Mag je officieel bedelen op straat? Lees ook extra uitleg.

Ik heb laatst meegemaakt(nadat ik een cursus gedaan heb, hoe ga ik met mijn medemens om) prompt nog geen 2 minuten dat ik in de auto stapt komt er iemand op me af en vraag om een x bedrag voor benzine geld om zijn kinderen op te halen, in het kort gezegd, gaf hem 10 euro omdat ik met hem te doen had.

De volgende dag staat hij op dezelfde plek iemand geld af te troggelen, voelde me belazerd, en weg met mijn goeie voornemens....vandaar mijn vraag?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.6K

Het beste antwoord

Bedelarij ('schuldig is hij die in het openbaar bedelt') en landloperij ('schuldig is hij die zonder middelen van bestaan rondzwerft') waren tot het jaar 2000 opgenomen in het Wetboek van Strafrecht. De wettelijke bepalingen werden echter geschrapt omdat het strafbaar stellen daarvan achterhaald zou zijn. Gemeenten bepalen sindsdien zelf, in overleg met de politie, of ze een verbod opnemen in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). Gemeenten kunnen vervolgens ook zelf bepalen of handhaving van een bedelverbod prioriteit heeft. Niet alle gemeenten hebben bedelen verboden. Uit enquêtes blijkt wel dat veel mensen zich aan bedelaars storen, vooral als die zich opdringerig gedragen.

Overigens lijkt de man die jou geld aftroggelde mij geen bedelaar maar een oplichter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

nee dat mag niet, sterker nog als je die persoon nog steeds ziet regelmatig moet je de politie bellen..
dan is t zo afgelopen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik hem nu zou zien , dan denk ik dat ik moeite zal hebben me in te houden, (op zijn zachtst gezegd)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
geloof ik goed..
je zou jezelf wel goed te buiten kunnen gaan...
vieze oplichters..