waarom worden eigenlijk niet alle zeden criminelen op foto gepubliceerd.

naar aanleiding van het uitkomen van het seksueel misbruik bij zeer jonge kinderen op oa kinderdagverblijf het hofnarretje in Amsterdam.
Vreselijk wat daar is gebeurd en een goede zet van de recherche om een foto en naam van de dader duidelijk op internet te plaatsen. Het moet herkenbaar en je moet in zulke zaken mensen eerlijk informeren. Het gaat om ouders wiens vertrouwen totaal is misbruikt en kapot ligt. Wat erg voor de kinderen.
Ik vraag me af waarom de foto's niet worden gepubliceerd van alle anderen die weerloze kinderen beschadigen. Persoonlijk vind ik dat het rechtsysteem geen enkele consideratie hoeft te tonen met dergelijke (sorry heb er geen woord voor) wiens misdaad bewezen is.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Een misdaad is in ons systeem pas "bewezen" na een veroordeling door de rechter. Dus voorlopig is deze man een verdachte en verdachten hebben recht op bescherming van hun privacy, hoezeer dat ook tegen je gevoel kan indruisen.

In dit geval is er iets uitzonderlijks aan de hand: de politie heeft er (ongetwijfeld in overleg met justitie) voor gekozen om de foto te laten zien zonder 'balkje'- ik vermoed vooral omdat hij ook particulier bezig was als 'oppasser'. Ouders die deze man ingehuurd hebben kunnen zich zo ook melden en alert zijn op of er iets met hun kind aan de hand kan zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mee eens!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heel goed Hippo

Andere antwoorden (2)

Dat is (vindt ik onterecht) vanwege hun privacy.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om mensen de gelegenheid te geven na hun straf weer hun leven op te pakken.

Natuurlijk moet ervoor gezorgd worden dat dit soort dingen niet kan gebeuren, en als iemand eenmaal de fout in is gegaan dat dit nooit meer gebeurd. Maar is een foto op internet zetten daarvoor echt de beste manier?

De praktijk is dan mensen hopeloos worden als ze worden aangesproken op dingen die ze (niet meer) doen. Bedenk bijvoorbeeld maar eens hoe snel je chagrijnig wordt als je drie keer gevraagd wordt of je sago bent. Hetzelfde effect kan spelen bij pedofielen. Doordat ze constant ver- en beoordeeld worden over iets wat ze niet meer doen wordt de grens om het juist weer wel te doen lager. Iedereen verwacht het toch al van ze.