Waarom laat een boef zijn ogen onbedekt en gebruikt de politie oogbalkjes?

Een boef zet voor zijn werk een bivakmuts op en laat alleen zijn ogen onbedekt, terwijl de politie, als ze dezelfde boef te pakken hebben, een foto in de krant zet met alleen een ogenbalkje en de rest van het gelaat onbedekt. Is dat onlogisch?
Met een beetje knippen en plakken heb je dus binnen een mum van tijd het echte gezicht van de boef.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K
Kimath
13 jaar geleden
hoe kom je aan de foto van de boef met bivakmuts op dan? Want die plaatsen ze meestal niet in een krant.
jc54
13 jaar geleden
Geblinddoekt breekt zo moeilijk in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hahaha

Antwoorden (3)

ehm.. Moet je natuurlijk wel een plaatje van beiden hebben. De overvaller wil niet herkent worden, maar moet zien. Dus zijn de ogen niet bedekt. Helaas zijn de ogen vrij uniek. Daarom laten politie foto's de ogen weg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De boef zet die bivakmuts op om niet herkend te worden. Wel slim want anders zien andere zijn haar. Daarna gaat de politie dus opzoek en weten ze wie het is. Ze zetten dat zwartje balkje ervoor voor privé dat niet iedereen meteen weet dat dat een vriend van hun was of familie. Die bivakmuts foto laat de politie niet zien. Alleen die met het zwarte balkje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een gezicht met het haar is snel herkenbaar. Alleen de ogen zien, dat is veel moeilijker direct te herkennen. Je kunt hoogstens aan de vorm zien hoe of wat, bijvoorbeeld Aziaitisch.
Mensen met een bivakmuts op die ergens een overval plegen doen dit dan ook met voorbedachten rade. Als je nks te verbergen hebt, letterlijk, dan hoef je je niet onherkenbaar te maken.

We hebben een wet op de privacy in NL. Daarin wordt een dader heel lang beschermd door een balkje voor de ogen. Maar mensen in de directe omgeving van de dader herkennen hem wel hoor. Pas als er een opsporingsbericht is, dan wordt het balkje weggelaten. Een dader is immers pas een dader als hij veroordeeld is. Tot die tijd is het een verdachte.

In de landen om ons heen doet men minder moeilijk. Hup, foto in krant en op tv.