Mag je officieel bedelen op straat? Lees ook extra uitleg.

Ik heb laatst meegemaakt(nadat ik een cursus gedaan heb, hoe ga ik met mijn medemens om) prompt nog geen 2 minuten dat ik in de auto stapt komt er iemand op me af en vraag om een x bedrag voor benzine geld om zijn kinderen op te halen, in het kort gezegd, gaf hem 10 euro omdat ik met hem te doen had.

De volgende dag staat hij op dezelfde plek iemand geld af te troggelen, voelde me belazerd, en weg met mijn goeie voornemens....vandaar mijn vraag?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Bedelarij ('schuldig is hij die in het openbaar bedelt') en landloperij ('schuldig is hij die zonder middelen van bestaan rondzwerft') waren tot het jaar 2000 opgenomen in het Wetboek van Strafrecht. De wettelijke bepalingen werden echter geschrapt omdat het strafbaar stellen daarvan achterhaald zou zijn. Gemeenten bepalen sindsdien zelf, in overleg met de politie, of ze een verbod opnemen in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). Gemeenten kunnen vervolgens ook zelf bepalen of handhaving van een bedelverbod prioriteit heeft. Niet alle gemeenten hebben bedelen verboden. Uit enquêtes blijkt wel dat veel mensen zich aan bedelaars storen, vooral als die zich opdringerig gedragen. Overigens lijkt de man die jou geld aftroggelde mij geen bedelaar maar een oplichter.

nee dat mag niet, sterker nog als je die persoon nog steeds ziet regelmatig moet je de politie bellen.. dan is t zo afgelopen...

Tja, vloeken mag ook niet en elkaar bedriegen ook niet en toch... iedereen doet het vroeg of laat toch wel eens een keertje... of meerdere keertjes. Ik denk dat het vooral een kwestie is van voor jezelf en anderen duidelijkheid te scheppen wat voor jou persoonlijk wel of niet kan. In ieder geval zal men diegene die op deze manier van jou geld krijgt nooit dat geld ontzeggen. Tenminste niet in België. Men gaat ervan uit dat jij neen moet kunnen zeggen tegen de persoon die jou iets vraagt. En daar draait deze wijze levensles volgens mij ook om. Dat we op een Liefdevolle manier onze eigen grenzen duidelijk maken doch dat we verder de andere partij het allerbeste wensen. Soms kan het handig zijn om een suggestie te doen om op een andere wijze aan geld te komen. Doch de hoofdkwestie is en blijft dat jij op een duidelijke doch niet oordelende manier duidelijk maakt dat jij best één keertje kan helpen maar dat ook jij hers dient te werken voor deze centen. Doorgaans wordt een kordate reactie die gepaard gaat met een niet oordelende gedachte heel sportief ontvangen. Probeer je anderzijds in die ander zijn/haar standpunt te plaatsen en vraag je af hoe jij het op zou lossen indien je, al dan niet in eigen land, echt geen cash geld meer in voorraad zou hebben. Vaak hebben zulke mensen geen vrienden waaraan ze zomaar geld kunnen vragen. Denk ook nooit dat het jou niet kan overkomen dat je in zo'n situatie terecht zou kunnen komen. Want... soms is het sneller gebeurd dan we zelf wel zouden wensen. Wat niet weg neemt dat je af kan zien van financiële hulp zonder je schuldig te hoeven voelen. Geef hoe dan ook jouw stralende Glimlach aan zulke mensen want dat kan soms wonderen doen in hun energie-systeem. Ze krijgen al zo vaak een nors gezicht voorgeschoteld, toch? Ruil hoe dan ook zo vaak mogelijk van Glimlach met iedereen in eender welke situatie want... De Glimlach is een Gratis én efficient ruilmiddel met ongekende koopkracht ;-)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100