Heeft de tegenwoordige jeugd het moeilijker dan de vroegere jeugd?

Ik lees en hoor over zelfmoordneigingen, allerlei gestelde stoornis-diagnoses en behandelingen etc. De psychologen en psychiaters hebben het druk met de huidige jeugd.
Waardoor komt dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

Je zou haast denken van wel, helaas weet ik niet hoe het vroeger was. Dus een echte vergelijking kan ik niet maken voor je.

Ik kan je wel wat vertellen over de hedendaagse maatschappij, waarin zowel de man als de vrouw wil werken ook al krijgen ze kinderen. De kinderen zullen ze dan eerder naar een opvang sturen.
Als de kinderen later naar school gaan, dan zijn ze naar school vaak alleen thuis. Totdat de ouders ook thuiskomen vanuit hun werk. En na een hele werkdag wordt een mens in deze tijd steeds vermoeider. En thuis moeten ze nog koken, afwassen en eventuele andere huishoudelijke taken uitvoeren. En soms zelfs wel thuiswerken.
Kortom hardwerkende vermoeide ouders die mogelijk weinig fut kunnen opbrengen om ook hun kinderen goede en oprechte aandacht te geven.
Sommigen zeggen dat het goed is en dat de kinderen snel zelfstandig kunnen worden. Helaas blijft er vaak weinig ruimte over waarmee de kinderen hun emoties kunnen uiten en over hun problemen/ dag kunnen praten.

Ik snap ook wel hoe dit komt, omdat men vroeger het niet prettig vond om huisvrouw te zijn. De vrouw voelde zich onderdrukt en minderwaardig als de man. De vrouw wilde ook gaan werken, wilde ook carrière maken. De emancipatie!
Ik zeg niet dat de emancipatie verkeerd is geweest, men heeft alleen niet in de gaten gehad dat de jeugd het daardoor moeilijker heeft.

Langzaam maar zeker zie je dit beeld ook gaan veranderen. Ouders willen minder lang werken, verdelen daarmee hun tijd om ook rond de kinderen te kunnen zijn. In die gezinnen zie je vaak meer rust en stabiliteit. Maar in die gezinnen die meer leunen op twee salarissen, zie je meer spanning binnen het gezin.

Een kind heeft nu eenmaal een volwassene nodig om zich heen. In ieder geval op die momenten dat hij zijn verhaal kwijt moet, zodat hij zijn emotie kan verwerken.
In deze tijd zie je meer kinderen die vastzitten in hun eigen emoties. Hebben vaak niemand bij wie ze dit kwijt kunnen, zelfs hun eigen ouders niet.
Een hele goede film die dit prachtig weergeeft is de film: Bang, bang, you're dead.

Dit is hoe ik momenteel de maatschappij zie en het probleem van de jongeren kan verklaren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Nou,wij moeten vééél meer presteren dan de oudere,vroegere mensen.
Op school bv en ook tegenover vrienden en vriendinnen enzo doordat je écht cool gevonden wil worden dus dat je in alles zo goed mogelijk moet uitblinken en dus ook dat wij het vééél drukker met vanalles hebben dan de vroegere mensen,want wij hebben vééél meer te doen (gamen,computeren,chatten,smsen,uitgaan,enz. bedoel ik)

Toegevoegd na 1 minuut:
o ja vergeet ik : en dat geeft dus bij veel kinderen een heleboel druk enzo zodat ze als ze het niet bij kunnen houden dus in een vette megadepressie komen en dan soms het niet meer zien zitten en dus zelfmoordneiging kunnen krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jc54
13 jaar geleden
Niemand zegt dat jullie veel moeten gamen, computeren, chatten, sms-en en uitgaan. Dat maak je er zelf van, dus die drukte heb je helemaal an jezelf te danken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan je hierover praten met je ouders? Of hebben zij het ook vaak de druk?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou maar de druk vanuit de maatschappij anders niet hoor,met dat je hardstikke veel moet leren op school enzo en dat je cool moet zijn in de maatschappij bedoel ik.
dus echt een wat mij betreft k** reactie,sorry maar d'r klopt dus niks van om dat zomaar te zeggen vind ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vorige reactie van mij was @ jc54,want er klopt niks van + is vooroordeel naar weer de jeugd enzo toe
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@BeachDennis: is het mogelijk dat je een vooroordeel hebt over de vorige generatie jongeren? Ik ben 31, en mij hoef je echt niets te vertellen over de druk om cool gevonden te worden op school. Die druk kan ik me namelijk nog héél goed herinneren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee hoor,ik heb helemaal geen vooroordelen over de vorige oudere generatie,echt niet en ik spreek ook trouwens niet uit eigen ervaring maar uit een algemene trend van wat jongeren tegenwoordig moeten doen enzo,en dat is véééél meer dan de oudere mensen vroeger toen die nog jong waren bedoel ik.
Dat wilde ik gewoon ff zeggen,ok ?
heb er trouwens totaal geen bedoelingen mee om oudere mensen te beledigen of te kwetsen hoor! ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
BeachDennis: je vergist je echt behoorlijk wat betreft de druk die op vroegere generaties lag. Misschien ging het om andere dingen, maar de druk is vermoedelijk niets minder of meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ Hippo de MINnende Riganist:
Ja dat zal wel weer. Oudere mensen zeggen toch altijd dat vroeger alles zwaarder en moeilijker was enzo en aan de andere kant dat de jeugd beleefder was enz. enz. enz..!!
Zo van * ja na de oorlog was alles zwaarder* enzo.
Net alsof wij het hardstikke makkelijk hebben,nou we moeten ook hard leren en presteren van de maatschappij en je hoort ook dat de regering bv steeds moeilijker gaat doen want wij krijgen later bv geen pensioen ofzo meer.
Sorry hoor,maar ik ben het daar écvht vét mee oneens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@beach..., Ieder mens zegt dat zijn eigen leven zwaarder is/was geweest dan die van een ander! Dat is al eeuwen het geval. Alsof het altijd een wedstrijd moet zijn. Of dat het gedramatiseerd moeten worden om het meer kracht bij te zetten. Alsof het anders niet geloofd zal worden. Dat is niet nieuw en dat zie ik hier ook gebeuren. Er zijn genoeg films over gemaakt waarin moeder en dochter in elkaars lichaam komen te zitten en elkaar leven moeten leiden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@gdanonym:hee,thx hoor.
dit is tenminste een gewone reactie mnet een beetje uitleg enzo.
grtz,
Dennis
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha, ik ben niet gekwetst hoor. Zélfs al noem je me oud. (Het bijzondere aan rond de dertig zijn is dat je niet meer als jongere gezien wordt, terwijl je je wél nog zo voelt!) Ik wil ook niet zeggen dat het zoveel zwáárder was toen ik op school zat, ik denk dat je alleen overschat hoe groot het verschil nou echt is. Van een hoop dingen die tegenwoordig heel openbaar zijn over hoe zwaar het kan zijn op school, denk ik: dûh, zo was het ook al toen ik zelf naar school ging. De zware boekentassen, de overvolle schema's, de constante druk om erbij te horen, het pesten dat escaleert in geweld, de aanwezigheid van drugs op school, het was er allemaal. En voor zover gamen, computeren, chatten, smsen en uitgaan er niet al waren (het was echt niet de steentijd hoor!) zijn die dingen vervanging van wat er wél al was. Ook toen ik naar school ging was zelfmoord doodsoorzaak nummer 1 onder jongeren. En wat betreft hoe zwaar het was vlak na de oorlog: natuurlijk is daar een deel van waar de bewuste generatie in die tijd is blijven hangen. Er wordt vaak gesproken over de generatie die het land heeft opgebouwd na de oorlog, waarbij er voorbij wordt gegaan aan een belangrijk feit: *wij* bouwen het land op. Dat is niet iets dat één generatie heeft gedaan, wij gaan daar gewoon mee door. En daar werken we verdomd hard voor. Maar er zijn ook dingen die écht beter zijn voor ons, en met ons bedoel ik zowel mijn leeftijdsgenoten als de huidige scholieren. Wij krijgen kansen die in vorige generaties maar voor héél weinigen weggelegd waren. Zoveel moeten? Wij moeten helemaal niet veel. De generaties voor ons 'moesten' niet gamen (ok, spelen) en chatten (kletsen) en uitgaan omdat ze daar geen tijd voor hadden. Ze moesten echt wérken. En geloof me, in vergelijking daarmee is al dat leren dat wij 'moeten' ongelofelijk vrijblijvend.
Aanvulling op wat al geantwoord is: Ze weten ook steeds meer over bepaalde ziektes en stoornissen, en kunnen daardoor vaker een diagnose stellen.
Vroeger was een kind gewoon druk, nu word er gelijk een labeltje ADHD opgeplakt.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mee eens, ik was als kind waardeloos in de fijne motoriek: onleesbaar handschrift en nu soms nog nachtmerries van handwerkles toen...
Als ik nu op school zou zitten, kreeg ik daar vast therapie voor.
(Gelukkig is het op m'n 16e ineens allemaal goed gekomen met die fijne motoriek.)
Ja en nee.
Er wordt door ouders wellicht onterecht gedacht dat hun kind alles moet kunnen. Vroeger mocht je tot je 12re zowieso gewoon kind zijn. Moest je niet op de 8e al huiswerk maken. En computers ed waren er niet meer bij. Dus er is continue druk om te preseteren op allerlei gebied.

Aan de andere kant zijn nu normen en waarden aan het vervagen en denken jongeren dat merken, kleding, haarstijl en image belangrijk zijn. De generaties van 30 jaren geleden zijn opgegroeid met tweedehands kleding beurzen ed. en gaven minder om image. Daardoor is het leven nu lastiger voor de jongere die niet sterk genoeg is om door de fake heen te kijken en te beseffen wat nu echt belangrijk is in het leven
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, de huidige jeugd heeft het veeeeeel moeilijker.
Wij konden eindeloos spelen. Alleen onze hond had adhd want die werd te weinig uitgelaten.

De prestatiedwang was veel minder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja,hardstikke cool antwoord hoor mevrouw!
helemaal gelijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
o ja,zou ik nog vergeten: u krijgt een + van mij hoor...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nietes InekevL! Wij werden naar buiten geschopt in weer en wind en moesten ons maar zien te vermaken, tegenwoordig noemen ze dat al bijna kindermishandeling ;p
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ikheb daar geen moeite mee gehad, Als het regende of koud was mocht ik gewoon binnen blijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geachte InekevL: ik heb nog steeds 4 katten met adhd. En wat die prestatiedwang betreft: ik moet van mijn baas steeds harder werken in dezelfde tijd met steeds minder collega's en al jarenlang voor hetzelfde loon. Maar mijn jeugd (long time ago), die was vet cool indeed! Tegenwoordig moet iedereen van alles, eist van alles, wil van alles, het lijkt wel een wedstrijd, daar heb ik in mijn jeugd geen last van gehad.
Is een zinloze vraag, omdat het erg subjectief onderwerp is, maar ook wel beladen.
Ten eerste maakt de jeugd zich druk over allerlei zaken die niets voorstellen, de ouders staan dat toe of bevorderen dat zelfs, de risico's van het bestaan worden door de jeugd wel gevoeld, maar zijn moeilijk in te schatten.

In dat opzicht verschilt de jeugd van nu niet met mijn jeugd. Ik herinner mij ook, dat 'wij' het moeilijk hadden met de koude oorlog, Vietnam, kernwapens, de gringe kans op een baan, de onderdrukking van het geloof, door de autoriteiten, en het 'gesundes volksempfinden'.
Ik zeg alleen, dat de problemen de jeugd inventief maakt, terwijl de welvaart de jeugd lui maakt en de inventiviteit dood maakt.

Als je in de groep wilt passen, dan heeft de jeugd het nu wel moeilijk, studeren was vroeger minstens even zwaar als nu, alleen heeft de onderwijsmaffia de lesstof een stuk slechter gemaakt, minder abstract, wat voor de jeugd met hersens al een stuk moeilijker is. Als ik nu lesboeken zie, dan denk 'ik god wat een brij, wat is nou relevant'. Jongeren van nu zijn wel een stuk decadenter.

Voor de rest, als de jongeren het nu wel of niet kunnen trekken, dan verandert het vanzelf weer. Zo werkt de maatschappelijke cybernetica nu eenmaal.