Zijn de mensen in arme landen gelukkiger?

De mensen uit arme landen op tv lijken heel gelukkig, omdat ze dansen en zingen en lachen. Zijn zij gelukkiger dan wij die werken, eten, slapen en werken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (5)

die mensen hebben niet de zorgen die westerse landen hebben, ze komen hun dag toch wel door, er heerst geen druk, geen rekeningen die betaald moeten worden...
ze leven ook meer in harmonie met elkaar...dus zijn ze gelukkiger...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Denk je dat mensen in "arme landen" niet eten slapen en werken? Volgens mij meer werken dan eten en slapen...

Ik denk dat dit een vertekent beeld is. Als er een camera op hen gericht is wil men zich misschien beter voordoen dan ze zijn. Er zijn (buitenlandse) gasten en die ontvang je vriendelijk is vaak de gewoonte. Dus zal men lachen en hun traditionele dansen en liederen laten horen. Maar ik denk dat je daaruit niet kunt concluderen dat zij gelukkiger zijn. Hun leven is weliswaar eenvoudiger, maar men moet hard werken om te kunnen overleven. Vaak is er sprake van een hoge kindersterfte, ziekten, honger, oorlog.

Als je echt wilt weten of iemand gelukkig is moet je dat iemand zelf vragen. Dat verschilt zo ontzettend per persoon. Ook in arme landen heb je gelukkige en ongelukkige mensen. Net als hier in het rijke Westen.

Als je bedoelt "sneller tevreden" dan ben ik wel geneigd te zeggen dat mensen in "arme landen" sneller tevreden zijn. Wij verwende westerlingen hebben alles wat ons hartje begeert en willen toch nog meer en zijn chronisch ontevreden. Als je niks hebt ben je meestal blij met alles wat je krijgt, hoe klein ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja het is moeilijk voor mij als "rijke westerling"een goed antwoord te geven. Ik kan natuurlijk niet voor hen spreken.

ik ben wel eens in een ontwikkelingsland geweest, waar dus echt een tekort aan eten en water was. Zeer pijnlijk om te zien. Maar het heeft mij wel geholpen te relativeren.

Als mensen honger hebben zal dat absoluut hun gemoedstoestand bepalen. Je hebt gewoon minder energie. Maar toch hier werd ook gelachen en grapjes gemaakt. Wat je niet moet vergeten is dat deze mensen niet beter weten en ze maken er het beste van. Net als ieder ander zal doen. ze zijn gewoon blij met een potlood omdat ze niet gewend zijn om een playstation voor sinterklaas te krijgen. ze zijn gewoon blij met een goede maaltijd.Dus naar hun maatstaven zijn ze gelukkig.

ik kan het denk ik het beste uitleggen met het volgende voorbeeld:

Stel dat er een land is waar niemand hoeft te werken, iedereen heeft gewoon alles wat zijn hartje begeerd.
er is geen arm of rijk. stel dat iemand uit dat land naar nederland zou komen (of welk land ter wereld). en ons elke dag in de file ziet staan om naar zijn werk te gaan, zodat ze met een beetje geluk 3 weken per jaar op vakantie kunnen gaan of even niet te hoeven werken.
dan zouden die mensen denken, ach wat zielig!
Maar zijn wij dat ook echt?

Een ander voorbeeld: Ik bezocht een schooltje.
Er stonden oude houten vervallen bankjes. Ik dacht ach wat zielig. Wat bleek nou? Deze bankjes hadden ze pas gekregen en de kinderen waren erg erg blij mee, want voorheen zaten ze op de grond.

Maar gelukkiger dan wij dat durf ik niet te zeggen.
Goed ze staan niet in de file naar hun werk, hebben geen stress omdat ze het kado op het verlanglijstje van hun kind niet kunnen vinden. Maar daar tegenover staat dat zij weer hele andere zorgen hebben. bijvoorbeeld niet naar de dokter kunnen omdat ze geen geld hebben.
Maar dat ziet en weet de gemiddelde toerist niet. Wij gaan ook niet meteen onze zorgen aan de eerste beste toerist die voorbij komt vertellen. Wat wij zien zijn die lieve lachende kinderen die zwaaien naar een blanke omdat ze die nog niet zo vaak hebben gezien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat doen mensen in rotte leefomstandigheden bv. oorlog? Als ze niet door bombardementen geplaagd worden gaan ze heel veel uit om hun zorgen te vergeten. Toen het oorlog in Joegoslavië was (1992-1995) zaten de restaurants en de terrasjes gewoon vól. In de 2de wereldoorlog ging men vaak uit dansen, naar het cabaret of de film. Waren deze mensen gelukkiger dan wij nu? Nee, maar je moet toch wat. Zo is het ook in landen waar de mensen arm zijn. Schijn bedriegt.
13 jaar geleden
Vaak kunnen mensen(uit arme landen) zich moeilijk aanpassen in Westerse landen, omdat hun cultuur/traditie nu eenmaal anders is. Ik denk dat ze gelukkig(er) zijn in hun eigen land, ondanks alle luxe die wij hier kennen.

Je zegt wel dat ze gelukkig LIJKEN, dat is een beeld die wij schetsen door het zien van bijvoorbeeld TV beelden, het lijkt alsof ze altijd lachen, maar als je goed kijkt zie je het verdriet in hun ogen...

Ik denk dat educatie betere voeding en hygiene hun leven zeker zal verrijken, blijer maakt, dat is iets wat ontbreekt in hun leven.

Dat maakt mij als Westerling ongelukkig!

Kortom ik denk dat ze op hun manier gelukkig(er) zijn.