Kunnen mensen veranderen?

Bij bijvoorbeeld vroeger mishandeling ofzo? Kan diegene dat later niet meer doen en een ander mens zijn? En moet je diegene dan een kans geven of gaat het principe van "eens een...altijd een.." op?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (8)

Absoluut, door alle gebeurtenissen en ervaringen kan een mens zowel in positieve als negatieve zin veranderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk dat mensen niet kunnen veranderen. Karakter...
Ze kunnen der eigen wel aanpassen en inhouden.
Dit geld wel voor volwassen mensen.
Kinderen zijn nog flexibel omdat ze nog niet volgroeit zijn en nog in ontwikkeling zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mensen kunnen zeker veranderen...
diegene die het heeft meegemaakt is diegene die bepaalt of je diegene die je heeft mishandeld nog een kans te geven...
ook al is de mishandelaar bijna net zo goed als God nu...het slachtoffer heeft levenslang, niet de dader...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Elk mens verandert elke dag. Door wat je meemaakt, door nieuwe inzichten die je krijgt, door ervaringen die je opdoet. Meestal gaat dat geleidelijk. Soms is een ervaring zo shocking dat je je van het ene moment op het andere moment anders kunt voelen en je anders kunt gaan gedragen. Ik geloof dus niet in "eens een.. altijd een..." .
Ikzelf ben een heel ander mens dan twintig jaar geleden. Qua karakter, gedrag, levensinvulling, visies en meningen. En ik ben blij dat ik nooit ben vastgepind op de overtuiging "eens een... altijd een", want zo'n overtuiging zorgt ervoor dat het moeilijker wordt om te veranderen.

Maar wees niet naief door te denken dat een verandering als een soort van wonder kan plaatsvinden. Iemand moet er wel moeite voor doen, inzichten krijgen. Als iemand in het verleden heeft mishandeld, lijkt het me goed om iemand een kans te geven, maar wel op je hoede te blijven totdat de tijd geleerd heeft dat je de persoon kunt vertrouwen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet mensen altijd een tweede kans geven. Bijvoorbeeld een jongen bij mij in de klas. hij was altijd een stoerdoenertje maar na een gebeurtenis is hij veranderd en is hij lief en aardig geworden maar soms zie ik wel weer wat stoerdoenertje in hem maar ik ben nu hele goede vrienden met hem en ik ben er blij mee dat ik hem een tweede kans heb gegeven dus gewoon doen.

Maar wees wel voorzichtig niet meteen met zijn tweeen alleen ergens naar toe als hij erge dingen heeft gedaan in het verleden. Gewoon rustig opbouwen met een relatie (liefde of vrienden maakt niet uit)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat was vroeger.

Vroeger is verleden tijd. Geweest. Achter de rug.
Jaren geleden. Ooit.

Het NU is op dit moment.
Nu zou hij dat nooit meer zeggen. Dat zeg je zelf.
Waarom dan in het verleden blijven hangen?
Dat is zo jammer.
Leef NU.

Ik weet wel dat dat makkelijker klinkt dan doen,
maar om gelukkig te worden moet je dat wel leren.

Ja, mensen kunnen veranderen.
Jij dus ook, door te leren het verleden los te laten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk blijft het in je achterhoofd hangen, maar al jij WIL veranderen gebeurt het ook.

Je moet je zelf een kans geven om opnieuw te beginnen, ze zeggen niet voor niets begin bij je zelf!

Het principe eens en voor altijd,is een uitspraak die gedaan is zonder erbij na te denken. Als wij mensen bij alles wat we fout doen/gedaan hebben denken /weten dat je je zelf niet kan verbeteren dan ben je in mijn ogen een 'supermens'.

Dus mijn antwoord is: Ja mensen kunnen veranderen, een ander mens worden, en ja je moet die mensen een kans geven om van hun fouten te leren!

In sommige "extreme" gevallen is het principe "eens een... altijd een...

Toegevoegd na 1 uur:
eens een...altijd een... terecht.

Toegevoegd na 1 uur:
Voor de duidelijkheid, de volledige verbeterde zin: In sommige "extreme" gevallen is het principe "eens een...altijd een...terecht!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
volgens mij veranderen mensen hun hele leven, afhankelijk van omgeving, wat ze leren van ervaringen, alles blijft veranderen in hun leven, en mensen veranderen mee. niet alles verandert, maar wel als het nodig is. bewust of onbewust.