dan ook overtuigend. Wij bleken een onverslaanbaar koppel. En dat zijn we nog steeds na 46 jaar huwelijk. Lang leve Monopoly.
Zou zo een verhaal uit de Magriet kunnen zijn, maar sommige verhalen zijn waar!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij noemen het ‘ponyrijden’. Je hebt nodig een stel kaarten en een heleboel fiches of kaartcenten.
Op tafel leg je naast elkaar: (afbeeldingen van of uit een tweede kaartspel) ruiten boer, schoppen vrouw, harten heer, en de combinatie van klaveren heer plus aas.
Je deelt de kaarten, zodat je één stapeltje te veel hebt. Dus als je met vier man speelt, deel je voor vijf uit.
Elk nieuwe ronde vereist een eenmalige inzet van iedereen, dan legt iedereen bijv. één cent/fiche op elke kaart die uitligt op tafel. Als je met *tien man speelt ligt er op ruiten boer *10 fiches, op schoppen vrouw, op harten heer en op de combinatie ook. Dus in totaal *40 fiches.
Iedere speler bekijkt zijn setje kaarten en kan desgewenst bieden op het stapeltje wat over gebleven is. (Hier komt heel wat blufwerk bij te pas!) De hoogste bieder verdeelt naar eigen inzicht zijn bod over de kaarten op tafel en RUILT zijn setje tegen het andere setje. Iemand begint met de laagste van rood of zwart uit te spelen, bijv. hij kiest voor rood, vervolgens voor ruiten en zijn laagste kaart daarvan is 8. Dan komt de 9, dan de 10, dan boer ruiten EN DIE KRIJGT WAT ER INMIDDELS OP DIE KAART LIGT. Op een gegeven moment stagneert het, omdat de ontbrekende kaart in de afgelegde stapel zit.
Dan moet er gewisseld worden van kleur. Na zwart moet rood; na rood moet men met zwart uitkomen, te beginnen met de laagste van die soort. Als een van de kaarten op tafel komt die matcht met de tafelkaarten (zie afb.) verdient men wat er op ligt. De combi klaveren kan flink oplopen, want die gaat er pas uit als iemand BEIDE kaarten op tafel kan leggen. Als iemand al zijn kaarten kwijt is verdient hij ook aan wat de anderen nog aan kaarten in handen

Toegevoegd na 1 minuut:
Lastig om uit te leggen, terwijl het eigenlijk een heel eenvoudig, maar amusant spel is. Het leuke is dat je het kunt spelen met twee, maar ook met een onbeperkt aantal deelnemers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Yahtzee, ganzenbord, mensergerjeniet, halma, scrabble

Toegevoegd na 6 minuten:
Pimpampet
13 jaar geleden
Levensweg vind ik ook wel leuk.. Omdat er leuke dingen in terugkomen zoals trouwen, een huis kopen, kinderen krijgen. En kiezen of je gaat werken of studeren. Dus er zit ook nog iets 'leerzaams' in.