Is bont tegenwoordig algemeen geaccepteerd?

Ik was zojuist in een grote stad en mij viel op dat bijna iedereen een jas aan heeft van het merk Moscow (het liefst met foeilelijke Uggs eronder). Aan die jas zit echt bont en niemand lijkt ermee te zitten dat er een beest voor gevild is.

Ik kan me nog herinneren dat er schande werd gesproken als men echt bont droeg, maar is het nu ineens allemaal wel correct? Of is de moraal veranderd en interesseert mensen het gewoon niet?

Picture for question
13 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meestal is het bont van wasbeerhonden: http://nl.wikipedia.org/wiki/Wasbeerhond
Die komt steeds vaker ook 'wild' in NL voor, misschien ook ontsnapt als huisdier: http://www.mulder-natuurlijk.nl/Wasbeerhond,%20een%20nieuwe%20soort%20in%20Nederland.htm
En dankzij de fokkers krijg je dit soort dingen: http://www.bontvoordieren.nl/news/view/225 En kennelijk zijn er 90 pelsdierfokkers in NL: http://www.mercuriusgids.nl/Fokken+van+nerts-+en+pelsdieren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is volgens mij hetzelfde als dat een heleboel mensen nog graag een diamanten willen dragen. Terwijl de meeste diamanten ' bloed diamanten' zijn.
Aan elke kostbaarheid hangt wel een leed. De armen moeten de rijken dienen. Het is kennelijk onze manier van leven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb geen antwoord op je vraag, maar het interesseert mij wel, vooral als je weet hoe de bontjassen etc. tot stand zijn gekomen. Ik zal me tegen het dragen van bont blijven verzetten. Maar het is vooral jammer dat mensen zich niet realiseren wat een dierenleed eraan vooraf gaat.
paulus811
13 jaar geleden
Dank je deirdre, jouw reactie is een van de redenen waarom ik deze vraag gesteld heb. En uit sommige antwoorden maak ik op dat men het vaak ook gewoon niet weet. Dat is geen verwijt, maar voor mij wel reden om het toegenomen bontgebruik/misbruik te melden bij de bont voor dieren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel goed, kan ik me helemaal in vinden!
Mensen steken tegenwoordig ook wat vaker hun kop in het zand, "als ik het niet zie, is het er ook niet".
Ik krijg ook vaak te horen, dat ik wel leren schoenen draag, dus ook niet moet zeuren over bont. Er worden appels met peren vergeleken, volgens mij.
Ben blij met je vraag, hoop dat het weer wat meer mensen aan het denken zet.

Het beste antwoord

Het is mij ook opgevallen dat echt bont weer mode is. Ik denk dat we steeds meer leven in een wereld waar het leed van een ander mens of dier ons niet meer zo raakt. Per slot van rekening wordt je op tv overspoeld met de ellende van anderen en wordt je er minder door bewogen als vroeger toen het nog een schok teweeg bracht. De maatschappij is veel harder geworden en er zijn nu meer mensen die denken: "Ikke, ikke, ikke en de rest kan stikken".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
paulus811
13 jaar geleden
Ik denk dat je met jouw verklaring klopt helaas. Ellende van anderen en vooral weerloze beesten raakt de maatschappij bijna niet meer. Het beste antwoord.

Andere antwoorden (8)

Vooral dat laatste; als je een biefstuk eet kun je toch net zo goed bont dragen en nog belangrijker dan dat, als je geen bont draagt hoor je er niet bij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo snel kan het gaan met de algemene opinie, ik wist niet beter dat als je met bont zou lopen, je een hele berg commentaar achter je aan kreeg, of erger.
Tot mijn grote verbazing zag ik op t.v. dat bont weer helemaal in is!!
Hoe het nu zit met al die arme diertjes, die nodig zijn aan deze vraag te voldoen, weet ik niet, zal wel weer China zijn, maar zal er geen veel imitatiebont tussen zitten?
Soms begrijp ik er echt niets meer van, maar jij dus ook niet.
Is dit kuddegedrag van de mens sterker dan het moraal?
Ik vrees van wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
paulus811
13 jaar geleden
Goed antwoord Eddijst. Kuddegedrag is denk ik een uitstekende samenvatting van dit dierenleed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier vlak bij ook een kwekerij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wasbeerhonden worden ook in Europa gefokt (daar is het meeste bont van), sterker, inmiddels komen er al 'wilde' populaties wasbeerhonden voor in NL.
En Nederland is geloof ik een van de grootste nertsenfokkers van de wereld.
Je ziet ook wel veel nepbont, maar helaas steeds meer echt bont zoals de vraagsteller al opgevallen was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier vlakbij zitten nertsen, in België zag ik vossen, wasbeertjes zitten al een jaar of 40 in ons land.
dacht altijd dat het wilde waren, maar misschien dus ook ontsnapten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Excuseer, maar volgens mij is NL een van de grootste bontproducenten ter wereld....! Dus svp niet telkens weer met het vingerte naar anderen (bv China) wijzen. Merci.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wist ik niet, heb ik China voor niets beschuldigd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee hoor Eddijst, in China zitten heel veel bontboerderijen en deze dieren wacht een afschuwelijk lot, google maar eens even en huiver....
De vinger kun je zeker ook naar China wijzen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank je deirdre, weer een ander bericht.
Ik denk dat veel mensen niet eens weten dat het bont aan die jassen ECHT bont is. Dus krijgt met weinig commentaar. En dat 'bijna iedereen' valt wel mee hoor, niemand die ik ken heeft er een en ik zie ze ook niet gek vaak. (maar ik moet ook toegeven dat ik er ook niet op gelet heb.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
paulus811
13 jaar geleden
Let er maar eens op hoeveel bontkragen je ziet. Er zit bijna geen nepbont meer tussen. En tuurlijk weten ze het wel, maar ze WILLEN het niet weten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja maar niet al het bont wat je ziet is echt bont. Mijn winterjas is volledig gevoerd met 'bont' maar dat is echt geen echt bont hoor. Ik zelf wist bv niet dat er nog echt bont verkocht wordt.
Wellicht is dat omwille van het feit dat mensen beseffen dat bont gewoon leder is met nog haren op. In een wereld waar iedereen leder draagt en vlees eet is zich druk maken over pels dus onzinnig. Bovendien is bont ook een natuurproduct.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tot mijn grote verbazing zie ik het dit jaar inderdaad ook veeeel meer als voorgaande jaren, ik denk niet dat het geaccepteerd is, maar meer zoals hiervoor ook al gezegd werd dat mensen niet eens door hebben dat het echt bont is.

of het mode is weet ik niet, ik dacht juist dat imitatie bont mode was?

ik vind bont in ieder geval walgelijk, maar dat terzijde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is denk ik niet algemeen geaccepteerd maar wordt wel weer vaker gebruikt. Als er meer protest komt is de kans groot dat men eindelijk weer gaat nadenken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik draag bijna altijd in de winter leren jassen.
niemand die er iets van zegt,sterker nog,iedereen vindt het mooi.de meeste mensen die ik ken dragen in de winter ook leren jassen.

nu is leer dierenvel zonder haren.
bont is dierenvel met haren.

dus lijkt er een voorlopig einde te zijn gekomen aan de rare schijnheiligheid dat leer zonder haren wel, en leer met haren niet kan.
13 jaar geleden
paulus811
13 jaar geleden
Hi niko, ik ben het deels met je eens. Ook leer komt van een dier, maar van bijvoorbeeld een koe wordt naast de huid ook de rest gebruikt. Een wasbeer wordt enkel en alleen gefokt om de vacht en komt op een vreselijke manier aan zijn/haar einde. Hoe meer stress en pijn het beest heeft, des te 'mooier' gaan de haren overeind staan. En juist dat vind ik het walgelijke grote verschil met leer.
niko
13 jaar geleden
hallo Paulus
natuurlijk ben ook ik tegen het houden van dieren onder slechte omstandigheden.en ook tegen slechte slachtmethoden.en ook koeien,varkens en andere leerleveranciers hebben vaak een ellendig leven/levenseinde.dus zie ik niet zo`n groot verschil tussen leer en bont. ik dacht overigens dat van alle gefokte dieren alles wordt gebruikt.ok.bij koeien en varkens eten we nog zelf het vlees,dat wil niet zeggen dat het vlees van andere dieren niet wordt verwerkt.er wordt ook (dieren)voedsel van gemaakt.dus nog een verschil dat wegvalt. dat maakt dat ik het nog steeds een rare manier van onderscheid maken vind tussen leer met, en leer zonder haren. wellicht dat "bont"meer weerstand oproept dan" leer" te maken heeft met het afzetten tegen "het kapitaal",want het zijn/waren toch de meer welgestelden die zich bont konden veroorloven. en dan is het wellicht terug te voeren tot de strijd der klassen.
grtz Niko
Ik denk, dat in b.v. Siberië het in de winter zo koud is, dat bontmutsen en bontjassen zeer welkom en praktisch zijn. Als men dat niet wil, moet men goede alternatieven zoeken. Ik weet niet wat die alternatieven dan moeten zijn. Lamajassen? Dat komt ook aan dieren, denk ik. Kunstbont? Als de fabrieken en verkopers niet in Siberië komen om die alternatieve produkten te maken of te verkopen, kopen de inwoners daar gewoon bontkleding. Je kunt ze het m.i. dan niet kwalijk nemen.

Toegevoegd na 11 minuten:
Verder denk ik, dat inwoners van Siberië veel minder vaak een bontjas kopen dan Nederlanders een gewone winterjas. Als die Siberiëbewoners ieder jaar een bontjas zouden kopen dan zouden ze dat denk ik moeilijk kunnen betalen. Ik vermoed dat echte bontjassen heel lang meegaan, langer dan je denkt. En ook langer dan veel gewone jassen. En dat is wel goed voor het milieu.
13 jaar geleden
paulus811
13 jaar geleden
Maar ik heb het niet over Siberie, ik heb het over Rotterdam waar een enorm grote groep bij één graad vorst met echt bont om de nek loopt.
corzijlstra
13 jaar geleden
En als een echte bonten jas ook in Rotterdam tientallen jaren meegaat, dan is duurkoop goedkoop. En goed voor het milieu. Ik draag geen bont, maar als anderen dat wel een keer of een paar keer in het leven doen, vind ik dat prima.
paulus811
13 jaar geleden
Een jas die tientallen jaren meegaat bij jongeren? Dat geloof je toch zelf niet? Het zijn gewone (lelijke vind ik) jassen met een rand van echt vossenbont om de capuchon. Daar is niets functioneel of duurzaam aan en al helemaal niet goed voor het milieu.
corzijlstra
13 jaar geleden
En garnalen dan? Die worden bij bosjes doodgemaakt om ze te consumeren. Veel meer dan vossen, beren, e.d. Ik vind wel, dat het op een zo humaan mogelijke manier moet gebeuren.